MotoGP: Lorenzo var oprindeligt Rossi's erstatning
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Lorenzo skulle have erstattet Rossi

Yamaha MotoGP chef Lin Jarvis fortæller at Valentino Rossi og Jorge Lorenzo aldrig skulle have været teamkammerater.
Steffen F. Olesen
06/01-2020 kl. 05:30

Yamaha Racing Managing Diretcor Lin Jarvis har kastet lys over rivaliseringen mellem Valentino Rossi og Jorge Lorenzo under deres tid i samme team, og afslørede samtidig at han ikke forventede at Valentino Rossi ville blive i sporten så længe.

Jorge Lorenzo ankom til Factory Yamaha teamet efter en dobbeltsejr i 250cc klassen, og markerede med det samme sit territorie ved at nappe pole position ved sin debut, og kun 2 løb senere rende med sejren i Portugal.

Hvad der kom her efter skulle vise sig at være en intens rivalisering mellem kørerne i Yamaha teamet, da de begge kæmpede med næb og klør for at vise hvem der var bedst. Hvor slemt det stod til mellem de to gik for alvor op for verden, da pitgaragen som Valentino Rossi og Jorge Lorenzo delte, blev opdelt af en skillevæg for at først og fremmest at forhindre at de to skulle ryge i totterne på hinanden, men også for at undgå at de to ryttere – som trods alt var konkurrenter – skulle snuppe hinandens data.

Og selvom der blev rejst spørgsmål omkring Yamaha’s håndtering af rivaliseringen, hev parret titler hjem i 2008, 2009 og 2010, før Valentino Rossi forlod teamet til fordel for Ducati.

I et interview med CNN fortæller Lin Jarvis at Yamaha aldrig forventede at sådanne uenigheder skulle udfolde sig mellem Valentino Rossi og Jorge Lorenzo, da man var overbevist om at Valentino Rossi kort efter Jorge Lorenzo’s ankomst, ville udskifte den 2-hjulede med en Formel1 racer, som han tidligere havde vist stor interesse for.

Doctor’en havde allerede kørt en del tests i 2006 hvor han viste stort talent bag rettet, men skiftet skete aldrig og over den næste tid udspillede der sig lejlighedsvis en intens kamp mellem Yamaha kørerne.

Kampene fortsatte i 2013 da Valentino Rossi meldte sin tilbagekomst hos Yamaha efter smutturen hos Ducati, indtil Jorge Lorenzo selv sprang på nakken af en Ducati i 2017. Men trods uenighederne mener Lin Jarvis, at situationen faktisk løftede Yamaha til en højere standard.

 

“The rivalry, which was very hot because Valentino was the king of the moment, and Lorenzo was the newcomer, the young gun. So, it was difficult to manage, it is difficult to manage when you have two top riders in the team, but when we managed it we – three times in a row – became Triple Crown champions.

So, when you have competitive riders in the team it elevates the team, they push each other, and you just have to hope that they are not self-destructive.

We were just smiling because when we hired Jorge when he was a rookie, before he was even in the MotoGP class, we hired him to replace Valentino Rossi because we thought Valentino Rossi would retire soon and go to race in Formula One, and this was back in 2006, and it's kind of like 'who could ever have predicted that Jorge Lorenzo would retire before Valentino retires?' Life is strange sometimes.”


Styrtet der førte til Lorenzo's afsked 


Jorge Lorenzo resignerede sidste år – som du kan læse her – før kontrakten med Repsol Honda udløb, da han havde haft en svær start, og frygtede for sit helbred efter en række styrt på RC213V raceren.

Den 3-dobbelte verdensmester pådrog sig en alvorlig rygskade under styrtet i Assen sidste år, og med en stigende mangel på selvtillid samt en maskine han konstant havde problemer med at tilpasse sig, skulle det vise sig at være det der fik glasset til at flyde over.

Jorge Lorenzo gjorde op med sig selv om risikoen de mange styrt medførte egentlig var det værd, og fortalte i et interview med BT Sport at han den seneste tid havde døjet med en frygt for lammelser.

“The injuries accelerated my decision to retire. Without them, I would have stayed to try to be competitive with Honda. When we started, I had 5 serious injuries, and the last time I hit my head I couldn't remember anything. They were a series of combinations: the bike did not match my style, there was little motivation and also lack of patience to wait another year at my age, already at 32.

Back injuries are also serious, they are not like in my hand or on one foot. You can even be paralysed. I felt I had to be more cautious, I didn't want to fall anymore. After the fall in Barcelona, ​​we examined the images on the computer and, from that moment, I began to be afraid of falling and hurting myself.

Shortly after that of Assen happened. Then I asked what I was doing here, then I thought about giving myself another chance, but the truth is that I could no longer find the reasons to continue.”

 

Jorge Lorenzo offentliggjorde for nylig at han ville snart ville vende tilbage til MotoGP, men har endnu ikke uddybet hvilken funktion han vil få i paddock’en. Rygterne lød indledningsvis på at Jorge Lorenzo ville vende tilbage til Yamaha – hvor han har vundet alle sine MotoGP mesterskaber – men snakken i Italien går på at Ducati også er ude med snøren, og ud fra hvor lidt vi egentlig ved kan Lorenzo’s rolle vel blive alt lige fra linselus til testkører.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start