Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Årets MC med andre øjne

Sådan ser resulatet ud i vores verden

Tommy Rønn
29/05-2010 kl. 14:15

Det var igen i år to hæsblæsende døgn. Ikke megen frihed, men rigeligt arbejde. Alle de store medier, dem med mange læsere og seere, var igen repræsenterede.

Den brede redaktionelle spredning på medierne, giver som altid et fornuftigt resultat. Det er svært at være uening i det samlede resultat. Alle med stor motorcykelviden og erfaring kan kun samtykke anerkendende  når de ser top 5 listen.

De 5 finalister rammer ikke helt forbi mine oplagte valg. Jeg havde dog gerne set Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited og KTM Duke R i top 5. Problemet ville dog være at fjerne 2 af de meget kompetente maskiner fra den valgte liste.

Ultra Unlitimed fra HD grundet den nye utroligt gode 103 kubik-tommer motor, og en kørbarhed der gør denne til det perfekte valg for dem med hang til lange motor og landevejsstræk. Den er helt ufattelig letkørt. Desværre skæmmer en pris ca. 600.000 kr.

KTM Duke R er en motard-legedreng i søndagstøj. Den kan lege og tumle i timevis, og magter alligevel, modsat de ægte motard maskiner, at køre længere stræk uden træthed og numseve melder sig. Men her smitter min store motard-forelskelse sikkert ind. Også KTM prisen er vel tung. 170.000 kr. for dette skønne legetøj kræver stor forelskelse før checken udskrives.

Min mening om de 5 finalister:

#5, Triumph Thunderbird, 280.000 kr., 85 hk:

Denne maskine kombinerer en underskøn motor med fantastiske køreegenskaber. At Triumph har magtet så neutrale og gode køreegenskaber, i en så stor cruiser er en kæmpe bedrift. Motoren trækker fantastisk, og den samlede pakke er utvivlsomt det bedste penge p.t. kan købe inden for flyder-genren.

#4, Kawasaki Z1000ABS, 190.000 kr., 136 hk:

Denne nye Z1000 kører langt bedre end den tidligere. Hele pakken er ny, så dette er ikke bare opdateringer. De kedelige tendenser fra forgængeren, der gerne vil rejse sig i sving, når underlaget er ujævnt, er næsten væk, men ikke helt. Øv. Motoren er perfekt, og trækker skønt uanset omdrejningsantal. Denne maskine skal nok få venner, men prisen bør sænkes lidt.

#3, Yamaha FZ8, 120.000 kr., 106 hk:

FZ8 er den oplagte nyhed for alle motorcyklister. Denne maskine rammer bredt, da den leverer kraft nok for flertallet, og er letkørt så alle kan magte den. Jeg vil dog vælge at tilføje yderligere 10.000 kr. og få den leveret med ABS. Den er helt neutral i styringen, men motoren kan virke irreterende. Motorens manglende træk mellem 3.000 og 5.500 omdrejninger er uheldig, da meget kørsel foregår i netop dette område. Dette kan måske justeres væk, og skyldes sandsynligvis de nye Euro4 krav. Testmaskinen drillede også lidt grundet træg gearkasse (Vi mistænker at gearkasse-fenomenet skyldes forkert olie, eller en produktionsfejl).

#2, Yamaha Super Tenere, 240.000 kr., 115 hk:

Ingen tvivl om BMW og deres kæmpe succes med 1200GS har vækket Yamaha. De ønsker også en bid af denne kage, som til dato har været forbeholdt fabrikken i Bayern. Markedet for kæmpe eventyrmaskiner er stort, og Yamaha præsenterer her en værdig BMW duellant. Motoren og dens antispind virker mere sofistikeret end på BMW, men resten af pakken bærer let præg af nyudvikling. BMW 1200GS virker mere perfektioneret, men dette ændrer ikke på at dette er en flot eventyr-debut fra Yamaha.

#1, BMW S1000RR, 290.000 kr., 193 hk:

Denne maskine har taget verden med storm. Hvordan BMW har magtet at lave en superbike, der fra start sætter de etablerede superbikeproducenter på plads, i første forsøg, er en gåde. Det som imponerer mest er alle de elektroniske hjælpere der gør at mange også magter den voldsomme motor og de racerlignende køreegenskaber. Ingen tvivl om S1000RR kommer til at betyde meget for fremtidens sikkerhed for motorcyklister, med de imponerende ABS samt traction og wheelie kontrol-systemer. Systemer der forhåbentlig bliver standard på fremtidens maskiner. Prisen på de 290.000 kr. virker næsten billig, vidende hvad den maskine indeholder.

0 personer snakker om “Årets MC med andre øjne

  1. Jeg har ventet med spænding på FZ8, og umiddelbart lyder det lidt skuffende med gearkassen og motorens karakter. Når den alligevel får en tredjeplads på trods af disse ret væsentlige kritikpunkter, så må den da gøre nogle af de andre ting rigtig rigtig godt, eller? I skriver, at testmaskinen drillede lidt mht. gearkassen – ved I, om det kun er testmaskinen den er gal med, eller om problemet er generelt for modellen?

  2. 10.000 kroner for ABS på FZ-8!

    Det er jo dejligt at vi har et afgiftssystem der gør det let at vælge den sikre maskine:-)

  3. Hej

    Lidt mærkligt at ikke skriver noget om den meget dårlige styrdæmper der sidder på den BMWS1000RR, fatter ikke at BMW kan finde på at sætte sådan noget lort på.

    Så er der det i skriver med sikkerhed, ja ABS er en god ting, men DTC er en falsk sikkerhed, i sportsmode virker ikke godtnok, i racemode og slickmode virker det.

    Har flere gange i sportmode oplevet at få problemer i sving med DTC på, det lukker alt for meget ned for gassen så mc retter sig op, i racemode og slickmode der spinder den bare men man holder sin line i svinget.

    Så der der også en anden ting der spiller ind, det er om vejen er uhjævn hvis der er huller eller andet der gør at mcen ikke ligger stabilt på veje så går det også ind, der kan man få problemer, men det er nu mest på små veje.

    Ved ikke om BMW kun har testet det på bane med det virker sådan.

    Men alt i alt en fed mc.

    Men i min verden er CBR1000RR mere sikker at køre på.

Skriv et svar