Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny Norsk racerbane

KNA Raceway åbner i 2021

Steffen Olesen
02/11-2020 kl. 12:00

Mange danske motorcykelentusiaster skærper de køretekniske færdigheder ved deltagelse på anerkendte køretekniske kurser, eller ved at udfordre sig selv og motorcyklen på såkaldte trackdays.
Det er imidlertid ikke specielt let, at få lov til at køre på de få danske racerbaner, og derfor søger mange til udlandet.
Mange søger sydpå til nærtliggende tyske racerbaner, andre drager den lange vej til mere fjerntliggende racerbaner i øst- eller Sydeuropa, imens andre igen vælger at se i en anden retning og besøge vore nordiske nabolande.
Ring Knutstorp i Sverige er en yndet destination for mange danskere, og den svenske Sturup Raceway kræver heller ikke den længste rejse.
Der er lidt længere til Scandinavian Raceway Anderstorp i Sverige, som ligeledes er et eksempel på en svensk racerbane mange danskere har besøgt.
Banedags entusiaster som har mod på den lidt længere rejse, har måske også besøgt Rudskogen Motorsenter i Norge, men nu er der et nyt tilbud undervejs fra nordmændene.
Se en virtuel omgang i bil på den nye KNA Raceway længere nede i artiklen.

FIA og FIM godkendelser
Ca. midtvejs mellem Stavanger og Kristiansand i Norge er man nemlig ved at bygge et motorsportsanlæg af international klasse.
KNA Raceway som er under opførelse i Sokndal kommune, bliver efter planen landets eneste asfaltbane med Grade 3 godkendelse fra FIAFédération Internationale de l’Automobile og lever også op til Grade B kravene fra FIMFédération Internationale de Motocyclisme.
Racerbanen er altså designet således, at der hvis alt går vel kan indhentes anerkendte godkendelser for kørsel med både bil og MC.
Kørselsretningen er mod uret på racerbanen, der med en længde på 2324 meter, 14 sving og en niveauforskel på 23 meter er beliggende 250 meter over havets overflade, og befinder sig 4.7 km fra nærmeste bebyggelse.

KNA Raceway

Økonomi
Der er budgetteret med 119 mio. kroner til projektet, hvor Sokndal kommune og Eigersund kommune bidrager med hver 5%.
Private investorer har spædet til med 14 mio. kroner, og der er sat norsk rekord med en bevilling af såkaldte ‘spillemidler’ på ca. 40 mio. kroner.
Det har medført, at projektet faktisk er ret fremskredent, hvilket også fremgår af både KNA’s hjemmeside samt opslag på sociale medier.

Top moderne faciliteter
Du kan du læse mere om banen på KNA Raceway’s hjemmeside, hvor du også kan se, at en projekteret servicebygning indeholder de nødvendige faciliteter for løbsledelse, en skadestue, samt en restaurant og undervisningslokaler.
Derudover bygges tilskuertribuner med plads til 1800 gæster, som kommer til at befinde sig lige ovenover anlæggets 22 pitgarager.
Anlægget får også Norges største indendørs Moto-X bane, store arealer for offroad kørsel med bil og MC samt gocartbane.
Drag-racing events vil i første omgang blive afviklet på banens langside, men en 1600 meter lang separat Drag-Strip bliver senere tilføjet.

Fremskridt
Administrationsbygningen blev der taget hånd om i September måned, den indendørs Moto-X hal er i øjeblikket under opførelse, og der kan allerede nu bestilles års- og klippekort.
Derudover er det meste af klipperne hvor den asfalterede racerbane skal placeres i skrivende stund sprængt bort.
Det kan du læse mere om i KNA Raceway’s opslag på sociale medier.

🙂

Slået op af KNA Raceway supercrosshallSøndag den 25. oktober 2020

Der er altså stadig et stykke vej til selve racerbanen er klar til brug, men den seneste opdatering fra KNA Raceway går på, at man slår dørene op i 2021.
Og selv om projektet godt nok har været undervejs i en del år efterhånden, ser der nu ud til at være rigtig godt skub i tingene.
KNA Raceway kan såmænd også på forhånd byde på en virtuel tur rundt på banen i bil.
Her får vi et lille indblik i hvad banedagsentusiaster og racerkørere kan se frem til.

Både projektet og baneforløbet ser rigtig spændende ud, så MagaCin følger naturligvis udviklingen nøje, og holder dig løbende opdateret.
Vi er slet ikke modstandere af etableringen af flere racerbaner i norden… og vi så da også gerne, at noget tilsvarende kunne stables på benene i Danmark.

Skriv et svar