Flere detaljer om elektrisk Ducati - MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Flere detaljer om elektrisk Ducati

Lidt flere detaljer om den kommende el-racer fra Ducati

Steffen F. Olesen
26/12-2021 kl. 08:28

Et par dage før jul kunne du her på siden læse, at Ducati allerede nu er i gang med at teste det første udkast af den elektriske racer, som skal agere ganger for kørerne i MotoE fra 2023 til 2026, og nu er der lidt dukket flere detaljer op om modellen.
Ducati har ikke officielt udmeldt noget om motorcyklen, men ud fra billederne har eksperter gravet lidt dybere i modellens teknologi.

Ducati V21L
En af de allervigtigste komponenter når vi snakker elektriske motorcykler er batteriet, og det har Ducati installeret centralt i motorcyklen, hvor en forbrændingsmotor traditionelt ville sidde.
Carbon stumper omkring batteriet tyder på, at man er gået med et “rammeløst” design, hvor batteriet i sig selv fungerer som et bærende element i motorcyklens opbygning.

Vi ved endnu ikke noget om al den carbons betydning for vægten eller motorens effekt, men vi ved, man i racerløb sjældent går ned på effekt og op i vægt, og de Energica racere feltet bruger lige nu vejer 260 kilo, leverer omkring 163 heste, accelererer fra 0-100 km/t på 2,8 sekunder, og kan nå en tophastighed på 270 kilometer i timen ved hjælp af batteriet på 20kWh.
Så det bliver spændende at få nogle tal på den nye racer.

Den elektriske motor står nærmest lodret i bunden af motorcyklen, mellem den bagerste affjedring og batteriet, og i forhold til denne taler eksperterne om reduktionsgear med fast udveksling.
Billederne viser dog ikke nogen spor af en inverter, men man går ud fra, at den er placeret under batteriet, nær motoren, for at gøre kablerne så korte som muligt, og herved mindske strømtab.

Sender vi igen en tanke mod det massive batteri, så er det tydeligt, at der ikke kommer vildt meget luft ind til netop dette, men at der til gengæld er monteret en ret stor køler i motorcyklens forreste sektion, og udskåret nogle massive luftudtag i sidekåben for at komme af med varm luft.
Ja, faktisk er der to kølere placeret over hinanden forrest på cyklen, og her må vi antage, at den ene er dedikeret til motor og inverter, hvor den anden tager opgaven med at køle batteriet på sine skuldre.

Og netop køling af batteriet var et af de helt store spørgsmål som man har henvendt sig til Ducati CEO Claudio Domenicali med, hvortil han svarede, at Ducati i 2022 vil illustrere racerens kølesystem.
Men placeringen af kølere forrest på maskinen sammen med manglen på luftkanaler indikerer altså, at batteriet på Ducati V21L er vandkølet, og ikke luftkølet som på de Energica racere kørerne har benyttet sig af indtil nu.

Men hvorfor er køling af batteriet så interessant..? – Svaret er meget simpelt.
Når batteriet bliver varmt mister man effekt, og producenten har allerede fastslået, at de har et brændende ønske om, at kunne udlede maksimal effekt af maskinen under et helt racerløb.

Andre detaljer
Som du kan se på billederne, så er der rigtig meget carbon på denne maskine, og det er naturligvis for at holde vægten nede. Se bare den nærmest kunstnerisk udformede dobbelte bagsvinger på det øverste billede i teksten.
Bemærk også, at der ikke er noget bremsegreb på venstre side af styret til at aktivere bagbremsen, som der ellers er på rigtig mange elektriske motorcykler. Det er uden tvivl en komponent, som kun bliver monteret efter den enkelte rytters ønske.

På begge sider af motorcyklen ser vi også en lille statuslampe, som kan lyse både rød og grøn.
Formålet med denne er angiveligt, at marshalls og redningsmandskab skal kunne få en idé om de elektriske komponenters stand efter et styrt, så de ikke kommer i problemer hvis noget er kortsluttet.

Skriv et svar