Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Årets MC – de fem finalister fundet

Dommerne har nu stemt fem cykler i finalen

Kurt Henriksen
02/06-2015 kl. 17:41

Dommerne til Årets Motorcykel kåring har voteret for første gang og stemt fem kandidater i finalen, som afgøres i morgen.

De fem finalister spænder bredt, og følgende fem cykler (i alfabetisk rækkefølge) kæmper nu om titlen Årets Motorcykel 2015:

BMW S 1000 XR

Kawasaki Versys 650

KTM 1290 Super Adventure

Yamaha MT-09 Tracer ABS

Yamaha YZF-R3 ABS

0 personer snakker om “Årets MC – de fem finalister fundet

  1. En Tracer er selvfølgelig ikke på niveau med XR 1000 og 1290 men til 150.000 er den en klar vinder i min verden

  2. Uden f.eks. den nye Ducati Multistrada med verdensnyheder som Ducati Testastretta DVT, Skyhook Suspension (DSS) Evo, er årets motorcykel 2015 ubrugelig. Der er helt sikkert mange andre modeller der ikke er med der kunne gøre det godt men hvis man ser på de fem finalister, er det et ret sørgelig syn. Det er helt klart personlig reference og ikke et kig ind i fremtiden iht. ny teknik og rekrutering af nye brugere.

  3. Super adventuren smider jo flere hk og Nm end Multistradaen ved lavere RPMs, og den har endda semi-activ undervogn, alt sammen pakket ind i noget der har mere standard udstyr end duc´s til en pris under 70.000-100.000 ducatien.
    jo vist den vejer 10-15 kg mere men med sådan en stor vandring i undervognen og 19" forhjul + 30 liters tank er det vel acceptable.
    Desuden hvis det DVT system skulle virke godt(Til prisen og komplikationer) burde duc´en have mere Nm i de laver RPMs end KTMen eller bare matche Nm.
    Og ikke nok med det ligger den jo mindst 50.000kr under BMW GS hvis den skulle have nogenlunde samme udstyr.

  4. Tror sgu kawaen render med titlen.
    Perfekt til danske forhold, og utrolig meget mc for pengene 🙂

  5. Jeg spår på:

    1 Kawasaki Versys 650
    2 KTM 1290 Super Adventure
    3 BMW S 1000 XR
    4 Yamaha YZF-R3 ABS
    5 Yamaha MT-09 Tracer ABS

  6. Det har intet med hk eller nm at gøre, heller ikke iht. pris. Den nye 2016 Mazda MX-5 har blot 155hk. Hvorfor har den det mon tro? Det handler om køreglæde og nytænkning. MC-markedet har stået totalt stille de sidste 10 år. Det er ikke seriøst at have 4 finalister i samme genre motorcykler, det viser at der ingen dybde er og alle følger hinanden uden kritisk sans.

  7. Mazda ? zoom zoom væk herfra.

    Køreglæde? det fås da vidst nok mellem de finalister, der både fornuftige MC for pengene til seriøst grej for de kræsne.
    Jeg synes "cornering ABS" er nytænkning.
    Efter 100+ år med MC er det nok svært at lave en ny genre ? , Vi ser finalisterne pga. de levere det som folket gerne vil ha, ligesom de siger i video klippet tidligere, før var naked street, nu er det touring/eventyr.

  8. Igen bliver det bevist at fordomme er en grim ting. Jeg har aldrig haft en Mazda MX-5, det var blot som et eksempel. Den nye 2016 model, fik for få dage siden, de vildeste anmeldelser i USA. Hvorfor skulle den bare Zoom Zoom væk? Det er ingen af os der har kørt den. Det samme gælder de motorcykler der ikke er med i årets motorcykel 2015. At bare ignorere alt andet er for dumt. Årets mest fornuftige MC? Se det ville være en pris man helt sikkert ville nyde i sin garage. Jeg synes også at cornering ABS er fantastisk. Jeg synes også at alle motorcykler skulle have det som standard. Den genre vi tale om her kom frem i Cagiva Gran Canyon helt tilbage i 1998 (iøvrigt designet af den samme designer der lavede den første Multistrada i 2003). Det er nogle få producenter, der prøver at lave nye ting (også japanere) men de drukner bare, på verdensplan. Ikke før de store producenter pludselig vågner op og laver sine egne masseproducerede versioner af "noget nyt gammelt" skifter markedet. Og det er netop det vi ser her i årets motorcykel 2015.

  9. Mener da der var en Elektrisk mc med. Det er da noget nyt.
    Men måske for nyt og ikke rigtig færdigudviklet…

  10. Jeg har lige fået en Tracer for en halvanden måneds tid siden. 3 store minusser har jeg da ihvertfald opdaget ved den, og ligeledes kommet til den konklusion, at den vist er kørt lidt for hurtig igennem Yamaha's R&D afdeling

    > Fit og finish imellem kåbe delene er mildest talt dårlig. Dette er set på flere tilsvarende modeller.

    > Den er elektronisk begrænset til 225 km/t Argh! Der er jo masser af power i den, men over 180 føles det somom at den kan ende i en regulær tankslapper når som helst. Den er ultralet og meget nervøs i fronten. Det er nok derfor Yamaha har "nødsaget" sig til at stække den og endnu mere på det amerikanske marked. Hvor den efter sigende ikke går over 115mph 🙁

    > Vindstøj og Turbolens i sådan en grad, at jeg er helt omtumlet og ofte svimmel efter en frisk tur. Harzen turen blev ihvertfald uden mig i år. Alle 6 kombinationer med sæde højde og kåbeglas er prøvet, og der er sådan set ingen forskel. Kåbeglasset har jeg dig siden blevet nød til at vinkle lidt mere ned, efter en opskrift på det amerikanske FJ-09 forum, men det har kun hjulpet minimalt.

    Men okay, når man tænker på at Yamaha mere eller mindre bare har lavet en overbygning på eksisterende MT-09. Så kan man nok også forvente lidt kompromiser og skavanker.
    Den har ihvertfald en fantastisk motor, er sjov ude på de snoede sogneveje og rigtig god ergonomi, også for to.

    Jeg håber helt klart at det bliver den nye BMW S1000XR der løber med sejren som årets motorcykel. Og efter hvad man allerede kan læse nu rundt på nettet. Så har BMW altså sat et flueben i alle boksene og er ikke begrænset på nogen måde, pga af en dårlig geometri. De har ihvertfald ikke bare lavet en overbygning af deres eksisterende nøgenmodel S1000R.
    Det bliver ihverflad den model som kommer til at holde i min garage til næste år også selvom den koster det dobbelte af min nyindkøbte Tracer.

  11. Det er da rart at få bekræftet at pris og kvalitet hænger sammen. Her tænker jeg ikke mindst på hvordan Yamaha løber med mange sejre for tiden. Ved de har en super motor men har hørt tidligere at samlekvaliteten og komponenterne der bliver brugt ikke er den bedste kvalitet. Hvordan ser cyklen så ud om et par år ?

    Jeg er selv den glade ejer af en Kawasaki Z1000SX fra 2014. Finishen synes jeg er særdeles god. Synes ikke jeg døjer med ubehagelig turbulens ved høje hastigheder, men det er klart at det blæser mere på cyklen i oprejst stilling. Det er jo en naked bike med kåbe (-: men utrolig alsidig cykel, som jeg kun kan anbefale.

    Jeg tror:

    1 Kawasaki Versys 650
    2. BMW S 1000 XR
    3. KTM 1290 Super Adventure
    4. Yamaha YZF-R3 ABS
    5. Yamaha MT-09 Tracer ABS

Skriv et svar