Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

3 i en Ducati

Ducati med bredde, både til by, sving og motorvej

Klaes Asaa
19/10-2016 kl. 16:06

Rød eller Saturn grå, det er farvevalget på en ny supersport Ducati. En supersport er italiensk fuldblod på 2 hjul. Det er ikke en racer, det er en kombination af oprejst sidestilling og sport. 

Supersport er sportslig og er velegnet hverdags transport ifølge Ducati. Ducati Supersport tilbyder sport og tur glæden. Det er en pokkers god kombination der er skabt. Designet er en synligt kompakt og let maskine med Panigale racer look. 

Det er Ducati ind til benet, en ond gadecykel som er alsidig og let at håndtere. Den er nem at gå til takket være ABS og traktion kontrol og ikke mindst længere service intervaller. Seviceintervallerne er nu på 15.000km eller 1 år og ventillerne skal justeres for hver 30.000km. Tanken falder afgjort på bedre holdbarhed. 

Man får lidt af det hele i Supersporten. Letkørt i byen, behagelig på motorvejen og fantastisk på snoede sogneveje. Altså en meget alsidig MC, afslappet chauffør sidestilling og justerbar vindskærm. Ducati laver en model med lidt ekstra kaldet S, her får man Öhlins fuldt justerbar affjedring og qiuckshift op/ned og en bagsædeskald med. 

Motoren er en 937ccm 2 tocylindret “Testastrette” 11gr. V motor, som leverer en jævn kurve op til knap 100Nm træk kraft. Allerede ved 3000 omdrejninger er 80% af max momentet tilstede. Der er et godt stykke imellem max kraft og max hk, hvilket betyder færre gearskift selv under sportslig brug. Motoren er blevet justeret for at kunne imødekomme Euro norm 4 som træder i kraft i 2017. Der er lavet nyt krumtapshus og topstykke for at gøre motoren en del af rørrammens styrke. Samtidig er vandkanalerne i topstykket ændret. Der er lavet et nyt tændspole dæksel, for at give plads til ny gear sensor. Den er monteret med 53mm indsugningshuse som styres elektronisk af ”ride by wire”, så motoren kan få mad nok. 

Koblingen er gjort nemmere at betjene og ikke mindst våd. Det er altså ikke en kasse søm der rasler når der kommer en Ducati, som tilfældet var med den gamle tørkobling. Slipper kobling er også nyt, uanset om det er et behov i dagligdagen. Den er helt sikkert en super hjælper når der køres lidt sjovt på de små veje. Mange har sikkert prøvet på den traditionelle kobling, under en aggressiv nedgearing, at komme en tak for langt ned, med et blokkerende baghjul til følge. Det giver pokkers meget ubalance og nogen gange falder man af. 

Rammen er den seneste udvikling af rørramme fra Ducati, den bruger motoren som et bærende element. Kompakt let og stiv. Kompakt let og stiv, spiller en afgørende rolle når der køres kvikt. Der er sparet vægt ved at lade motoren indgå i stivheden, så den samlede vægt er holdt nede. Gennemtænkt rammegeometri som gør pakken til en smidig maskine, om det er i dagligdagstrafik eller i hårnålesving. Samtidig med høj en grad af stabilitet ved høj hastighed. Hardcore chauffører vil værdsætte den sande sportslige sjæl der findes i Supersport modellen. 

Basispakken Supersport indeholder blandt andet justerbart kåbeglas i 2 stillinger med 50mm højdeforskel, fuld justerbar 41mm Marzocchi forgaffel, Sachs bagdæmper med preload og rebuond, 3 køremodes(sport, touring, urban), Brembo Pr18/1 radial hovedcylinder foran, ABS og traktion kontrol. Samtidig er den forberedt til fuld quick shift op/ned som kan tilkøbes løst. 

