Navløs elektrisk roadster med 107 Hk og 1000 Nm
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Navløs elektrisk roadster leverer 1000 Nm

RMK E2 hedder nu Verge TS
CO
10/11-2019 kl. 13:00

Du har i flere ombæringer kunnet læse om den spændende elektriske motorcykel fra finske RMK her på MagaCin. I den seneste artikel under overskriften Ventetiden er ovre, drev motorcykelproducenten virksomhed under navnet RMK Vehicle Corporation. Producentens usædvanlige motorcykel med alternativ kraftoverførsel til baghjulet blev præsenteret under modelnavnet E2, og det var begrænset med tekniske specifikationer for nyskabelsen.

Finnerne oplyste dengang, at modellen havde en akselafstand på 1600mm, vejede ca. 200kg, havde motoren monteret nær baghjulets forkant, el-motoren leverede angiveligt 69 hestekræfter, og der var et moment på 320 Nm til rådighed.

Fuldt opladet skulle RMK E2 have en rækkevidde på 2-300 km, og modellen kunne oplades til 80% på 2-3 timer.

Sparsomme oplysninger, som vi ved årets nyligt overståede mc-messe EICMA i Milano – Italien forsøgte at få uddybet lidt nærmere.

Nystartet aktør med knald på

RMK Vehicles er en relativt nystartet aktør på markedet, og man må sige der er seriøst knald på ikke blot udviklingsafdelingen, men også med hensyn til udvikling af virksomheden.

Den 5. November – altså samme dag som EICMA slog dørene op for pressen – bekendtgjorde firmaet navneændring til Verge, og tilføjede en ny hjemmeside.

Producentens innovative elektriske motorcykel uden nav i baghjulet skiftede samtidig navn fra RMK E2 til Verge TS. 

Verge er nu mærkets officielle navn, og Teemu Saukkio som er det kreative sind bag det oprindelige koncept, anerkendes med sine initialer i modelnavnet TS.

Nyt produkt, nye ansatte, og lidt forvirring i starten

Ved EICMA sludrede vi med firmaets nystartede marketing manager Spencer Cutlan, der kun har siddet i stillingen i få uger, og derfor desværre endnu ikke havde tilstrækkelig teknisk indsigt til at besvare samtlige vores spørgsmål.

Vi spurgte Spencer om hvordan de tidligere oplyste 320 Nm moment skulle ses i forhold til motorcykler med forbrændingsmotor og traditionel kraftoverførsel via kæde, rem eller stang/kardan. Men det kunne Spencer ikke svare på, og VERGE's tekniske personale var desværre travlt optaget til anden side.

Spencer fortalte at han for få uger siden havde set en momentkurve udskrift for første gang, men bidrog med nyheden om at de officielle specifikationer nu lyder på ikke mindre end 1000 Nm!!

1000 Nm og kraftoverføring via magnetfelt

Øøøh… 1000 Nm er da vistnok lige et tal der giver anledning til, at kasketten skydes af knoppen, når overraskelsen sender øjenbrynene i vejret.

VERGE TS bliver efter vores oplysninger den første serieproducerede motorcykel, hvor specifikationerne oplyser om et moment på 1 kN·m.

Som svar på nogle af vores spørgsmål fortalte Spencer videre, at kraftoverførslen til baghjulet sker via magnetfelt. Altså lidt på samme måde som fremdriften af de elektriske tog, der “svæver” over skinnerne, og modtager energioverførslen nedefra.

Den nystartede marketing manager fortalte, at den navløse elektriske roadster VERGE TS efter planen står klar i salgslokalerne i 2020.

Kraftoverførsel til baghjulet sker via magnetfelt

Kontakt med VERGE etableret

Vi har lovet vore læsere at følge op på RMK E2, VERGE TS – eller hvad modellen måske hedder i næste uge, og fik etableret direkte kontakt med VERGE ved EICMA. En kontakt som vi håber bliver fremtidig kilde for flere spændende nyheder. Gerne med lidt mere specifik og uddybende information.  

VERGE TS kan forudbestilles nu

For VERGE TS ser rigtig spændende ud, og modellens innovative fremdrift er måske et godt bud på en teknisk løsning, vi kommer til at se meget mere til i fremtiden… måske endda fra andre producenter.

Forhåbentlig får personalet hos VERGE snart tid til at udarbejde og videresende uddybende fakta om nyheden, der allerede nu kan forudbestilles mod et depositum på € 2000,-

Opdaterede specifikationer – 107hk og 1000NM

producentens nye hjemmeside kan vi læse opdaterede specifikationer som 80 kW – altså knap 109 hk efter google konvertering -, et voldsomt moment på 1000 Nm, accelerationstid på under 4 sekunder fra stilstand til 100 km/t, tophastighed begrænset til 180 km/t, en kampvægt på ca. 225kg, rækkevidde på op til 300km, samt en opladningstid på 4 timer med den indbyggede lader. Oplysninger om opladningstid med DC fast charger kommer på et senere tidspunkt.

Prisen er opgivet til € 24.990,- hvilket omregnet efter aktuel vekselkurs svarer til dkr. 186.739,20 – så det er ikke helt gratis at slippe for at pudse egere i baghjulet.

Tillagt uhyrlige danske afgifter bliver det et tommetykt seddelbundt der skal langes over disken, hvis man vil være helt på forkant med udviklingen.

Vi følger naturligvis den nystartede producent på nærmeste hold fremover, og holder dig naturligvis opdateret straks der er nyt fra VERGE.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start