Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Z-cyklen fra Robinson

Britisk designer tegner en MC, der skriver sig ind i den futuristiske AB"Z"

Mikkel Skotte Sølvkjær
14/03-2020 kl. 05:00

Med den hurtige udvikling af mere eller mindre seriøse koncepter af el-drevne motorcykler, er det efterhånden blevet hverdag at se nye skøre designs med futuristiske linjer. 
Tjek bare Kymco RevoNex der forventes at komme på gaden i 2021, caféraceren fra NAWA med hybridbatteri og koncept MC'en Katana.

Vi har nu opsnappet endnu et forslag til et meget atypisk motorcykeldesign, denne gang fra britiske Joseph Robinson, en aspirerende ny designer med base i Californien, der normalt holder sig til at tegne ekslusive biler som denne Mazda 9 i sin fritid.

Indtil nu har den britiske designer kun baseret sine ideer på kendte brands såsom Aston Martin, Bentley og Nissan, men med Z motorcyklen er konceptet helt uafhængigt.

Motorcyklen, der ikke skal forveksles med Kawasaki Z serien, er som du kan se i illustrationen her under inspireret af bogstavet Z.

Bogstavet lægger form til stort set enhver linje i hele maskinen – både lygter, instrumentering og endda rammen som huser batteri samt motor.

Selv de 3 instrumenteringslamper – illustreret øverst til højre – er Z-formet

Z, Z og Z igen

En af hovedårsagerne til det specielle design er, at batteriet ikke længere behøver være et bærende element i stellet. Derved kan batteriet afmonteres hurtigt og nemt i situationer, hvor det skal byttes ud – måske ved en slags skiftestation – det er godt tænkt.

Bag kåbedelene på forenden gemmer affjedringen sig, som I modsætning til resten af motorcyklen, er ganske traditionel; bag kulissen gemmer der sig nemlig en helt almindelig teleskopforgaffel.

Styret derimod er knap så traditionelt; det består af et sæt foldbare håndtag, der kan klappes ind i konstruktionen og skjules. Hvad formålet med det sammenklappelige styr er, nævner Robinson ikke noget om, men den første tanke der kommer til undertegnede er, at vinteropbevaring bliver noget mindre pladskrævende.

Foldbare fodhvilere, bæltedrevet rotor og kompressor-bremser

Fodhvilerne deler samme egenskab som styret og kan foldes ind i den bagerste del af stellet, der udover at fungere som bagsvinger, samtidig huser en bæltedrevet rotor og kompressor-bremse til baghjulet. Sædet er ligesom resten af designet tegnet i minimalistisk stil, og derfor spartansk indrettet uden store tanker på komfort, og passagerer er under tegneprocessen skåret ud af ligningen, så de må købe deres egen.

Manden bag maskinen mener, at der er for få bud på innovative tanker når det kommer til udviklingen af el-motorcykler, og har med den tanke faktisk en smule ondt af os motorcyklister. 

Tankerne bag designet beskrevet med Robinsons egne ord

“The electric wave in transportation should not be limited to just cars. Motorcycles are vehicles of pure thrill, thus they pose to be the greatest benefactors from electric performance. Instantaneous, but smooth acceleration assures it would be ideal in city traffic or on canyon rides”

Om du ”zummer” af begejstring eller bliver ”zøvnig” af Z-konceptet, afhænger selvfølgelig af hvilken stil du synes bedst om, og der vil helt uden tvivl være folk på begge sider af hegnet. Men vi kan vel alle blive enige om at Z-cyklen anderledes, og at det i sidste ende er skønt at der er konstant udvikling i den livsbekræftende branche.

Skriv et svar