Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

RSV Café Racer

Det behøver ikke være gammelt

CO
25/01-2011 kl. 18:17

Café racere er efterhånden et tudsegammelt koncept, og bygges traditionelt ved at strippe en standard motorcykel så den bliver lettet for unødig vægt, og tilføje eller modificere dele for at skabe det karakteristiske udseende.

Anderledes forholder det sig med Taimoshan Super Café Racer som er skabt af John Pellew fra Taimoshan Cycle Works.

John ønskede at bygge en Café racer som kombinerede det rette udseende med moderne teknologi.

Modellen her blev bygget fra grunden, og er designet omkring en Aprilia RSV motor.

John Pellew tegnede sin vision i hånden, og brugte derefter meget tid på at finde de rette komponenter, og hvis stumperne ikke var tilgængelige, så designede og fremstillede John dem simpelthen selv.

Da stellets design i Featherbed stil var på plads, blev opgaven med at fremstille rammen overladt til JW Motorcycles.

Bagsvingeren blev fabrikeret med hjælp fra engineering guru Steve McFarlane.

Oprindeligt havde John planlagt at bruge en Norton Sprint benzin tank, men da det ikke kunne lade sig gøre på grund af motorens indsprøjtningsanlæg, faldt valget i stedet på en Norton Manx tank, hvilket cyklens skaber efterfølgende fandt ud af var enb gevinst for udseendet.

En stak rørstumper og bøjninger i rustfast stål blev bestilt, og efter nogle dages arbejde havde John fremstillet to udstødningsrør med nøjagtig ens længde.

Udstødningens musik viste sig med 113db at være lige vel påtrængende, så potternes indre blev modificeret og pakket om, hvorefter lydniveauet på 97db holdt sig under de tilladte 99db i England.

En af udfordringerne var at skjule den vandkølede V-twin’s kølesystem, men næsten alt kan lade sig gøre for kreative sjæle.

Køleren som fandt plads under sædet, fungerer efter sigende ganske upåklageligt.

Blæseren byder finurligt nok på den sidegevinst, at strålevarme fra køleren ledes væk fra førersædet.

Dem med underseat udstødninger kender til problematikken med varmt sæde, og de fremprovokerede associationer til ristede boller.

Puslespillets sidste brik var motorens styreboks, eller det vi i folkemunde kalder ECU’en.

Arbejdet med at udvikle maps til tænding og benzinindsprøjtning tog flere måneder, og en velkendt engelsk tuner måtte kaste håndklædet i ringen og droppe projektet.

Det lykkedes dog efter flere hundrede timers programmering og tests at få styr på elektronikken, så motoren nu snurrer perfekt med knivskarp gasrespons og en jævn effekt kurve.

John Pellew’s kreation er færdiggjort og køreklar, men han har allerede andre projekter i støbeskeen som vi glæder os til at stifte bekendtskab med.

Leder du efter en Café Racer? Klik her og se udvalget på 123mc.dk.

0 personer snakker om “RSV Café Racer

  1. Motot for fa'en, den ville jo aldrig blive godkendt idag – måske som knallert.. 😛 Men den er fandme flot.

  2. Kæft den gad jeg godt at eje !!

    Fed detalje med køleren oppe under sæde/røven.

    Synes nu ikke den moto linker til er særlig køn…. Men det jo også smag og behag ! OG Det behøver ikke at være gammel !

  3. Sommetider kan man godt, som anglofil blive lidt skuffet over kommentarene på magacin

  4. Et fedt projekt. Kan godt lide det Stortz-inspirerede forrør fra den bagerste cylinder! Må dog give et lille minus for den frit hængende ledning ved kølerblæserne! Meeen, hårdt presset, ville jeg nok hellere have Velocetten, Moto linker til. Dem får du ikke længere, hvor imod en Aprilia-Featherbed ( Norilia? ) i princippet er "let" at samle!

Skriv et svar