Yamaha på vej med elektrisk turbo - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Yamaha på vej med elektrisk turbo

Det ser ud til, at det ikke bare er Honda, som interesserer sig for elektrisk tvangsfodring.
08/06-2025 kl. 06:23
Anslået læsetid: 4 Minutter

Noget af det fedeste vi så på den seneste motorcykeludstilling i Milano, var Honda’s V3 Engine Concept, trods de fraværende detaljer vedrørende tekniske specifikationer såsom slagvolumen, effekt, vægt, tidshorisont og så videre, som ikke var eller er tilgængelige.

Vi ved dog, at konceptmotoren er en 75 graders V3 med en elektrisk kompressor, som skal levere et stort moment uagtet motorens omdrejningstal.
Honda fortæller også, at motoren vil være kompakt og at den er tiltænkt brug i større motorcykler.

Nye patenttegninger viser, at Honda ikke er den eneste producent, som sysler med elektrisk tvangsfodring af fremtidige motorcykler, men at Yamaha ligeledes går med planer om det samme.

Desværre giver tegningerne os ikke mange detaljer, men det ser dog ud til, at enheden befinder sig i en nakedbike, a la Yamaha MT-09. En model Yamaha ellers har spået en fremtid knyttet sammen med hybridteknologi.

Det ene behøver heller ikke udelukke det andet, og en hybridmotor med en lille batteripakke og elektrisk turbo på forbrændingsdelen kunne godt have potentiale til at tilfredsstille både miljøforkæmperen og motorentusiasten på en og samme tid.

Det er længe siden vi har set motorcykler, som ab fabrik har været udstyret med en turbolader.
Dem med en gulnet fødselsattest, kan måske huske modeller som Honda CX 500 Turbo eller Yamaha XJ 650 Turbo, som forsvandt igen, næsten lige så hurtigt som de kom frem.

Honda CX 500 Turbo

Dermed er nutidige eksempler på turbomotorcykler som oftest enkeltstående tilfælde, bragt til live af entusiastiske mennesker.

Nogle fede eksempler på dette er Mjr. Roach – en Royal Enfield med turbo eller youtuberen DoctorMotorcycle, som vækker en gammel afdanket GS 400 til live – inklusiv en turbo.

De seneste år, er det kun Kawasaki der haft modeller på programmet med tvangsfodring, med deres kompressorladede H2-modeller.
Hvor turboer kræver gas fra udstødningen for at fungere, og dermed ofte lider af turbotøven, drives en kompressor af krumtappen, hvilket spiser en del af motorens kræfter i sig selv.

Fælles for begge er, at de er pladskrævende og genererer en del varme – noget, som kan være besværligt at tage højde for på en motorcykel.
Begge trykladningsmetoder er også, på hver sin måde, afhængig at motorens omdrejninger.

En elektrisk drevet turbo er uafhængig af omdrejninger, hvilket gør det muligt at få virkning af den, når ingeniørerne ønsker det.
Alt andet lige, vil den også fylde mindre end traditionelle turboer eller kompressorer, hvilket gør det nemmere at bruge dem i en motorcykelsammenhæng.

Om elektrisk tvangsfodring bliver det nye sort, bliver spændende at se. Umiddelbart virker det til, at det har potentialet til en vej mod mere effektive motorer, som skal leve op til strengere krav om emissioner, eller muligvis bliver de bare en parentes inden en fuld elektrisk drevet fremtid.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2025