Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Tesla vs. Zero – hvilken er hurtigst

Elektrisk drag-race Zero SR/F vs. Tesla Model 3

Steffen Olesen
27/12-2019 kl. 12:55

Har du fulgt bare den mindste smule med i udviklingen af elektrisk drevne køretøjer, så kender du ikke blot til problematikken vedrørende begrænset rækkevidde, men også til de eldrevne køretøjers imponerende acceleration.

Vi har en del førstehåndsoplevelser med i bagagen, hvad angår kørsel i både eldrevne biler og på elektriske motorcykler, og kan bekræfte, at det vitterlig ér en speciel oplevelse at fyre “ellerter” af fra stående start, uanset om det drejer sig om biler eller motorcykler.

Den seneste elektriske motorcykel vi testkørte, var Harley-Davidson LiveWire, hvor du i artiklen Test: Harley-Davidson LiveWire fra Juli måned i år, støder på følgende frase: Har du aldrig prøvet det før, så bør du hurtigst muligt prøvekøre en kraftig elektrisk motorcykel 

El har endnu ikke udkonkurreret forbrændingsmotor

Serieproducerede elektriske motorcykler har endnu ikke udkonkurreret motorcykler med forbrændingsmotor, hvad angår ren performance – og da slet ikke løst udfordringerne vedrørende rækkevidde – men det er sgu lidt specielt at suse rundt i landskabet uden lyd fra udstødningen. Og rigtig fedt når et vrid på gashåndtaget betyder rigtig frisk uafbrudt fremdrift.

Og netop fornemmelsen af uafbrudt fremdrift – med overbevisende trækkraft helt fra kælderen – er nok den fedeste feature på elektriske køretøjer. De elektriske biler vi har prøvekørt, har ligeledes overrasket med fornem acceleration.

Zero SR/F vs. Tesla model 3

Vi husker en kommentar fra Touring Nyt's tidligere chefredaktør Gunnar Skrydstrup, da han ved en hyggelig sammenkomst for nogle år siden udtalte, at “der skal noget af en bil til at konkurrere med selv den mest gennemsnitligt motorcykel når det kommer til acceleration”.

Stadig et holdbart standpunkt vedrørende traditionelle motorcykler, men hvordan ser det egentlig ud når en elektrisk motorcykel udfordrer en elektrisk bil på drag-strippen?

Det satte det italienske medie InsideEVs sig for at finde ud af, og i videoen herunder ser du Zero SR/F udfordre Tesla's model 3 i dragrace på en såkaldt quarter-mile.

Biler fra den amerikansk producent Tesla har ry for at komme hurtigt ud af starthullerne, men som du ser i videoen herover, er den ligeledes amerikansk producerede Zero SR/F heller ikke nogen sinke.

Tesla'en der vejer 1860kg yder i følge faktaboksene i videoen 520 hk / 640 Nm og Zero SR/F med en kampvægt på 220kg har 111 ponyer i stalden samt en overarm der magter 190 Nm.

Bilen kommer først fra land – men…

Som du ser i videoen får Teslaen bedst afsæt ud af startblokkene, og har udover flere kræfter også firehjulstræk til at sikre sig førstepladsen i den indbyrdes kamp om at nå 100 km/t.

MEN!!… derefter haler Zero'en ikke blot ind på Teslaen, men formår også at overhale og krydse målstregen som den første i tiden 11,59 sek. med en sluthastighed på 184,13 km/t.

Teslaen må tage til takke med en andenplads i tiden 11,77 sek. med en sluthastighed på 183,97 km/t.

En uvidenskabelig test?? Det kan meget vel være, men vi forholder os bare til at motorcyklen nakkede konservesdåsen på fire hjul.

Tak til kollegerne på InsideEVs for endnu et bevis på, at det er federe at køre på motorcykel end i bil.

 

0 personer snakker om “Tesla vs. Zero – hvilken er hurtigst

  1. ….men alligevel imponerende, at en tung bil kan flytte sig så hurtigt. Det udfordrer lidt vores monopol på hurtige spurter i lyskrydsene.

Skriv et svar