Suzuki sætter strøm til udviklingsafdelingen - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Suzuki sætter strøm til udviklingsafdelingen

Suzuki søger patent på elektrisk drivlinje til ny knoldhopper.
Steffen F. Olesen
07/06-2024 kl. 08:58

I sommeren 2022 meldte Suzuki ud, at de ikke længere ville deltage i MotoGP og Endurance World Cup, men i stedet allokerede ressourcer til andre alternativer og et mere bæredygtigt samfund.
Og så snart der nævnes noget om bæredygtighed, er det nærliggende at tænke elektrisk drevne køretøjer.

Et emne som i den grad deler vandene, og i visse tilfælde virkelig kan få kedlen til at koge over hos nogle.
Men ifølge Suzuki’s vækststrategi for årene frem mod 2030, melder den japanske spiller sig altså også snart på banen med sådan en bandit.

“For små og mellemstore motorcykler, som bruges til daglig transport, såsom pendling til arbejde, skole eller indkøb, vil vi introducere en EV i FY2024. Vi planlægger at lancere 8 modeller inden FY2030 med et EV-forhold på 25%.
For store motorcykler til fritidsformål overvejer vi at indføre CO2-neutrale brændstoffer.”

Sådan lyder producentens ord groft oversat til dansk, og der er vist ikke ret meget at være i tvivl om…
Suzuki har også planer om at hoppe med på den elektriske bølge, men i første omgang indebærer det ikke de store modeller.

Sker der snart noget?
Når vi de sidste par år har deltaget ved Suzuki’s pressepræsentation på EICMA i Milano, har snakken i stor stil handlet om fremtidsplaner og elektriske motorcykler. Og som du kan læse i teksten ovenfor, så er planen at introducere noget elektrisk i indeværende år.
Men nu er vi halvvejs gennem dette år, og der har været ret stille på den front.

Det betyder dog ikke nødvendigvis, at Suzuki ikke kan nå at leve op til sine egne ord.
For når vi rammer november måned står der stadig 2024 i kalenderen, og så åbnes dørene endnu engang til den gigantiske motorcykelmesse i Italien, og her kunne Suzuki sagtens have en overraskelse med til de besøgende.

Og at Suzuki rent faktisk agter at præsentere noget elektrisk i år bakkes op af nyligt opsnappede tegninger, hvor Suzuki søger patent på en elektrisk drivlinje, som efter alt at dømme er boltet fast i et RM-Z stel.

Tegningerne afslører ikke noget om hverken effekt, rækkevidde eller størrelse på batteri, da de udelukkende omhandler motoren.
Og det som Suzuki angiveligt forsøger at tilegne sig rettighederne til, er brugen af en gearkasse, som ifølge patentet skulle minimere den samlede enheds fysiske størrelse.

Fidusen med et smalt layout er i bund og grund, at fortandhjulet kan placeres samme sted som på en knoldhopper med forbrændingsmotor, hvorved kæden løber som den plejer, og at man derved kan man genbruge allerede eksisterende stel, bagsvinger og baghjul.

Vi venter
Så det ser altså ud til, at Suzuki rent faktisk arbejder på højtryk med i hvert fald én elektrisk tohjuler, og mon ikke der også er kog i en gryde med noget gadeorienteret?

Det får vi højst sandsynligt mere at vide om senere på året, og det ville på ingen måde overraske undertegnede, hvis modellerne der bliver præsenteret til efteråret er af den elektriske slags.
Men indtil videre må vi – som altid, når der er tale om patentansøgninger – væbne os med tålmodighed.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start