Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Sådan fejrer man en sejr!

Toprak Razgatlioglu fejrede sejren med det samme på Magny-Cours

Steffen F. Olesen
07/09-2021 kl. 09:34

Har du fulgt lidt med i World Superbike over de seneste år, så er navnet Jonathan Rea helt sikkert ikke gået din næse forbi.
Rea’s tempo har over en lang periode været nærmest uopnåelig for konkurrenterne, og følger du linket her, kan du finde et utal af løbsartikler, hvor Rea endte øverst på skamlen.
Men sådan endte det ikke denne weekend på Magny-Cours; en super fed racerbane, som bestemt er et besøg værd. Uanset om det er med tanke på trackday, eller blot et udflugtsmål i en racer weekend.

Som du kan se i videoen herunder, var det Toprak Razgatlioglu der i denne omgang var første mand over stregen. Og det skulle fejres på stedet!

Men hvordan lykkedes det egentlig Toprak, at skabe stå stort et hul ned til Rea, som er berygtet for at holde et vildt hurtigt pace helt til løbets afslutning?

I et interview med sportsmediet GPOne giver Toprak brudstykker af forløbet:
“På de første omgange forsøgte Jonathan at stikke af, og Alex prøvede at indhente os,” siger Toprak. “Jeg overhalede Jonathan, men da jeg havde presset for hårdt på, blev mine dæk overophedede så de tog et dyk. Men det var ikke et problem, for jeg vidste, at jeg kørte på samme type bagdæk som Jonathan.”

Så Toprak indrømmer altså, at det ikke er nemt at holde samme fart som Rea, men viste samtidig, at troen på sig selv og maskinen gav pote.

“Det var ikke nemt, og på de indledende omgange tænkte jeg, at det ville blive et hårdt løb. Men som omgangene gik slappede jeg mere og mere af, og så hvordan hullet blev større.”

Efter nogle dage med regn viste vejret sig fra sin gode side, og det var også med til at hjælpe tyrkeren.

“Forholdene var gode i dag, og i år havde jeg et ønske om at krydse målstregen med en stoppie. Jeg kunne næsten ikke vente på at komme så langt, for målstregen ligger meget tæt på et sving, så jeg skulle have et forspring på 4-5 sekunder før det kunne lade sig gøre.
Da jeg så at jeg var fire sekunder foran gav jeg det et skud, og det er jeg glad for”

Og her har Toprak helt ret, for målstregen er nemlig placeret tæt på banens sidste sving, som i øvrigt er ret skarpt. Faktisk så tæt på og så skarpt, at undertegnede har set en Fiat 500 køre på to hjul ud af det sidste sving, og holde den halvvejs hen til målstregen.

Skriv et svar