Aerodynamisk læder til racerkørere
Gennem de seneste år har den aerodynamiske afdeling i MotoGP mildest talt været på overarbejde, og især hos Aprilia er man ikke bange for at gå forrest i flokken, hvor der år efter år bliver tilføjet vinger, spoilere og paneler til de potente racere.
Men nu er man tilsyneladende nået så langt med at få motorcyklen til at skære bedst muligt gennem vinden, at man hos netop Aprilia er begyndt at udforske den komponent, som i virkeligheden er den største på maskinen, og som ikke har ændret sig synderligt meget siden tidernes morgen; nemlig føreren.
Den mest udsatte del
Hvis du har set bare et enkelt MotoGP-løb – eller blot et lille klip på nettet – så ved du også, at førerne af de pumpede banejern tilbringer det meste af løbsdistancen ude i fartvinden. Enten fordi der skal bremses, eller fordi der er et behov for at kravle ud på siden og få kradset lidt i asfalten med knæklodserne.
Netop derfor er det i grunden lidt fjollet, at det eneste der gennem årtier er sket på den aerodynamiske front i forhold til rytterne, er puklen på nakken – som i første omgang egentlig var tiltænk øget rygbeskyttelse og ikke strømlining – og en anderledes form på hjelmen.
Men det har Aprilia tænkt sig at lave om på.
Hvad går det ud på?
I en nyligt indsendt patentansøgning forklarer Aprilia, at én af udfordringerne med at optimere aerodynamikken i forhold til føreren er, at denne derved hurtigt kan blive hæmmet i sine bevægelser. Og det er jo ikke særligt smart da de, som vi jo ved, bevæger sig ret meget rundet på motorcyklerne under et løb.
Men alligevel har Aprilia sat sig for, at kaste sig ud i at gøre læderdragten mindre vindfølsom, ved at reducere en del af den turbulens der opstår, når vinden suser forbi førerens mange buler og bøjninger.
Det vil de gøre ved, at placere en række paneler på dragtens under- og overarme, såvel som på skuldre og ben, hvor den nederste også fungerer som kneeslider.
Disse paneler monteres ganske simpelt ved hjælp af velcro, ligesom vi kender det fra kneesliders, og skulle ifølge Aprilia ikke øge risikoen for skader ved en utilsigtet afstigning, da de er fremstillet i forholdsvis blødt plastik og kan udfyldes med materialer som ekspanderet polystyren (EPS), gele eller blot være hule.
Kommer det til at ske?
I MotoGP-regi går snakken allerede på, om de mange aerodynamiske tiltag er ved at tage overhånd, og derfor bliver det sværere og sværere at få godkendt nye idéer.
Men hvis Aprilia på en eller anden måde formår at bevise, at disse paneler ikke blot hjælper på aerodynamikken, men også kan øge sikkerheden i tilfælde af styrt, så bliver det svært for ledelsen ikke at godtage projektet.
Under alle omstændigheder vil det være mystisk, hvis ikke vi kommer til at se Maverick Viñales og Aleix Espagaró, eller Miguel Oliveira og Raúl Fernández agere forsøgskaniner gennem sæsonen.