Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

90 års udvikling

En masse udvikling, eller ikke en pind

Tommy Rønn
26/08-2009 kl. 19:30

Hvor meget er der egentligt sket de seneste 90 år, når der tales motorcykel-udvikling. Nogle proklamerer at udviklingen har være helt enorm, mens de skarpeste siger intet er sket, og den smule fremskridt der er, kun er fintuning af de gamle principper.

Vi har svært ved ikke give skeptikerne ret. Motorcyklen er udviklet for mange år siden, og efter den dato er der kun forbedret på eksisterende teknik.

Den eneste større forskel der er fra fortidens maskiner, er montering af bremse på forhjulet. De første maskiner nøjes med bagbremse. Selv datidens racere var ikke udstyret med forbremse, trods tophastigheder over 150 km/t.

Resten er stadig, efter de seneste 90 år udvikling, eksakt det samme. To hjul monteret i gaffel og bagsvinger. Fossil forbrændingsmotor monteret midt i stellet. Styret monteret direkte på toppen af forgaffel. Sådan var en motorcykel, og sådan er den stadig.

Okay, dæk og hjul er blevet bredere. Affjedringen er blevet bedre. Motorene er blevet mere effektive, og nogle af maskinerne er blevet mere aerodynamiske. Man er det nytænkning eller normal forbedrende udvikling.

Se billedet og vurder selv.

0 personer snakker om “90 års udvikling

  1. Jeg tror, at en stor del af problemet skyldes, at motorcyklister er hamrende konservative. Er det for nyt, ryger vi bare ikke på det. Med mindre, at det har vist sin værdi på racerbanerne. Og det er alene ikke nok. I slut 70'erne kom ELF frem med deres rimelig nyskabende og uhyre avancerede navstyring og med enarmede bagsvingere. På det tidspunkt var det blot aparte, men da BMW lancerede den enarmede bagsvinger på deres R80 G/S, var det pludselig lettere at acceptere og da Honda præsenterede RC 30'eren var enarmede bagsvingere simpelthent sagen.

    Gilera havde en overgang en enarmet for"gaffel" der var vildt spektakulær men aldrig noget hit. Selvom at den havde alt grund til succes.

    Nyskabende? Mnjaeh, tyske Imme havde prøvet det samme i 50'erne også uden den store succes!

    Det engelske racerteam "Skoal Bandit" prøvede i slut 80'erne med limede stel i honeycombe materiale. Cyklerne kørte såmænd godt nok, men med de aldrende og knap så konkurrencedygtige RG 500 motorer blev det aldrig til topplaceringer.

    De sidste japanere, der har prøvet at skabe noget nyt er vel Kawasaki, der med deres ZZR 1400 har brugt en monocoque-opbygning, men den ligner jo det samme, man brugte for 10 år siden!

Skriv et svar