Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nyt fra talentet Alex Schacht

Alex kalender er spændt til bristepunktet

CO
01/07-2009 kl. 15:00

Med løb i hver weekend, så der er nok at se til for det unge talent, som jævnligt kigger indenfor i det hjemlige. Alex har lige nu travlt med løb i det udenlandske, og herunder følger en opdatering vedr. aktiviteterne.

Alex kørte d. 20-21. juni IDM på den legendariske bane Sachsenring, hvorpå der igen i år skal køres MotoGP. Banen er en teknisk vanskelig bane med store niveau forskelle, og ikke mindst totalt blinde højfarts sving. Alex har tidligere kørt på banen med sin standard RS 125 Aprilia; men bortset fra at han derfor i forvejen kendte vejen rundt, var det en helt anden oplevelse på Yamaha R6’eren. Teamet havde til weekenden planlagt test af forskellige fjedre til affjedringen. Efter en del arbejde gav dette gode resultater, der direkte kunne aflæses på omgangstiderne og sliddet på dækkene. Alex endte med at køre 2,1 sekund langsommere end køreren i poleposition, og afsluttede lørdagens løb med en placering som nr. 23.

Søndagen startede godt med en super god warm-up, hvor resultatet blev en placering som nr. som nr.9. Men søndagens løb blev en mere kedelig affære, hvor Alex efter 8 omgange måtte udgå med et defekt plejlstangsleje.

Den følgende weekend d. 27.-28. juni, og efter en hel del arbejdstimer i garagen, var turen kommet til serien som Alex’ i år fortrinsvis prioriterer højest. Scandinavian Open foregik på den meget ujævne og yderst affjedrings krævende bane Alastaro – Finland. Alex’ uheldsrække var desværre ikke til ende, hvilket konstateredes da der var sket en fejl i forbindelse med booking af færgebilletterne. Således så teamet sig nødsaget til at sejle til Helsingfors, og ikke Turko (Åbo) som planlagt. Helsingfors ligger meget længere væk fra banen, så Alex nåede kun at køre den den sidste frie træning, før den enlige kvalifikationskørsel næste formiddag. Atter skulle der ændres kraftigt på affjedringsopsætningen. Men med stor hjælp fra Jan Mouritsen lykkedes det via telefon at finde et godt set up, hvilket resulterede i at Alex på trods af den korte træningstid, alligevel formåede at køre en startplacering som nr. 6 i hus.

Løbet blev afviklet i voldsom varme, og da teamet ikke havde nået at teste dæk compounds til de varmeforhold, valgte de det tilsyneladende sikre i en lidt hårdere medium compound. Desværre vidste dækkene sig ikke at have det greb i asfalten Alex ønskede, så han måtte tage til takke med en 6 plads i lørdagens løb, og var meget frustreret over ikke kunne give gas i det omfang han havde ønskede.

Søndagen bød på en ny kvalifikationskørsel og endnu et løb. Til dette løb var dækvalg og affjedring endelig på plads, og på kvalifikationskørslens sidste omgang, reducerede Alex sin hidtil hurtigste omgangstid med yderligere et halvt sekund.

Dermed var Alex feltets 5. hurtigste kører, og kun en tiendedel sekund fra forreste startrække. Løbet blev en gyser hvor Alex efter opvarmningsomgangen signalerede at der var noget galt på racerens venstre side. Men det var ikke tilladt på det tidspunkt at gribe ind, så man kunne bare krydse fingre og håbe det bedste. Det viste sig efterfølgende at Alex quickshift var bukket så meget, at det var yderst vanskeligt at skifte ned i gearene. På trods af denne fejl på materiellet, kæmpede Alex med den finske Triumph kører Reko Nieminen i 10 omgange. Lige indtil Alex tabte forenden i pit svinget, pga. nedgearings problemer inden svinget. Alex fik raceren samlet op og kørte over målstregen som nr.7, men reglen ”down is out” diskvalificerede ham efterfølgende.

Alex indtager nu en samlet 4. plads. Som noget positivt fra weekendens løb, skal det nævnes at Alex inden sit styrt havde et forspring på 12sek. over feltets for tiden førende kører, Helge Spjeldnes fra Norge. Senere kiggede Helge indenfor, og roste Alex for hans meget flotte kørsel. Og Helge spærrede da også øjnene noget op, da Alex viste ham den defekte quickshift/gearpedal.

Idag går turen igen videre til Salzburgring og IDM. Alex får efterhånden bedre og mere kontrol over raceren, så teamet ser frem til weekenden med de skrappe kørere i IDM serien.

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere