Yamahas V4 prototype igen i aktion i Malaysia - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Yamahas V4 prototype igen i aktion i Malaysia

Yamaha sender Augusto Fernández i kamp igen på Sepang
CO
23/10-2025 kl. 05:28
Anslået læsetid: 3 Minutter

Det er en kendt sag, at Yamaha længe har været i gang med at udvikle en ny V4-motorkonfiguration til MotoGP.
En udgave af raceren med V4-motor, der lever op til det nuværende reglement – og af Yamaha selv betegnes som starten på en ny æra – blev officielt afsløret i midten af september på Misano.

I løbsweekenden på Misano var det Yamahas testkører Augusto Fernández, som med et wildcard til weekendens arrangement, skulle køre på V4-prototypen for Yamahas nye YZR-M1 MotoGP-racer – en maskine du tidligere har set i aktion i artiklen Yamahas nye V4 motor fyres af.

Nu får Augusto Fernández endnu en gang muligheden for at fyre V4-raceren af, og det kommer til at ske ved den kommende weekends Petronas Grand Prix of Malaysia på Petronas Sepang International Circuit.
Her er Fernández tilbage i aktion som wild card-kører, hvor den tidligere Moto2-verdensmester under tropiske forhold skal samle yderligere data på Yamahas fremtidige MotoGP-våben.

Det bliver altså ikke blot en showoptræden, men en strategisk del af Yamahas udviklingsprogram – og meget tænkeligt endnu en forsmag på, hvad mærkets fremtid i MotoGP bringer.

Den 28-årige spanske kører, som snuppede Moto2-titlen i 2022 og derefter tilbragte to sæsoner i den store klasse, har tidligere optrådt som wildcard kører tre gange i år på Aragon, Brno og Misano – og ser nu frem til endnu et kapitel i samarbejdet med Yamaha.

Augusto Fernández har, som det fremgår af opslaget på sociale medier, selv en kommentar, der frit oversat kan kondenseres til noget i denne retning:

“Jeg er virkelig glad for at være tilbage i kamp. Misano er længe siden, og jeg har savnet at køre V4-prototypen, så jeg er spændt på den kommende weekend.
Weekenden handler om at fortsætte udviklingen og forbedre V4-pakken, og hovedformålet er at blive klar til næste sæson. Men jeg glæder mig også til at se, hvad der er muligt.

Kendte omgivelser – hårde betingelser

Sepang-banen, der siden 1999 har været en fast del af kalenderen, byder på 5,5 kilometer tropisk udfordring med 15 sving og to langstrakte langsider – heraf én på 920 meter.
Kombinationen af sveddryppende fugtighed, høje temperaturer og teknisk layout gør løbet til en særlig prøve for både maskine og mandskab.

Fernández har tidligere, med en fjerdeplads i Moto2 i 2022 og en 10. plads i MotoGP sidste år, leveret stærke resultater på Sepang, og mon ikke erfaringerne kommer ham til gode, når Yamaha-prototypen igen skal presses til grænsen under realistiske race-forhold.

Man kan sagtens forestille sig, at Yamahas udviklingsafdeling i den kommende weekend vil have særligt fokus på væsentlige elementer som motorrespons, aerodynamik, elektronik og pålidelighed.
Og vi andre kan håbe på yderligere video med Yamaha nye V4 motor.

Et kig frem mod Yamahas nye æra

Det er ingen hemmelighed, at Yamahas V4-projekt også omfatter en 850’er, der udvikles til de kommende ændringer i MotoGP.
Den nye motorkonfiguration er et markant brud med traditionen, hvor Yamaha er på vej væk fra de klassiske rækkefirere, som i årtier har været Yamahas signatur i MotoGP.

Derfor bliver det interessant at følge Yamaha teamet og Augusto Fernández på Sepang, hvor hver eneste omgang giver værdifulde data til udviklingen af den næste generation af Yamahas MotoGP-racere.
Og måske også til udviklingen af fremtidige sportslige gademodeller fra Yamaha?

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2025