Aktiv fartkontrol på Storebælt kan næppe kaldes hyperaktiv - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Aktiv fartkontrol på Storebælt kan næppe kaldes hyperaktiv

Den automatiske fartkontrol på Storebælt er slet ikke så automatisk endda, og kræver faktisk en del manuelt arbejde, når de første 31 anmeldelser vurderes.
CO
19/02-2024 kl. 17:07

Hvis du som diplomatisk betegnet fart-aktivist har modtaget en fartbøde udløst af for høj hastighed over Storebælt, så vil vi meget gerne høre fra dig.
For måske er du den aller første fart-aktivist i Danmark, som har den tvivlsomme ære af, at blive fældet af det nye knap så automatiske Aktiv Fartkontrol system på Storebæltsbroen.
Se det endelig ikke som en opfordring til at overskride gældende fartgrænser, men det vil måske være interessant at vide, at fartbøden i givet fald ikke er affødt af en 100% automatisk aktiv fartkontrol.
For den nye såkaldte Aktiv Fartkontrol der skiltes stort med på Storebæltsbroen, håndteres i virkeligheden langt mindre automatisk og med mindre aktivitet fra kameraer og mikroprocessorer, men med langt mere manuel aktivitet end mange måske forestiller sig.

Man kan altså lidt humoristisk konstatere at den nye såkaldte Aktiv Fartkontrol, der nu skiltes stort og flot med på Storebæltsbroen, næppe kan betegnes som specielt hyperaktiv, at den er knap så meget av-tomat, og at en slet ikke uvæsentlig del af aktiviteterne håndteres manuelt af politiets personale, som i sagens natur må opleve et øget aktivitetsniveau.

Det nye våben mod fartsyndere på Storebælt, som MagaCin informerede læserne om for nogle uger siden, og som efterfølgende mødte en vis kritik fra både FDM og Rådet For Sikker Trafik, er igen i mediernes søgelys.
Denne gang er det TV2 Nyhederne, som blandt andet via opslag på sociale medier gør opmærksom på, at måling af gennemsnitshastigheden der udføres med registrering af køretøjernes nummerplade via tre kameraer over en strækning på 17 kilometer, altså ikke automatisk udløser en fartbøde, som efterfølgende dumper ind i synderens e-Boks.

TV2 Nyhederne beskriver i artiklen Automatisk fartkontrol sender ikke automatisk fartbøder, at det ikke er politiet, som har opsat den nye fartkontrol, men derimod Sund og Bælt (der efter eget udsagn absolut ikke har noget ønske om at drive fartkontrol) som står for hastighedsmålingerne, der altså ikke automatisk havner i politiets system.
Tekniske problemer er angiveligt baggrunden for den manglende automatisering.

Ovennævnte artikel udpensler for en god ordens skyld, at det er Sund og Bælts system, som registrerer hastighedsoverskridelserne, og at Sund og Bælt efterfølgende manuelt sender en civil anmeldelse videre til Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, som sidenhen behandler anmeldelsen, og i den forbindelse vurderer, om fartsyndere skal bøde økonomisk.
Den oprindeligt tiltænkte automatisering halter altså noget bagefter.

I samme artikel henvises til en mail, hvor Sund og Bælt informerer om, at “politiet ikke på nuværende kan integrere fartkameraerne i deres system.”
TV2 ØST har med egne ord flere gange forsøgt at få det bekræftet af Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi og Rigspolitiet. Men det har endnu ikke været muligt for mediet, at arrangere et interview med politiet vedrørende hastighedskontrollen.
Man kan gætte på, at politiet har andre mere vigtige aktiviteter, der først og fremmest skal passes.

Kombinationen af en privat aktørers eget system for aktiv fartkontrol og offentlige myndigheder har som nævnt i indledningen allerede rejst en vis kritik, og såmænd også nogle relevante spørgsmål.
Det har desværre lige som for TV2 ØST’s vedkommende også for MagaCin vist sig ikke at være så let endda, at få besvaret vores spørgsmål vedrørende den nye strækningskontrol.
MagaCin har flere gange aktivt men uden held forsøgt at nå Kommunikationschef Sund & Bælt Lene Gebauer Thomsen via telefonopkald.
Ved de lejligheder har automatikken dog brilleret med en telefonsvarer, som var pænt aktiv.

Uagtet proaktive forsøg på at få nogle officielle svar på spørgsmål om den Aktive Fartkontrol på Storebælt altså typisk slår panden mod en mur af inaktivitet, så er aktivitetsniveauet for fartkontrollen dog ikke nødvendigvis helt nede på hvilestadiet.
For som du også kan læse i TV2 Nyhedernes artikel, så har en anmodning om aktindsigt ført til et skriftligt svar, hvor Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi oplyser om, at politikredsen har modtaget anmeldelser af 31 bilister for overtrædelse af hastighedsbestemmelserne på Storebæltsbroen.
Det aktiverer måske automatisk pulsen lidt ekstra for nogle.

Og pulsslagene aktiveres måske automatisk yderligere for nogle af disse fart-aktivister, når anmeldelserne er endeligt vurderet og beslutninger truffet.
Det bliver interessant at følge, om automatiseringen af fartkontrollen på Storebælt forbedres, om aktivitetsniveauet på den nye Aktiv Fartkontrol øges, og om eventuelle påstande om bødestraf holder vand.

Og ikke mindst om vi får tilsvarende aktiviteter med en kombination af private aktørers egne mere eller mindre automatiske systemer og politiet at se andre steder.

Del med en ven

En person snakker om “Aktiv fartkontrol på Storebælt kan næppe kaldes hyperaktiv

Skriv et svar

Giver børn en ny start