Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

2022 KTM 1290 SUPER DUKE R EVO præsenteret

Og der er mere nyt på vej fra KTM

Steffen Olesen
16/11-2021 kl. 19:13

For en uge siden kunne du læse her på MagaCin, at der var udsigt til spændende nyt fra KTM i dag.
Men før det kunne du også i artiklen 2022 KTM 1290 Super Duke R EVO læse om rygtebørsens insisteren på, at en stærkt opgraderet ærkehertug var lige på trapperne.
Rygterne viste sig at holde stik, og denne eftermiddag præsenterede KTM 2022 KTM 1290 SUPER DUKE R AND KTM 1290 SUPER DUKE R EVO – THE BEAST, EVOLVED.

Se præsentationsvideoen for den nye KTM 1290 Super Duke R EVO med MP Apex semi-aktiv affjedring fra WP lige nedenunder.

KTM’s flagskib til gaden undergik til 2020 efter producentens oplysninger den mest radikale genopfindelse med en længere række opgraderinger og forbedringer, hvor modellen blandt andet blev vægtoptimeret, og LC8 motoren ved samme lejlighed fik en overhaling.
Men til 2022 har KTM lanceret en ny inkarnation af KTM 1290 SUPER DUKE R, der leverer præcis hvad motorcyklisterne efterspørger.
Det er i hvert fald hvad KTM hævder, og fortæller i samme ombæring, at THE BEAST med sin elektronikpakke er en af segmentets mest teknologisk avancerede motorcykler.

Semi aktiv elektronisk reguleret affjedring
Navngivet efter KTM 1290 SUPER DUKE R – men med tilføjelsen EVO – bringer KTM yderligere teknologi i spil, med tilføjelsen af 2. generations WP Apex semi-aktiv affjedring fra WP.

Med tilføjelsen af den nye Semi-Active Technology (SAT) bevarer KTM 1290 SUPER DUKE R EVO ikke blot sin klasseledende vildskab, men byder nu også på et bredere spektrum af anvendelighed.
Det gør THE BEAST i stand til, at transformere sig fra en komfortabel pocket-rocket på ringe vejbelægning på offentlig vej, til et hærdet baneklart apex søgende våben, med et enkelt tryk på en kontakt.

Sådan beskriver KTM i hvert fald funktionen af de tre forskellige dæmpnings modes Comfort, Street og Sport, hvor fjederforspændingen bagerst via menuerne i instrumenteringens TFT-skærm også kan reguleres 20 mm i 10% eller 2mm trin.
Systemet kan yderligere udbygges med Suspension Pro pakken.

Suspension Pro
I Suspension Pro pakken får man udover de tre standard modes ekstrafunktionerne Track, Advanced og Auto.

Track giver den stivest mulige affjedringsopsætning baseret på KTM testkørernes anbefalinger, hvor opsætningen er ideel til trackdays og hurtige racerbaner, hvor stabilitet er vigtig under hårde nedbremsninger.
Advanced tillader føreren at vælger mellem dæmpning både for og bag i 8 trin.
Det skulle passe til de mere teknisk orienterede førere, som leder efter de mindste marginaler, og gerne selv vil finjustere og skræddersy affjedringsindstillingerne til deres egen kørestil.
Auto er den mest intelligente affjedringsindstilling af trioen.
For den kan selv detektere varierende kørestil og automatisk justere dæmpningen efter behov, hvad enten det drejer sig om komfortabel cruising, eller hårdere mere fokuseret kørsel, når ærkehertugen aggressivt kyles rundt på de snoede bjergveje.

Derudover byder Suspension Pro også på de tre automatiske fjederforspændings-modes Low, Standard og High, hvor affjedringen automatisk tilpasses i overensstemmelse med kørerens vægt og tre foruddefinerede geometrier.

  • AUTO-STANDARD: neutral og balanceret geometri.

  • AUTO-LOW: afslappet, mindre aggressiv, mere komfortabel geometri, med en lavere sædehøjde.

  • AUTO-HIGH: aggressiv, med agilitetsfremmende bane geometri, og med mere vægt over forenden.

  • Ydermere byder Suspension Pro på en anti-dive indstilling, som afholder forenden fra at dykke overdrevent under hård nedbremsning. Anti-dive kan også slås helt fra.

    Både KTM 1290 SUPER DUKE R og KTM 1290 SUPER DUKE R EVO er stadig udstyret med Rain, Street og Sport køremodes, samt tilvalget Track og Performance køremodes.

    Med til nyhederne hører også en forbedret gasrespons, men tilføjelsen af et nyt quick-action gashåndtag, hvor aktionen er reduceret med 7° til 65°.
    Et tiltag KTM’s udviklingsafdeling ikke blot mener giver en hurtigere og bedre gasrespons, men også giver mindre vrid i håndleddet, og forhindrer albuen i at dykke for meget når der gives gas.

    Både KTM 1290 SUPER DUKE R og KTM 1290 SUPER DUKE R EVO bevarer et aggressivt udseende, og kan i 2022 udgaven leveres i to farvervarianter med orange stel for begge modeller, og derudover i orange/blå samt orange/sølv.

    Hvornår og hvor meget?
    I følge pressemeddelelsen lander 2022 udgaverne af KTM 1290 Super Duke hos forhandlerne i Januar måned 2022.
    Prisen på danske nummerplader er desværre endnu ukendt, men det følger vi naturligvis op på hurtigst muligt.

    Læs mere om 2022 KTM 1290 SUPER DUKE R EVO på KTM’s hjemmeside der naturligvis er opdateret i dagens anledning.

    Mere nyt fra KTM!
    Udover dagens nyhed fra KTM kan vi forvente yderligere præsentationer i den kommende tid.
    For KTM har også i dag løftet sløret for, at Something else is coming… Get ready for hyper cross-border travel.

    Skriv et svar