Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

5 tips til juniors første køretur

Overvejer du at tage en lille passager med bagpå - så læs med her

Mikkel Sølvkjær
01/09-2020 kl. 05:00

Der findes næsten ikke større glæder end dem man kan dele med sin familie og børn, og motorcykelkørsel er bestemt ingen undtagelse.
Her gennemgår vi 5 tips, der kan gøre ungernes oplevelse bag på geden lidt federe – de skulle jo helst blive ved at synes om det.

Lov og orden
Inden vi tager hul på de gode råd, må vi hellere lige opsummere reglerne for børn på MC. Først og fremmest skal de:

A. Være fyldt 5 år.

B. Sidde med en rygstøtte på minimum 25 cm og kunne sætte fødderne i en fodhviler.

C. Være 135 cm høje eller derover før de må sidde som almindelig passager uden rygstøtten.

Støtten i ryggen kan være af traditionel type som på en cruiser, men det kan også være en dertil indrettet topboks.

Har du ingen af delene på din motorcykel, findes der børnesæder som kan fastspændes med stropper og forskellige beslag bag på. Sørg for at sædet ikke kurer rundt, og vær gerne lidt kreativ i monteringsprocessen.
Jeg måtte eksempelvis tag bagsædet helt af og beskytte kåbedelene med et klæde for at sædet sad ordentligt fast – du må ganske enkelt prøve dig frem, og finde den løsning der passer netop din MC.

Den bedst kendte barnestol fra Givi

Vent nu med at tage poden med før at han/hun sidder ordentligt. Det skal være en positiv oplevelse for alle parter, og det bliver det ikke, hvis du eller junior er utryg ved siddepositionen.

1. Tålmodighed
Første og vigtigste tip handler lidt om pædagogik, for alle børn ser på nye oplevelser på vidt forskellige måder.
Nogle børn er lidt usikre, lyden fra maskinen kan være voldsom, de kan blive klaustrofobiske af at have hjelm på, og tanken om at sidde i fri vind og svæve over asfalten kan virke skræmmende.
Andre kan omvendt ikke være i deres egen krop af begejstring over de samme ting, lyden er fed og giver gåsehud, hjelmen gør det ekstra sejt, og tanken om at svæve over asfalten er vanvittigt pirrende.

Uanset hvilken kategori din guldklump falder ind under, eller imellem, er det ekstremt vigtigt at være ekstra tålmodig gennem pele processen.

Smil og tålmodighed lægger fundamentet til en dejlig oplevelse

Giv barnet ordentlig tid til at opleve fornemmelsen af at sidde på maskinen med hjelm på, tril lidt rundt med dem i gårdspladsen, hvis du altså har plads til det, eller lad dem mærke nogle gode motorvibrationer under sig.

Lad forberedelsen til køreturen foregå i deres tempo, tag tøjet på stille og roligt så det sidder ordentligt, der skal ikke være samme stress og jag på som i morgenrutinen før arbejde.

2. Beklædning
Markedet bugner ikke ligefrem med smart MC tøj til børn, men der findes nogle fine ting enkelte steder. Kig gerne efter noget brugt, da slidtagen på børnetøj ofte er minimal – spørg evt. om nogle har noget aflagt tøj fra deres børn.

Hvis ikke det lykkes og du skal købe nyt, kan du trøste dig med at prisen holder rigtigt godt, netop af den årsag, at der ikke findes super mange produkter.

Du skal finde et godt rygskold, en hjelm der sidder komfortabelt – tag barnet med ud og prøv én af, det er skide hyggeligt – og sidst men ikke mindst skal ynglet have jakke, bukser og handsker.

MC støvler kan være lidt svære at opdrive i børnestørrelser, men det kan altså godt lade sig gøre. Her på redaktionen anbefaler vi på det kraftigste, at der vælges langskaftede støvler – både til børn og voksne – da de alt andet lige beskytter bedst.

3. Kørsel
Inden I tager afsted sammen, er det en god idé at tale lidt om “do’s and dont’s” under kørslen. Lad barnet forstå at det ikke er farligt at sidde bagpå, men vigtigt at have et par huskeregler.

Bed barnet om at holde fast om føreren – min søn vil gerne have hænderne i mine forlommer, og det fungerer faktisk udmærket – sig at han/hun skal have fødderne på fodhvilerne, sidde roligt og følge maskinens bevægelser.

Der findes også forskellige greb du kan spænde om maven

Under kørslen er det vigtigt at du husker på formålet med turen, og især de første gange er det dårlig stil at accelerere som en galning på alle flade strækninger, men det siger måske sig selv.
Tænk på at kør rimeligt komfortabelt, brug bagbremsen umiddelbart før forbremsen, så undgår junior at knalde ind i dig når I bremser. Skift gear lidt mere dovent og blødt, så det hele føles behageligt.

Drys så små overraskende krydderier ind i løbet af turen. Øg så småt farten og hold tempoet gennem et par retningskift, giv den lidt ekstra gas hen over kuperet vej, så det kilder i maven ned af bakkerne – en god gradvis introduktion giver god fornemmelse af universet og bidrager forhåbentlig til motorcykelglæde.

4. Husk nu hyggen
Kan du mærke at den lille pommes frites er ved at falde lidt sammen på bagsædet, så stop op og tag en pause, det er ekstra drænende for en mindre krop at sidde der og suge indtryk til sig.

Tag en pose slik med i inderlommen og lad sukkeret giv lidt ny energi til næste etape af turen, hvis du da ikke kommer forbi en grillbar i vejkanten.

Grillbaren er en af de bedste mål for en god køretur – her det tre generationer af MC tosser

Der behøver egentligt ikke være en bestemt destination for en god motorcykeltur, men glæden bliver ekstra stor, hvis turen går til grillbaren, isboden, eller et andet sted, hvor hyggen virkelig kan dyrkes.

Et andet godt forslag til de første ture, kan være at blive afleveret eller hentet ved skole eller børnehave – det er et kæmpe hit, og også lidt sejt.

5. Stop bekymringerne
Punkt nummer fem er faktisk ikke så meget et tip, men mere en opfordring til at komme ud af fjerene og afsted på tur. Du kan måske endda gøre Nicolaus eksemplet efter og rejse til Norge med arvingen bagpå.

Jeg husker tydeligt mine første oplevelser på sædet bag ved min far på nogle af 80’ernes japanercykler, og selvom jeg bilder mig ind, at det ikke er mange år siden, så er der sket en massiv forandring i samfundet sidenhen.

Mange ting betragtes i dag som enormt farlige og risikofyldte, selvom de samtidig kan rumme et enormt indhold af livsglæde, fryd og socialt samvær.
Vi skal ikke længere tilbage end midthalvfemserne, hvor mine spæde motorcykel drømme blev formet, og her var man slet ikke så optaget af frygt på samme måde som nu. Det er brandærgerligt at videreføre for meget angst og tvivl til vores børn – de skal i stedet lære om respekt og livsmod.

Jo, tingene kan være farlige, men tag nu nogle enkelte fornuftige forholdsregler, lad så hjertet og glæden bestemme resten af turen.

Skriv et svar