Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Går der F1 i MotoGP?

Stefan Bradl tester hjelm kommunikationssystem

Steffen F. Olesen
20/09-2020 kl. 05:00

MotoGP overvejer i skrivende stund om man skal hoppe med på beatet og introducere et kommunikationssystem, hvorved kørerne kan få informationer direkte fra pitten under løb.
Repsol Hondas Stefan Bradl afprøvede systemet under sidste fredags test på Misano.

Vi kender teknologien fra sport som Formel 1, hvor kørerne modtager ændringer i strategi, opdateringer omkring vejens forløb samt informationer omkring konkurrenternes situation direkte under løbet.
Idéen med det system der er på tegnebrættet til MotoGP er, at rytterne kan blive gjort opmærksom på flag og andre meddelelser fra pitten – som ind til videre vises i rytternes instrumentering – og samtidig have fuld fokus på løbet.
Det vil være en kæmpe fordel at kørerne, allerede inden de når flaget, får besked om uheld forude; der er altså tale om et sikkerhedssystem.

Bradl fortæller i et interview, at det godt kan være svært at se flagene ude ved autoværnet når man ligger i en tæt pakket gruppe, samtidig med at man fokuserer på løbet.
Han fortæller også at systemet umiddelbart fungerer fint, og at han under testen hørte en klar og tydelig stemme sige ting som ’warning’ og ’yellow flag’. Han tilføjer at stemmen på ingen måde var distraherende, men da man på en motorcykel bevæger hovedet meget mere end i for eksempel en Formel 1 bil, er nødt til at tage højde for vindstøj, som er afhængig af om man ligger bag kåbeglasset eller har hovedet ude i vinden.
Man er ikke helt i mål med netop den problemstilling, og der er brug for finjustering af systemet.

Selvom systemet, for nu, udelukkende har til formål at overlevere sikkerhedsmæssige informationer, udelukker MotoGP formand Carlos Ezpeleta ikke, at det på et senere tidspunkt kan udvikle sig til et kommunikationssystem i fuld F1 stil.

“We tested with Stefan. It went well. It was just a preliminary test. The system itself is the first prototype. At the beginning, this will only be used to communicate predetermined recorded messages about flags, penalties, things like this. Then maybe in the future we could open up to communication with the teams and if it’s possible from riders back to the teams.”

Altså en yderst spændende udvikling i sporten, og inden vi kommer for godt i gang med at brokke os over, at det ikke hører hjemme i MotoGP, kaster vi lige et kort blik på en meget erfaren herrers holdning til projektet.

Valentino Rossi fortæller i et sekundært interview, at han er rigtig positivt indstillet omkring det nye tiltag. Han siger, at selvom han er MC-racerkører af den gamle skole – og derfor forventes at have samme holdning som vi har set flest af ift. idéen – bruger han også en del af sin tid bag rattet i en racerbil, og herved kender til fordelene ved direkte kommunikation mellem kører og team.

Pol Espagaro derimod, ser på projektet fra en helt anden vinkel:
“I like that the rider decides the maps and all these things. If we put the radios on then the next step is that the pitboxes will control what’s going on with the bike. The third step is that the guys in the box will see that the tyre wear and spin and all these things and will tell the rider what to do.”

Pol Espagaro er altså nervøs for at systemet kan få negative konsekvenser og gøre fremtidige løb mindre humane og mere maskinelle.

Men Rossi holder altså fast i at det er en god forandring, og mener ikke at det vil ændre selve sportens DNA:
“What I think is that the strong point of MotoGP compared to Formula 1 is that the races are more fun because the battles are stronger. Formula 1 is the top motorsport in the world, the performance of the car is unbelievable. But sometimes the races are boring, but not because of the radio communication, I think.”

“In Formula 1 we hear a lot of radio communication because they are funny, and interesting, and because during the race you have a lot of laps when nothing happens. But I don’t think that the MotoGP is more fun because there is no radio communication.”

“So for me, we are the top level of motorcycle racing, and the communication with the box would increase our level. I think that we can gain time during practice, when you slow down, you can speak with the box, a little bit like with the race cars.”

“For me it’s interesting. It will not change the DNA of our racing, I think.”

Man kan synes hvad man vil om systemet, og der kan uden tvivl skrives side op og side ned, med både positive og negative ting omkring det, men én ting står ikke til diskussion… Der er vanvittigt spændende at følge med i udviklingen inden for sporten, og se de kreative tiltag år efter år.

 

Skriv et svar