Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

EM Roadracing 2012 på Albacete

Emil Meyer Petersen har fået fart i maskinen

Emil Meyer Petersen
12/10-2012 kl. 10:15

Fredag d. 5.10.12

fredagen gik med 2 træninger af 40 minutter. 

I første pas gjaldt det om at komme ud og få banen ind i kroppen igen. Cyklen kørte godt, men mærkede hurtigt at jeg manglede motorkraft i forhold til de andre. Jeg havde været lidt syg/forkølet hele ugen op til og det var stadig ikke helt væk, så jeg var lidt øm i kroppen, snot og ondt i hovedet gjorde det ikke bedre, men når jeg var på banen mærkede jeg det ikke så meget, det var dog noget der sænkede mig en lille smule. Efter 30minutter af første pas kom der masser af tåge på banen så man knap kunne se, passet blev afbrudt, da tågen var væk fik vi heldigvis de sidste 10 minutter. Første pas gik godt, ingen store problemer og jeg fik kørt en del omgange.

Til anden træning have vi lavet lidt ændringer på affjedringen. jeg kom ud og lå lidt med i en gruppe og fik tempoet mere og mere op, jeg begyndte at få bedre og bedre linjer, men det tog tid at få de rigtige linjer ind i kroppen da de er meget anderledes end linjerne på de svenske baner. Stille og roligt fik jeg linjerne på plads og tempoet op, men jeg begyndte at få lidt små problemer med racerens styrevillighed og måden den opførte sig gennem og ud af svingende. 

Da passet var slut fik jeg noget hjælp af Rene Prang til hvad vi kunne gøre for at få raceren til at køre bedre og der blev lavet lidt ændringer til lørdagens første kvalifikation. 

Lørdag d. 6.10.12

Første kvalifikation var tidligt om morgenen og stadig lidt koldt vejr, men det betød ikke mindre greb. Jeg skulle ud og få sat nogle gode tider. Jeg kom ud og brugte noget tid på at køre mig op i tempo. Men da jeg var kommet lidt op i tempo mærkede jeg at ændringerne virkede. Jeg kørte i pit efter nogle omgange da jeg ikke fik forbedret mig. Vi ændrede lidt på affjedringen igen og jeg kom ud bag et par andre og forsøgte at hænge på. Tiderne blev nu bedre, men jeg fik stadig ikke tempoet nok op, så jeg kørte i pit igen og fik en kort peptalk af Rene Prang og kørte så på banen igen. Jeg fik ikke forbedret meget men kom ned og kørte samme tider igen.

I anden kval havde vi ændret en smule mere på affjedringen og Rene Prang havde givet mig en større peptalk,  jeg var ikke aggressiv nok inden og var for langsom til at komme op i fart. Nu måtte jeg ud og satse noget mere og give mere gas fra start af og så hænge på dem der kom forbi. Jeg kom ud på banen og kørte samme tider som kval 1 med det samme, men da jeg lå alene kom jeg ikke meget længere ned. Jeg kørte i pit, fik et sæt nye dæk på og ændret lidt på affjedringen og så ud igen og forsøgte at finde en gruppe jeg kunne hænge på. Jeg fandt en gruppe og hang på og fik øget tempoet, men måtte i pit og få indstillet affjedringen en smule bedre nu da jeg begyndte at presse mere. Da jeg kom ud igen kom top 5 gruppen forbi mig og jeg forsøgte at hænge med, men selvom de hurtigt forsvandt, hjalp det mig rigtig meget og jeg fik sat mine bedste tider da de kom forbi.

Jeg endte 32 ud af 36 kørere på starten. Jeg vidste jeg havde noget at arbejde med i racet.

Søndag 7.10.12

Warm-uppen søndag morgen gik godt, jeg kørte ud med nye ændringer på setuppet og et sæt “gamle” dæk, alligevel kom jeg ned på helt okay tider men da der var et par slemme styrt blev det korte pas stoppet og vi kom ud igen og havde 4 minutter. På de fire minutter nåede jeg en flyvende omgang og forbedrede min tidligere bedste tid i warm-uppen. Nu var vi klar til racet! 

Da lamperne slukkede fik jeg en rigtig dårlig start på racet. Jeg lå sidst ind i første sving, og tabte lidt mere da jeg måtte undgå et par andre kører som styrtede. Jeg kom hurtigt op i fart og vidste jeg måtte give gas for at følge med og komme op til de andre igen. Allerede efter en omgang havde jeg fået taget et par stykker og kørt mig lidt ind på den gruppe jeg ville med. men da jeg nåede Felix Nässi fra Finland blev jeg sænket lidt. Jeg kom forbi ham efter et par omgange, men der havde jeg tabt for meget til at følge med gruppen foran. Selvom jeg lå alene resten af racet lærte jeg rigtig meget. Jeg måtte hele tiden holde fokus for at holde omgangstiderne oppe, hvilket kan være svært når man ligger alene. Men jeg kørte samme tider på de sidste omgange som jeg gjorde i starten af racet og endte som nr. 23 af 36 hvilket jeg er godt tilfreds med, når jeg var den med langsommeste motor af alle hele weekenden.

Nu er sæsonen slut og jeg har haft en rigtig god sæson. Jeg har ikke rigtig noget at klage over, de baner jeg har haft problemer på tidligere har jeg fået bedre fart på nu og Moto3 cyklen har kørt rigtig godt og er lige en cykel for mig. Nu gælder det om at få trænet igennem i vinteren og få lagt planer for næste år. Vi må se hvad det kan blive til næste år. Tak for alt hjælp i år! 

Skriv et svar