Spritny 125'er i 2025 - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Spritny 125’er i 2025

Du er 18 år, har et dugfriskt kørekort og lidt på bankbogen, men hvad skal du vælge?
18/05-2025 kl. 11:11
Anslået læsetid: 9 Minutter

Det er onsdag aften, jeg går rundt ude i mit værksted og pusler med min motorcykel, men bliver afbrudt af telefonens ringetone. Min 18-årige søn, som fløj fra reden sidste år, er i den anden ende.
Stolt bekendtgør han, at han har bestilt kørekortsforløb til motorcykel, og du kan nok godt forestille dig faderens glæde ved den meddelelse.

Som bekendt skal man ikke sælge skindet før bjørnen er skudt, men samtalen fik mig alligevel til at tænke på, hvilke muligheder man har, hvis man som 18-årig har besluttet sig for at erhverve sig en spritny motorcykel, der passer ind i A1-kategoriens snævre rammer.

Strømførende scooter
Når snakken falder på motorcykler drevet af strøm, vil mange, nok især ældre konservative, motorcyklister befinde sig på kanten af spontan sammensmeltning i rent raseri, over hvad det strøm skal gøre godt for. Men den næste generation går ofte sine egne veje når det gælder blandt andet mode og musik… Så hvorfor skulle det være anderledes når det gælder motorcykler?

Ifølge BMW er CE 02 en eParkourer

Tyske BMW mener at have det hele rigtige køretøj til den unge urbane motorcyklist med et dugfriskt A1 kørekort, nemlig den elektriske scooter CE 02, eller eParkourer som de gerne vil kalde den.
Med slogans som Design af en ny generation og Skab dagen… udforsk byen forsøger man at appellere til den urbane motorcyklist med de smarte udtryk, der passer til et lige så smart og moderne ungt menneske.

Den lille fikse scooter, undskyld eParkourer, passer med sin topfart på 95 km/t og rækkevidde på 90 km for 11 kW versionen også bedst ind i byens trafik. Her er kræfterne og “tankens” indhold også mere end tilstrækkelige, og chaufføren kan glæder sig over et letkørt køretøj med lave udgifter til forbrug og vedligehold.
Den særlige lille urbane maskine kan blive din for 82.310 kroner, hvis du vælger Highline pakken med blandt andet Quick charger, varmehåndtag og Smarpone bakke.

Mini motard
Mere traditionel i sin udformning, men så absolut ikke mindre smart, er Fantic XMF 125 Motard Performance.
Som navnet antyder, er der tale om en supermotard, der er bestykket med 17″ hjul i begge ender.
Motoren med en slagvolumen på det halve af den mindste piskefløde i køledisken, leverer sine maksimale 15 hestekræfter ved hele 9.750 omdrejninger pr. minut, så du er virkelig motiveret for at holde dampen oppe når kurverne bliver kringlede.

Selvom man er lille, kan udstrålingen godt skrige: race!

Selvom den lille motor med elektronisk indsprøjtning sikkert ikke river armene af piloten, er det nu alligevel rart at kunne få stoppet igen. Derfor har Fantic sat en ordentlig 320 millimeter skive på forhjulet og en 220 millimeter bagude, og kalibrene som napper om dem, er forbundet i kombibremsesystem, hvilket ganske givet skal få hold på ekvipagens 112 kilo tørvægt, væsker og pilot.

Apropos væsker, så indeholder benzintanken godt nok kun moderate 7,5 liter, hvorfor det er nok ikke langtur der står øverst på den lille Fantic’s spiseseddel. Men med et (på papiret) forbrug på over 50 km/l, kan du nok komme vidt omkring, og har sikkert alligevel lyst til en lille pause fra det smalle sæde, inden tanken beder om en genopfyldning. Fantic lover i dog, at skummet i sædet giver god komfort.

60.000 minus en enkelt krone er alt du skal slippe for at blive indehaver af den lille frække supermotard, som findes i en rigtig dannebrogsversion med rød/hvid bemaling, eller en sort udgave med “Kawasaki-grønne” stafferinger.

Honda op der mange muligheder!
På det danske marked, kan de fleste mærker blot bryste sig af en enkelt model i 125-klassen, hvis de overhovedet har en på programmet.
Anderledes ser det ud hos Honda, som tilbyder hele fire af slagsen.

Billigste model er Honda CB 125 F, som Carsten også døbte Oliesheikens Mareridt tilbage i 2021, qua sin meget sparsommelige tilgang til dinosaurjuicen.
Således kan det angiveligt lade sig gøre, at tilbagelægge over 700 kilometer mellem hvert tankstop, trods et tankindhold på blot 11 liter.
Prisen på 30.995 kroner lokker også den sparsommelige motorcyklist.

Indrømmet… CB 125 F er nok ikke den mest sexede maskine foran isboden, men skal der være mere charme på drengen, kan Honda også hjælpe.

På programmet findes nemlig også MX 125 Grom, Monkey 125 og ST 125 Dax, som på hver sin egen måde, materialiserer charme i tohjulet form.
Grom’en ser mest moderne ud, hvor Monkey og Dax i højere grad appellerer til dem med en forkærlighed for tidligere tiders formgivning.