Ønsker man at gå all in er Supersport S yderligere udstyret med Öhlins 48mm TiN fuldjustebar forgaffel, fuldt justerbar Öhlins bagdæmper og qiuck shift op/ned samt bagsædeskald. Der kan tilkøbes forskellige udstyrspakker til både sport og touring. Så Ducatien kan blive en personlig model. 

Der er tænkt på sidestillingen, så den mest ergonomiske stilling samtidig med aerodynamiske beskyttelse er opnået. Samtidig har chaufførens bevægelses muligheder under sportslig kørsel fået prioritet. Det betyder at der skulle være plads til blandet kørsel for chaufføren, hvilket er absolut et must for de fleste. 

Den ligner næsten en Panigale i sit design. Linierne i designet er helt klart sportsligt. En all-round cykel i racerfoklædning kunne man sige. Ser man den forfra ser man tydeligt familie tilhørsforholdet med Panigale. Kørelyset er et LED lys med et særligt snit, spørgsmålet er om det er tydeligt nok i fuldt dagslys. Generelt et lækkert design med racerlook. 

Bremsesystemet er hentet direkte fra racerbanerne. Foran monoblok Brembo M4-32 kalibere og dertil en Brembo PR18/1 radial hovedcylinder med separat reservoir og justerbart greb, der klemmer om 2stk 320mm skiver. Bagpå en 245mm skive med en 2 stemplet Brembo kaliber. Et topklasse bremsesystem som vist kun kan roses. Smeltet sammen med Bosch 9MP ABS system med 3 justeringsmuligheder for antiblokeringssystemet. Her er 1 finger nok til at bremse. Altså feinschmecker sager! 

Quick shift op og ned er en gearskifte assistent så koblingen kun skal bruges til at sætte i gang. Herefter kan der skiftes op med fuld gas på rullen. Under nedgearinger går slipperkoblingen ind sammen med motoren og giver en blid nedgearing. Der er et fantastisk system, som giver øget køreglæde og mere fokus på vejen. 

Traktion kontrollen er en hjulspinskontrol som forbedrer både cyklens præstation og sikkerhed. Systemet på Ducatien har 8 levels af følsomhed. Hver især programmeret med forskellig hjulspinds tollerance. Level 1 giver mindst computer indgreb og level 8 griber meget tidligt ind. Det betyder at afhængig af chaufførens evner og lyst, kan motorcyklen tilbyde kørehjælp. 

3 forskellige ”maps” leveres fra fabrikken, sport, touring og urban alle er de forskellige i gasresponsen og er derfor tilpasset det aktuelle køre behov. Urban har den ekstra detalje, at den reducerer topeffekten til 75hk. Altså Urban / bykørselsmode er mere passiv end sport og touring. 

LCD display er der selvfølgelig også. Et utal af informationer fås gennem displayet. Yderligere tilbydes tilslutning til din telefon via bluetooth kaldet Ducati Multimedia System (DMS). Dette kan købes til cyklen, så man kan se indkomne opkald mm. 

Konklussion, en feinschmecker motorcykel som kan bruges bredt, forudsat at informationerne også svarer til oplevelsen under en test af motorcyklen. Magacin vil naturligvis lave en test af Ducati Supersport når modellen kommer til Danmark til foråret. Det bliver afgjort spændende hvad den kommer til at koste i Danmark.

0 personer snakker om “3 i en Ducati

  1. Ja den er god nok..

    Engine
    TypeTestastretta 11°, L-Twin cylinder,
    4 valve per cylinder,
    Desmodromic,
    liquid cooled
    Displacement 937 cm³
    Bore x Strok e94 x 67.5 mm (3.7 x 2.66 in)
    Compression ratio 12,6± 0.5 :1

  2. Testastretta 11gr. refererer til ventil overlappet, altså den del af en kruptap omdrejning, hvor der er åbent for både indsugning og udstødning. Motoren er som sædvanlig en L-twin, altså 90 grader mellem cylindrene.

Skriv et svar