Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

2018 Suzuki V-Strom 1000 XT

Mere overbevisende, mere komfort, mere V-Strom

Klaes Asaa
30/01-2017 kl. 12:00

V-Strom 1000 kom på markedet i 2002 og er vokset I popularitet gennem årene i adventure gruppen. Der kom en ny model i 2014 som var endnu bedre, den blev modtaget med stor glæde og placerede V-Strom højt på listen af solgte adventure maskiner over hele verden. For at fastholde V-Strom’s førertrøje i Adventure gruppen, tilbyder Suzuki ny teknologi og praktisk erfaring til den ny 2018 V-Strom 1000 XT.

V-Strom er blevet justeret og raffineret i motoren, for at beholde motorpræstationerne og en god benzinøkonomi i forbindelse med Euronorm4 kravenes forureningsbegræsninger. For at løfte arven hos Suzuki’s Adventure maskine, har V-Strom undergået en forandring for at opnå et strømlinet og fornyet eventyrlyst. Den friske stil bidrager til funktionalitet. Nyt ”Motion Track Anti-lock & Combined Brake System”, der skal gøre køreturen mere sikker og behagelig. Kort sagt er det traktionskontrol og ABS i ny og forbedret udgave. 

Efterhånden som adventure markedet er blevet modnet og behovet for modeller er blevet stadig større, forventes det at der kommer nyt. Lillebror V-Strom 650 har været en stor succes, og har opnået toppen af salgslisterne, muligvis kan den nye V-Strom 1000 XT opnå samme status. Konkurrencen er stor i adventure markedet og med forbedringerne er det Suzuki’s mål at få en stor del af markedet. 

Frisk styling som også tilfører funktionalitet, nogle modeller er blevet større og tungere, når det når et vist punkt falder nogen fra, fordi det bliver for uhandigt. Måske er det også derfor at Suzuki prøver at ramme bredere ved at levere en 250ccm V-Strom, se artiklen her

Dermed er Suzuki bredt med på markedet, med både 250, 650 og en 1000ccm adventure maskine, hvilket flere af konkurrenterne også har fået øje på er vejen frem. 

Manøvre egenskaber og lethed skal være en del af pakken for at fastholde interessen, og ifølge Suzuki skulle det være opnået i V-Strom 1000 XT. 

Nyt sæde og vindskærm er med til at forbedre komforten, og eger hjul på XT tilbyder mere til entusiasterne. Stærk V-Twin motor med styrke i de lave omdrejninger, letvægts og kompakt stel, fuld justerbar KYB affjedring, 3 niveauers traktionskontrol (2 på on og off) og det nye ”Motion Track Brake System”(MTBS). Det er et nyt fem akset målesystem kaldet IMU, det leverer information om al bevægelse på motorcyklen videre til MTBS, så bremser og vejgreb hele tiden er optimalt. Plus en kobling der både er nemmere at betjene, koble til og som slipper når gearet bliver for lavt under nedbremsning. Det er en helhedspakke med næsten alt tilbehør, og det er fornuftigt udstyr. 

Motoren er vandkølet 1037ccm 90graders V-Twin motor, designet til at præstere optimalt på forskellige underlag, som piloten møder på sin vej. Et setup på motorstyringen der gør at motoren leverer fuldt træk (Nm) allerede ved 4000 omdrejninger. Det betyder i sin enkelthed, jævn motorgang med masser af kraft, og dermed rolig gang og færre gearskift på turen. 

Oplysninger om specifikationer er desværre begrænsede, konkret ved vi at motoren er 1037ccm, 90 grader V-Twin, 6 gear, forhjul 110/80/19, baghjul 150/70-17, Tankkapacitet 20l, sædehøjde 850mm og en samlet vægt på 228kg. 

Det ser samlet ud til at forbedringerne er vellykkede og at V-Strom 1000 XT er et løft, spændende hvornår den lander i det lille land.

0 personer snakker om “2018 Suzuki V-Strom 1000 XT

Skriv et svar