Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ungdom, kom nu igang

Indgangen til den sjove tohjulede verden er billig

Tommy Rønn
20/02-2011 kl. 15:00

Mange unge, dem mellem 18 og 21 år, tror opstart på motorcyklismen er dyr og vanskelig. Sådan forholder det sig ikke. Det er langt lettere og billigere end flertallet tror.

Der kræves naturligvis kørekort af A typen før opstart. Ifølge kørelærene er erhvervelse af A kørekortet noget flertallet gennemfører med lethed. Alle kan holde balancen på cykel, hvorfor de også magter det på MC. Priserne i dag for A kørekort-erhvervelse, er helt i bund. I Århus, hvor MagaCin redaktionen befinder sig, reklameres der med 6.900 – 7.800 kr. for A kørekort.

Forsikringspriserne er også faldet gennem de seneste år. Som nystartet er det nu muligt at finde præmier ned under 500 kr. månedligt, inklusive fuld kasko.

De unge må kun føre maskiner med begrænset effekt. Dette betyder mindre, da der nu findes flere maskiner på markedet, der trods begrænset ydelse, er friske og oplagte trafikanter. Gode eksempler er Aprilia RS125, Honda CBR250R, Kawasaki Z250 Ninja, Hyosung GT250R og Yamaha WR250. De ligner alle en hel million, og kører alle i cirkler omkring Brian-drengenes popbiler i byerne og på sognevejere.

Maskinerne koster alle mellem 40.000 og 60.000 kr. En lav pris for så fine mekaniske vidundre.

Har man mod på den tohjulede opstart, kan der også vælges et af de mange fastpristilbud. Så kender man alle ydelser eksakt. Vi har fundet et komplet tilbud hos Rydbergs MC, der tilbyder en ny Honda CBR250R alt inklusive. Det betyder komplet sæt tøj, hjelm, forsikring og motorcykel for 1450 kr. pr. md. Og dette endda uden udbetaling. Tilsvarende tilbud kan med garanti findes og arrangeres hos andre forhandlere.

Er man ung, kan man altså køre MC hver måned, for mindre end hvad to vilde fredagsbyture koster i budgettet.

MagaCin er nu ved at planlægge en tidlig forårstest, hvor vi vil indkalde alle de friske ungdomsmaskiner til duel. Mere om dette senere.

0 personer snakker om “Ungdom, kom nu igang

  1. Det lyder fedt at, i vil sætte de små maskiner op imod hinanden. Jeg er godt nok kun næsten 17år men elsker motorcykler pga min far.

    Jeg skal også selv have en mc når jeg en gang bliver omkring de 18, og så er det altid godt at vide hvad man skulle kigge på af de mindre maskiner. syntes det er nogle fede programmer i laver bliv ved i den retning, jeg har fult jeg fra nogle af de første programmer og syntes det udvikler sig godt. keep the good spirit

  2. Hej Tommy, jeg har lige et alternativ til artiklen.

    Køb en billig kineser til 7.000DKK til 13.000DKK. Forvent at den med selvgjorte olieskift og 2 timers svensknøgle/skruetrækker gymnastik halvårligt holder 4-5 år (20.000km) og derefter er sin vægt værd i jern 🙂

    Forsikringen vil for en ung person på 18 år ligge på 1500DKK årligt (ansvar).

    Med olie, forsikring, vægtafgift, ny kæde efter 2 år og diverse småting fra thansen eller den lokale mc butik snakker vi her 5500 kroner om året.

    Ovenstående artikel vil typisk koste en ung mc kører 5500DKK om året i renter…

    Husk på at sikkerheds udstyret til en kineser koster det samme som til alle andre maskiner…Så der er ikke sparet en krone her. Man kan dog helt alternativt hoppe på trenden med at køre med tshirt og solbriller. (Det er fandme sejt……og hvis der en dag kommer skat på intelligens har man også et bevis for at man slipper for at betale den)

    I min optik burde alle mc kørere starte med langt under de lovfastsatte 34 HK. Det vigtigste er at lære hvordan resten af trafikken agerer med dig som mc kører. Nogle lærer at klare trafikken på 2 år (5000KM), andre lærer det aldrig.

  3. Forøvrigt, inden at i begynder at kritisere sikkerheden på kineser maskinerne vil jeg lige nævne at statistikken taler for en kineser på dette område. Med antallet af indregistrede kineser maskiner i DK burde der være flere skader end der er. Pt. er kineserne oppe på 1 stk lårbensbrud og utallige tilfælde af asfalt eksem. På trods af dårlige dæk og manglende bremse egenskaber 🙂 Jeg tror at det har noget med de manglende hestekræfter at gøre.

  4. @oopo

    Jo det kan man godt.

    Lifan4you

    Mc4you (ikke helt sikker)

    Cordes

    Og flere

    Alle sammen de samme 12.500 DKK 2cyl 17 hk maskiner der kører helt udemærket.

    Igen, der er her tale om helt basale begynder maskiner.

  5. @JakobKolding: Tager din ellers gode statistik også højde for, hvor mange kilometer folk kører på deres motorcykler om året?

    For hvis kineserne ikke ruller, så er det jo klart, at folk ikke kører galt…

  6. Der er skam mulighed for flere fejl i min statistik. Men nej, den tager grundlæggende ikke højde for noget som helst:-)

    Min personlige erfaring er dog at mange af de billige maskiner er købt som pendler maskiner (til fra arbejde) og derfor for en del kilometer under vingerne. De fleste dyre maskiner (og deres ejere) som jeg kender, hvilket er en del kører ikke tilnærmelsesvist så langt. Det er begrænset hvor langt man kan nå at køre søndag eftermiddag inden for lovens udvidede rammer.

    Men meget kort, de kineser pendlere jeg kender klarer 4-5k om året, jeg kender ikke en eneste Japaner/Tysker kører der runder 2k med mindre at konen vil med på mc ferie.

    Jeg hverken kan eller vil bruge min erfaring som statestik, men jeg tror alligevel at jeg kan ane en tendens.

  7. Det kunne også værer meget interessant at vide hvad fordele og ulemper ved at få drosset mc, frem for de små som ikke er drosset.

  8. Ja, Ellerten har jo også stadig deres tilhængere.

    Tænk, at sammenligne en sofakineser med de sprøde mc'er i artiklen, der er jo himmelvid forskel i den måde de kører og bremser på – for ikke at snakke om materilavalget.

    Selvom jeg fx. kører Berlingo, så ved jeg da, at BMW og Audi er langt mere fremme i skoene – specielt hvis vi snakker køreglæde og sikkerhed. Kom nu ud af skoven !

  9. Ps. Ja, der dyrere, men lever vi flere gange ?

    Tror heller ikke, der er mange unge menneker der vil vise sig på en kineserkværn-

  10. Ja kinesere er da et alternativ, men de er jo ikke just hemmelige, så dem de tiltaler skal jo nok finde dem og vælge dem hvis det er.

  11. Mht statestik, så er der statistisk set flere med kørekort, der kører galt, end folk uden..

  12. Hvorfor er folk så dumme? Det er super fedt at køre mc. Jeg er 17, og kan knap nok vente de sidste 7 måneder før jeg kan starte på kortet. Jeg er allerede igang med at kigge på maskiner, og kører lige pt knallert, og har haft mange forskellige. Den jeg har nu, kan sælges for 14000 og det er rigeligt til at opgradere til en brugt mc'er, der hverken er grim eller smadret i motoren. Så Det kan da 100% sikkert betale sig og er så lækkert. Jeg er i hvertfald en sikker kører!

Skriv et svar