Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Elektrochok

El racer knuser benzin konkurrenter

CO
11/01-2011 kl. 16:00

Vrooom vroom… ned til det lokale samlingssted og prale over for de andre rødder med det nyligt indkøbte effekt monster.

Mange af os kender den fede fornemmelse af at eje en sej mc som tiltrækker beundrende blikke, og det er heller ikke at foragte når man forlader stedet akkompagneret af saliggørende vellyd fra den eftermonterede udstødning.

Og så er der lige duften af forbrændt benzin som gennem mange år været forbundet med højtydende motorer og racerløb.

På MagaCin har vi skrevet døre op og stolper ned, om de elektrificerede tohjulere som efter vores klare overbevisning, på længere sigt vil ændre motorcyklismen radikalt.

Forbrændingsmotoren er ikke umiddelbart truet af udryddelse, men vi må erkende at der i disse år satses benhårdt på udvikling af elektriske køretøjer, og mon ikke det kun er et spørgsmål om tid før den traditionelle forbrændingsmotor ender som rent liebhaveri.

Elmotorernes ydelse hersker der ingen tvivl om, men batterikapaciteten kræver stadig nogen videre udvikling

At elektrificerede tohjulere rent ydelsesmæssigt har gjort gevaldige fremskridt over de senere år, bekræftes ved de dedikerede racerløb som eksempelvis TTXGP.

Jaaaa, men det kan man jo ikke sammenligne med rigtige racerløb med potente superbikes, og sådan nogle elmiksere kan sgu ikke klare sig i løb sammen med rå benzin power… er en udtalelse som mange vil nikke genkendende til.

Men inden elmotorcyklerne affærdiges fuldstændig, så kast lige et blik på denne onboard video fra et racerløb d. 9. Januar på Auto Club Speedway i Fontana – Californien.

SWIGZ.com Pro Racing Team nappede to podieplaceringer i direkte konkurrence med blandt andet Ducati 848 og NCR1000, hvor den erfarne AMA kører Chip Yates indtog præmieskamlens næst øverste trin efter at have passeret en række benzindrevne konkurrenter.

Suzuki GSXR750 stellet huser et ordentligt læs batterier og elmotoren som angives at smide 194hk på bagpoten.

Affjedringen klares af toppen af poppen i Öhlins sortimentet, og modellen er udstyret med de fineste Brembo komponenter til at få hold på raketten igen.

Chip Yates udtalte efter løbet at der var lidt problemer med højfarts stabilitet og ved wheelies, men at der er et stort uudnyttet potentiale i raceren.

Chip sparede på strømmen og kørte derfor ikke opvarmningsomgangen.

Dette betød at han startede på relativt kolde dæk, men efter at dækkene var blevet lune blev der da godt nok drejet på potentiometeret… og det var altså nok til en andenplads.

Nok snak… se onboard videoen herunder.

0 personer snakker om “Elektrochok

  1. Jeg kan bedre lide lyden fra almindelig mc og jeg vil ikke falde for en EL mc før jeg kan køre til LeMans og tilbage på samme tid som en almindlig mc ;o)

  2. Fantastisk!

    Den trækker godtnok ud af hullerne, men fordelen ved elektro-motor er jo bl.a, at der er fuldt moment fra start.

    Jeg tror såmænd godt, at jeg kunne fristes, når man har fået nogle batterier der kan holde strøm til en hel dags kørsel!

Skriv et svar