Mandalika er klar til weekenden - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Mandalika er klar til weekenden

Den nye indonesiske bane er nu taget i brug
Steffen F. Olesen
18/03-2022 kl. 10:00

For lidt over en måned siden besøgte flere af de hårde drenge – med stor entusiasme – Mandalika og udforskede den sving for sving, men ikke alt gik efter planen.

Som du kunne læse i artiklen Spritny racerbane får allerede ny asfalt var kørerne indledningsvis meget tilfredse med faciliteterne såvel som selve banen, men da de første gang sprang i sadlerne for at indvie den friske asfalt blev de lidt skuffede, da overfladen var fuld af støv og sågar mudder.

Der blev alligevel kørt, og efterhånden som der blev spolet omgange af kom et farbart spor til syne.
Det betød, at kørerne kunne give maskinerne lidt mere gas, gå hårdere på bremsen og opdage, at den helt nye racerbane faktisk er lige dele sjov og hurtig… Men der opstod et problem.
Da banen er lige så hurtig som den er sjov, er der selvsagt også nogle steder hvor asfalten bliver udsat ret store kræfter. Især der hvor der foretages kraftige accelerationer og nedbremsninger – som eksempelvis det første og det sidste sving – og her skulle det vise sig, at den nye asfalt ikke helt magtede opgaven.

Endelig i mål
Som du kunne læse i artiklen ovenfor krydsede vi altså fingre for, at man kunne nå at lægge ny asfalt på banen på blot fire uger, og det er heldigvis lykkedes.
Faktisk tog opgaven “kun” to uger, men der skulle til gengæld arbejdes non-stop for at opfriske de i alt 1,6 kilometer bane, som ikke levede op til kørernes standard.
Det fortæller Simon Gardini i en udtalelse til MotoGP.

It’s been insanely busy, any event like this ramps up very quickly in intensity. Then it gets to this last week when you get the first wave of visitors come in mobilising all the infrastructure that goes with MotoGP,

RMI General Manager, Simon Gardini

Ud fra Simons udtalelse kan vi også udlede, at det bestemt ikke har været nogen nem opgave. For som du nok kan forestille dig, så er det ret varmt i Indonesien, og derfor har man – udover det massive tidspres – døjet lidt med at køle den nylagte asfalt, hvilket er ret vigtigt for at kunne komme videre i processen.
Efter asfalten ar smidt på banen er det nemlig nødvendigt at behandle overfladen med en surface treatment machine – eller Trackjet – som højtryksspuler overfladen, hvorved eventuelle rester af bindemiddel forsvinder og man på den måde sikrer sig, at der er godt bid.
Faktisk øges grebet – ifølge asfalt eksperterne – med op mod 80% i forhold til en ikke-behandlet overflade.

Maskinen som overfladebehandler banen bevæger sig med 600 meter i timen. Så hvis vi sætter et regnestykke op som lyder, at det nye stykke er 1,6 kilometer langt og at maskinen kun fylder 1/12 af banens samlede bredde, så kan du nok se hvorfor man havde så travlt med at få kølet den nye asfalt nok ned til at det tunge maskineri kunne komme i gang.

Fart på
Som du nok kan forstå har der altså været fart på for at komme i mål, og i selv samme minut som skribenten her sidder og hamrer løs på tasterne, så er de hårde GP-drenge faktisk allerede i fuld galop på Mandalika.

Fra i dag køres der nemlig fri træning før morgendagen byder på mere træning samt kvalifikation, og på søndag får vi så lov at overvære MotoGP’s første løb i Indonesien i 25 år.
Og som du kan se herunder, så er befolkningen vist lige så spændte på weekendens løb som vi.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start