1299 Panigale, Hybrid, Elektrisk motorcykel, elmotor
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

1299 på elektriske steroider!

Et Fransk-Italiensk firma giver Panigale 300 HK og 299 NM! Rent vanvid!
Mikkel Skotte Sølvkjær
09/12-2019 kl. 05:00

Har du købt en 1299 panigale og tænkt – den er altså lidt død i bunden den her! Eller har du måske set Magacins test fra 2015 og konstateret – den må da mangle noget power sådan en! Så frygt ej!

Der er nu kommet en vanvittig løsning for dem der ikke kan få nok.

Det Fransk-Italienske elektronikfirma Efesto har udviklet en hybrid pakke til 1299´eren og lover et løft i effekten på 100 HK og 149 NM.

Systemet består af en elektrisk motor, et batteri og en masse elektronik der kan styre forskellige køre modes. Motoren boltes fast under bagsvingeren, og kobles derfra på drivlinen med en sekunder drivaksel og en ekstra kæde.

Der skal smøres lidt ekstra 

Batteriet og de elektriske komponenter er gemt væk i en kasse under bagerste del af stellet. Installationen kræver lidt modificering af modellen fra Bologna, og der skal da også flyttes rundt på en del elektriske komponenter for at puslespillet går op.

Kittet giver Ducati Panigale 1299 en vægtforøgelse på 26 kg – til en tørvægt på 194 kg – hvilket er et pænt bytte taget effekten i betragtning.

Resultatet ender nemlig i 300 HK og 299 NM, der kan styres med fire forskellige rider modes – pure thermic, pure electric, boost mode og custom mode.

I pure thermic kører systemet som en klassisk hybrid, hvor forbrændningsmotoren sammen med regenerende kraft fra den elektriske motor (når der bremses), lader batteriet op.

Pure electric er den elektriske motor alene, her er der en begrænsning i hastigheden på 65 km/t, og batteriet har kun energi til kørsel i en halv times tid. Men det er jo fint, hvis bageren ligger tæt på bopælen.

Boost mode er nok den mest interessante, for det er her vi finder kombinationen af forbrændings- og elektrisk motor i skøn forening. Den elektriske motor skulle give en mere jævn og konstant momentkurve, og med de 299 NM in mente, så gætter jeg på, at det er med at holde fast i styret!

I Custom mode kan du selv indstille balancen mellem de to motorer, justere motorbremsning og bestemme hvor meget der skal oplades.

Efesto har også planer om at tilbyde sættet til andre Panigale-modeller med L-twin motor, og der skal jo nok være nogle der gale nok til at købe det. Den officielle pris er endnu ikke offentliggjort, men det skulle være muligt at erhverve sig kittet til foråret.

Læs tekniske detaljer om kittet her.

Hvis jeg skulle få budet om at prøve sådan en elektrisk pumpet rød djævel, så kan det godt være jeg tager et par ekstra underbukser med den dag…

Er du skarp i Italiensk, og skulle du have lyst til at se og høre mere, får du en introduktion til systemet i videoen herunder.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start