Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Motorsporten død?

Motorsport tiltrækker ikke danskerne som tidligere

Tommy Rønn
05/06-2010 kl. 00:00

For 10 år siden, var et af de største danske motorcykel-events, roadracing-festival på FDM Jyllandsringen. Denne begivenhed kunne tiltrække op mod 6.000 gæster, der festede og hyggede sig med racerløb.

I dag trækker DM i roadracing få hundrede, og flertallet er familiemedlemmer og venner til racerkørene.

I MC 600 Challenge storhedstiden, kunne TV2 Zulu mønstre tæt ved 20.000 TV-seere. De sidste år var dette tal degraderet til ca. 2.000. Altså en 1/10 del.

Når vi på MagaCin skriver om verdensstjernerne i motorsport, som Valentino Rossi og Jorge Lorenzo, får artiklerne få hundrede læsere. Skriver vi om de lokale danske udøvere, er læserskaren næsten lig nul.

Skriver vi tests, forbrugerinformation eller branche-rygter, måles læserskaren i mange tusinder.

Taler vi med andre medier fortæller de om selvsamme tendens. Det er altså ikke et MagaCin specifikt problem.

Trist at danskerne ikke er til rå motorsport mere, og for os motorsportselskere er det svært at forstå.

Nutidens nye motorcyklist er 48 år. Ikke som tidligere, 18 år. Dette har naturligvis betydning, men det forklarer ikke hvorfor motorsports-interressen er helt død.

Har du en forklaring på denne ændring blandt de danske motorcyklister?

Uanset hvad, så standser vi ikke skriblerierne omhandlende vores elskede tohjulssport.

0 personer snakker om “Motorsporten død?

  1. Jeg tror at den manglende interesse for dansk motorsport skyldes at vi lever i et u-land hvad motorsport angår – vi har ikke én eneste bane i landet der lever op til international standard, og diverse restriktioner gør at det er næsten umuligt at gennemføre andet end eco-race på el-motorcykler 🙁

    Den manglende interesse for artikler her på siden der omhandler motorsport, tror jeg derimod skyldes at det ikke er nyheder/info som man ikke kan finde før og mere uddybende på andre sider – både MotoGP og SBK har deres egne hjemmesider med alt i nyheder, interwievs og reportager, og jeg tror de fleste der brænder for sporten (som jeg selv), bruger disse kilder fremfor magacin..?

  2. Tror det har noget at gøre med at udbuddet af sport i dag er gigantisk, så folk vælger at se de største stjerner og og de største begivenheder på TV/internet og vælger de lokale helte og mindre sportsgrene fra. Dansk roadracing er i den sammenhæng en nichesport. Som I også er inde på, har alderen på motorcyklister nok også en betydning. Selvom jeg kun er først i 30'erne, interesserer andre der dyrker sport mig ikke på samme måde som for 10-15 år siden. Faktisk er der kun een sportsbegivenhed tilbage som jeg SKAL følge med i, og det er en motorsportsbegivenhed som løber af staben i næste weekend, så kan de fleste nok gætte hvad jeg taler om. Lidt VM fra Sydafrika bliver det måske også til, især hvis de rød/hvide klarer sig godt, men that's it. Skal jeg se mere, skal det være helt ekseptionelle ting som når Usain Bolt smadrer verdensrekorden på 100 m. selvom han spadserer i mål, men igen taler vi toppen af poppen og cremen af cremen. Øvrig sport fanger sjældet min interesse, med mindre det er noget jeg selv kan deltage aktivt i, og jeg tror at mange fortravlede danskere har det på samme måde.

  3. Der er vel flere årsager.

    Dansk RR… Ja der skal jo være noget at "følge". En løs artikel her, og der, løb der afvikles i langbortistan, eller på kedelige køretekniske anlæg, og en serie hvor man ikke kan følge udviklingen og få noget "baggrund" – tjaaa så kan det jo være lige meget.