Grom’en er med hele 11 hestekræfter i stalden den stærkeste af trekløveren, hvor Dax og Monkey må nøjes med blot ni af slagsen.
Honda Grom kan blive din for 40.000 minus en femmer, og du skal af med henholdsvis 7.000 og 10.000 mere for Monkey og Dax.

Honda ST 125 Dax er bare en af flere muligheder

Mini mudderkonge
Har du hang til løst underlag og sand, jord samt mudder sendt bagud i imponerende knopdæksinitierede kaskader, men du er begrænset af et A1-kørekort, behøver du ikke gå slukøret rundt.
Spanske Rieju, som bliver taget til Danmark af Teknorace, kan nemlig hjælpe dig.

I porteføljen findes MR 125 Pro, som er en rigtig lækker terrænorienteret sag med en 15 hestes Minarelli motor placeret centralt i begivenhederne.
USD-forgaflen kan justeres for kompression og returdæmpning, og bagude er monodæmperen justerbar i kompression, returdæmpning og fjederforspænding.

Går det vældigt friskt ud over de lokale grusveje og jordstier, sørger en stor 300 millimeter Galfer-skive for, at du kan få hold på løjerne igen.
Kvalitets endurodæk fra Michelin, sørger for god kontakt til underlaget, og denne herlighed af 125 offroadfornøjelse kan blive din for 67.000 kroner.

Sportslig Suzuki
Mange drømmer sikkert om, at blive den næste Valentino Rossi eller Marc Marquez, men er du blot 18 år gammel, går der en rum tid, inden du kan kravle ombord på noget, som blot minder en smule om det, MotoGP heltene anvender på de berømte racerbaner.

Suzuki kan dog godt hjælpe, hvis det skal lugte bare lidt af sport og ikke mindst se lidt sportsligt ud. For lige knap 50.000 kroner, kan du nemlig blive kørende på GSX-R 125, som ser helt rigtig ud, komplet med fuldkåbe som du kan krybe i læ bag.

En GSX-R 125 fra 123mc.dk

Til de færrestes overraskelse, kan den lille raceragtige maskine prale med blot 15 hestekræfter, hvilket nok ikke sætter banerekorder nogen steder. Men den klejne Suzuki vejer blot 137 kilo, så hvis den 18-årige chauffør ikke er alt for tung, kan det godt blive til nogle muntre stunder på de snoede veje.
ABS-bremser sørger for, at på sikker facon kan komme hold på fornøjelserne.

Billig Vogestykke
Fra samme importør som står for Suzuki, er der landet et nyt mærke i Danmark – Nemlig Voge, der som CFMoto og Kove kommer fra riget i midten, bedre kendt som Kina.

De danske forhandlere af Voge har en bred palet af maskiner på programmet, som blandt andet Voge R 125, der har en attraktiv pris som et af sine trækplastre – således skal du blot lette opsparingen for 37.999 kroner.

Som de fleste 125’ere går den langt på literen, og mon ikke den også er til at forsikre for menneskepenge?
Centralt placeret i stellet på den lille fikse nakedbike, finder vi kraftværket på 125 kubik, som leverer sine 15 hestekræfter ved 9.500 omdrejninger i minuttet, og de godt 12 Nm finder du 1.500 o/min tidligere.

Voge R 125 fås i blå/hvid eller sort.

Det er ikke altid, at nyt mærke får mange indledende roser fra et skeptisk motorcykelpublikum, men Voge giver dig hele fem års garanti, hvilket er noget andre producenter i den grad gerne må lære af.

Benzin scooter
Vi lagde ud med en scooter og vi slutter med en scooter. Denne gang skal vi dog have fat i en lidt mere traditionel af slagsen, nemlig Yamha NMAX 125.
Som sin elektriske fætter længere oppe, appellerer den primært til bymennesket, og modsat mange af kandidaterne ovenfor, har NMAX’en 20% færre heste, nemlig blot 12 i stalden.

NMAX 125 i sit rette element

Til gengæld er den superpraktisk, og startes uden at nøglen skal op af lommen, ligesom den kan forbindes til din smartphone og gøre alt muligt….. smart.

Selvom det sikkert ikke bliver mange lange stræk ad gangen på NMAX 125, kan du alligevel glæde dig over hvad Yamaha kalder for et luksussæde, som jo unægteligt lyder fantastisk for bagdelen.
Den smarte byscooter tilbydes i farverne Dark Magma eller Ceramic Grey, og koster 44.000 kroner på nær en tier.

Hvad ville du vælge, hvis du var 18 år og skulle gå efter en spritny maskine? Ville du tage en af kandidaterne ovenfor, eller ville du tage én af dem, som der ikke kom med? For som du selv kan se på Danmarks største online handelsplads for motorcykler, er der faktisk en del at vælge imellem.

Smid endelig dit forslag herunder, og skriv gerne hvorfor du har ville vælge netop din model.

Del med en ven

En person snakker om “Spritny 125’er i 2025

  1. Jeg ville vælge en af crosserne – de andre er simpelthen for grimme og ligner mest af alt en knallert.
    Honda CB125F hvis det skal være noget på asfalt, den er ikke ret pæn, men den kører møg langt literen.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2025