MotoGP sæder besat til 2026
Så kom vi endelig i mål… Efter måneder med rygter, halve bekræftelser og drama i paddocken er det nu officielt: Samtlige 22 pladser i MotoGP-feltet for 2026 er besat.
Det betyder også, at vi kan sætte punktum for en af de mest kaotiske og uforudsigelige kontraktsæsoner i nyere tid – en stoleleg af dimensioner, hvor rytterne bogstaveligt talt dansede rundt i næsten 11 måneder, før musikken endelig stoppede. Og nu hvor støvet efter dansen nogenlunde har lagt sig, kigger vi nærmere på, hvem der endte hvor – og hvilke navne, der overraskede mest.
Moreira lukker og slukker for 2026-feltet
Efter længere tids spekulationer og rygter er det det brasilianske stortalent Diogo Moreira, der får æren af at sætte det sidste brik i puslespillet. Han blev midt i oktober præsenteret som ny kører hos IDEMITSU Honda LCR – en plads, som længe har været genstand for spekulation i paddocken. Og dermed er det også bekræftet, at Honda bevarer sin tidligere struktur: Johann Zarco fortsætter hos CASTROL Honda LCR i både 2026 og 2027, mens Luca Marini forbliver hos det officielle Repsol Honda-team. Og med Moreira på plads er Honda nu officielt færdige med at rode rundt med deres line-up – i hvert fald indtil næste runde silly season.
Jorge Martin: Bliv hvor du er
En af de helt store overskrifter i årets silly season handlede om regerende verdensmester Jorge Martin og hans noget kryptiske udtalelser efter det britiske GP tilbage i maj. Fans og eksperter begyndte straks at spekulere i, om “The Martinator” var på vej væk fra Aprilia. Men under det hollandske GP blev spekulationerne skudt til hjørne, da både Martins manager og Aprilia Racing CEO Massimo Rivola slog fast, at Martin altså HAR kontrakt for 2026. Kort efter kom Martin selv på banen og bekræftede, at han bliver i Aprilia-familien – og dermed kunne samtlige aspirerende fabrikskørere godt lægge drømmen om en Aprilia-plads i graven.
Zarco – stadig i spil
En anden historie, der har trukket overskrifter, handler om Johann Zarco – manden der skrev fransk motorsportshistorie tidligere i år ved at tage sejren på hjemmebane i Le Mans. Og ja, han bliver altså hængende i LCR-lejren, præcis som mange havde håbet. Hans forlængelse betyder dog også, at flere andre navne blev skubbet ud i kulden. Blandt dem er Miguel Oliveira.
Miguel Oliveira: Fra MotoGP til WorldSBK
Oliveiras fremtid har hængt i en tynd tråd hele året, men nu er det officielt: Portugiseren forlader MotoGP og drager mod WorldSBK, hvor han tilslutter sig ROKiT BMW Motorrad-teamet. Et nyt eventyr venter – og selvom det er ærgerligt at miste en karakter som Oliveira fra det store cirkus, bliver det spændende at se, hvad han kan gøre på den tyske maskine i serien for produktionsbikes.
Pramac Yamaha: En duo man ikke vil misse
I den modsatte retning går WorldSBK-superstjernen Toprak Razgatlioglu, som i 2026 debuterer i MotoGP med Pramac Yamaha. En transfer der fik både fans og teams til at spærre øjnene op – og en transfer der meget vel kan blive én af de helt store historier næste sæson. Toprak skal dele garage med Jack Miller, som også blev bekræftet til endnu en sæson i Pramac-farver. En lidt overraskende beslutning, måske, men det vidner også om, at Yamaha satser på erfaring og vildskab til at bakke Toprak op i debutsæsonen.
Ducati bygger fremtid med Bulega og Aldeguer
Hos Ducati er det klart, at fremtiden allerede nu er i støbeskeen. Nicolo Bulega, som fører i WorldSBK, bliver ikke bare hængende hos Aruba.it Racing i 2026 – han får også foden indenfor i MotoGP som officiel testkører for Ducati. Noget teamchef Davide Tardozzi kalder “et skridt mod 2027”. Samtidig kører talentfulde Fermin Aldeguer sin rookie-sæson for Gresini og imponerer. En ny generation er på vej – og det ser ikke dumt ud.
Konklusion: Et grid fuld af ild og potentiale
Med silly season nu officielt afsluttet, står vi tilbage med et felt for 2026, der både rummer rutinerede kræfter, stærke rookies og en håndfuld sultne WorldSBK-stjerner, der nu skal bevise deres værd i MotoGP. Der er lagt i ovnen til en spændende sæson. Og selvom nogle af pladserne blev afgjort på dramatisk vis, kan vi konstatere én ting: MotoGP bliver ved med at overraske.