    Man skulle nærmest anstrenge sig en overgang for at følge med i det internationale :-

    Sidste og forrige år fulgte jeg SBK på deres hjemmeside (SBK-TV), men i år er der lukket for det. SBK er så landet rimeligt hos TV3 der efterhånden giver det en "fin behandling", men der var inden da meget forvirring, og jeg gider ikke tilkøbe adskildelige TV-kanaler for at følge en serie – f.eks. MotoGP. (Eurosport & Eurosport 2) Jeg opgav MotoGP sidste år, da dækningen var ringe (dyr) og løbene kedelige. I år har jeg set lidt, og Moto2 ser ud til (på trods af at jeg var mere end skeptisk)at være rigtig spændende, med masser af godt ræs så man kan aldrig vide… 😀

    Da jeg var i Assen her i foråret mødte jeg nu mange danskere, så interessen er da ikke helt væk.

    Summa sumarum

    Skal jeg komme til ræs (i DK eller ude) skal jeg kunne følge med i serien, og se afdelingerne på TV (uden at tilkøbe et bjerg af TV-kanaler, jeg alligevel ikke ser – da jeg i øvrigt sjældent ser TV) Serien skal være spændende, med masser af overhalinger, og helst en 4-5 kandidater til titlen (her er Super Sport eksemplarisk), og de forskellige MC-producenter pænt repræsenteret i toppen af feltet. (her er SBK eksemplarisk)

  4. der skulle nok gøres mere for at "reklamere" for det og eventuel køres et par løb i forbindelse med mc dagen ,eller hva det hed ,der før blev blev afholdt på jyllandsringen

  5. Sidst år kørte jeg fra hjørring til djursland for at se dm. Desværre havde jeg kun mulighed for at være der om søndagen fra kl 12.00. Men jeg skulle alligevel betale for hele weekenden. Det gjorde så at jeg i en blanding af frustration og raseri kørte hjem igen.

    Tidligere da Lars Rulff, Søren Hole og hvad de nu hed, da så jeg stort set alle de løb der blev kørt på Jyllandsringen og Ring Djursland.

    Jeg tror jeg stod af da de begyndte at lave løbene i samarbejde med DTC.

  6. Jeg tilslutter mig helt Don T's indlæg. De danske racer baner er ikke relevante, og det er kun en brøkdel af danskerne der interesserer sig for Road Racing. Der er heller ikke nogen fremtid for Road Racing i DK – NUL support – så det kan vi godt glemme. For os i DK er det faktisk bedst at se det på TV, og eneste seriøse TV kanal er TV3 Puls, med Anders Rasmussen & Aslak Vind, som bringer Moto GP. Eurosport, som desværre sidder på SBK, endnu, er en skodkanal, upræcis, teknisk set lysår bagud og desværre inkl. en kommentator, hvis viden om Road Racing ligger på niveau med min tante på 88.

  7. Et er at vi ikke har særligt optimale forhold i Danmark til afholdelse af MC løb, noget andet er vel den omtale sporten får i TV. Her tænker jeg på 'main-stream' kanalerne TV2 og DR (ved ikke om TV3 hører ind under her, da jeg ikke kan modtage dem). Faktum er, at possitiv omtale og transmission fra kampe og større stævner, bringer flere unge og seerer til den sport der vises. Desværre, satser de to kanaler ikke særligt bredt (hvilket de iøvrigt er forpligtiget til at skulle), hvorfor der sjældent bliver vist 'minoritets'-sport på kanalerne. Jeg ved det fra mig selv, da den kampsport jeg dyrker, afholdte VM i Ballerup sidste år. Tæt ved 200 deltagere og hvad blev det til 10-15 minutter i TV over en hel uge. Hvis sporten skal have større udbeddelse i blandt danskerne, tror jeg, at det kræver mere opmærksomhed fra TV2 og DR, og ikke kun fra TV3 eller Eurosport.

    Det kræver jo så også at udøverne kan levere varen, men det er der vel ikke nogen der kan være i tvivel om at sådan en som Harms f.eks. har gjort.

  8. Efter min mening, er dansk road racing også blevet umanerlig røvekedeligt! Du har en række klasser, hvor der kører henholdsvis 600 gadecykler med og uden effektudstødninger og 1000 cc gadecykler med samme udrustning!

    Publikumvenlige løb, med afvekslende materiel, skal man rejse til sverige for at se. her tænker jeg især på "Classic" og "sound of singles"!

    Da 600 cc klassen blev hægtet på billøbene, var den eneste vinder pølsemanden! Han fik pludselig travlt, da alle tilskuerne flygtede fra tilskuerpladserne!

Skriv et svar