Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Anderstorp flager på halv

Den historiske bane nedlægger aktiviteterne

Tommy Rønn
24/10-2013 kl. 22:30

Gislaveds kommune, hvor racerbanen Anderstorp i Sverige ligger, nar netop besluttet at standse alt race-aktivitet på baneanlægget. Det er dermed slut på en lang og spændende race-historie på den store skandinaviske bane.

Lukningen skyldes flere politianmeldelser fra naboer til banen. Det har været næsten umuligt for Anderstorp at holde støjniveauet under de lovlige 95 db. Ikke underligt da 95 db er meget lidt støj. Som eksempel støjer en superliga fodboldkamp ofte over 100 db.

Ifølge Lasse Arnesson, Gislaveds kommune, er man ikke interesseret i at banen skal lukke, men politianmeldelserne til politiet nødvendiggør lukningen.

De svenske problemer ligner meget de danske baners problemer. Det kan undre med de restriktive støjkrav til racerbanerne i Skandinavien, der på stribe må lukke deres sportsaktiviteter.

0 personer snakker om “Anderstorp flager på halv

  1. Det er synd og skam. Ligesom det ville være hvis det var en hvilken som helst anden racerbane.

    Jeg ved ikke hvad der kan gøres for at få bane forhold forbedret i skandinaven. Der er jo ikke mange der ønsker at have en superlige kamp i baghaven hver eneste dag fra forår til efterår. Kan man ikke diskutere banernes placering. Har vi ikke mulighed for at kompensere naboer eller lave bedre støjværn.

    Jeg er sikker på at alle der ønsker sig baner i fremtiden bliver nød til at gå aktivt ind i sagen, med at det for øje at hvis ikke naboerne er tilfredse, så er der risiko for at banen bliver nedlagt.

  2. man ku starte med at lave krav og at der skal køres med den lyddæmper maskinen er født med, er det ik nok må man jo igang med nogen meget bedre lyddæmpere.

  3. Jeg har lige været oppe i Gislaveds og boet 7 km. fra banen. Vi kunne godt høre, at der blev kørt på banen. Dog var det ikke generende men vi var jo også 7 km. væk fra banen. Så jeg ville gerne tro,at man hurtigt bliver træt i hovedet af, at høre på "ræs" hver weekend.

    Jeg er helt enig med bimmertossen om, at man jo bare kan køre med den originale udstødning.

  4. Tjek lige Gislaved.se Gislaved kommunes hjemmeside. Der er det en helt anden snak der er i gang der. Der er man meget positivt indstillet og har endda planer om en renovering af banen. Måske helt op til F1 standard. Så jeg tror vi hejser flaget igen.

  5. Original udstødning har skam også været prøvet, men selv med standard udstødning blev de 95 Db efter sigende overskredet! Og spørgsmålet må så blive, at hvis ikke de krav der stilles til landevej er tilstrækkelige, hvor ender man så henne?

  6. nu har vi lige være det oppe med Team Trackday, og ja der var da en støjgrænse / Db limit på men med en Db killer og en lang akropovic potte på en S1000RR gik det altså fint, så det køre der oppe

Skriv et svar