Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Så godt er ABS

Skræmmende forskel med og uden ABS

Tommy Rønn
10/05-2010 kl. 18:15

Flere og flere motorcykler fødes med ABS, men hvad mener du om et eventuelt ABS påbud på nye maskiner?

Se videoen og se forskellen.

0 personer snakker om “Så godt er ABS

  1. Overbevisende.. der er ingen tvivl om at det vil være en betydelig sikkerhedsforbedring – påbud på nye maskiner, ja tak, men med lavere afgift 🙂

  2. ABS er klart at foretrække. Kunne jeg få det eftermonteret for rimelige penge, gjorde jeg det, selvom jeg normalt tager bilen, hvis DMI lover regn.

  3. Var ikke umiddelbart muligt på min model, men havde det været, havde jeg da absolut købt med ABS.

    Når super chaufførerne fra das Motorrad ikke kan bremse bedre uden ABS, og under kontrollerede omstændigheder, end med, er jeg sikker på, at der ikke findes nogen i Europa, der er bedre bremsere! I særdeleshed ikke mig!

  4. Ja, det ser da fint ud; men der bliver vist heller ikke gjort meget andet end at presse hydraulikken i bund og holde den dér … påp cyklen uden ABS. Der er dog ingen tvivl om at med ABS kan man bremse mere optimalt end uden.

    Vores herlige afgiftssystem gør dog at vi må vente 10-20 år før der kommer tilstrækkeligt med brugte cykler på markedet … og til den tid er olien jo næsten sluppet op!

  5. Ingen tvivl om at ABS er langt at foretrække, hvorfor det er vanvittigt at eksempelvis en SV650 skal koste 20.000 kr ekstra med ABS – væk med afgiften på sikkerhedsudstyr på både biler og MC'er NU!!

  6. På en Kawaski ER6 er prisforskellen kun 4.000 kr. Mon ikke det har noget med forhandleren at gøre?

  7. Ville gerne have abs hvis det kunne fås til, hvis det kunne slås fra som på BMW og KTM cyklerne.

  8. ABS burde være lov period!

    Det sagt kan jeg ikke bruge den video til en skid, resultatet er givet på forhånd, hvorfor man da også klædeligt har udstyret den uden ABS med støttehjul, så den kan "vælte" ved opbremsning.

  9. Absolut tilhænger af ABS. Men det virker som om føreren blokere og derefter med overlæg drejer motorcyklen (=styrt). Man kan se de på hans kropshældning umiddelbart før mc'en begynder at skride ud.

    ABS er genialt, derfor er det ikke nødvendigt at manipulere med reklame materialerne. Tror ikke det er nødvendigt at gøre det til lovkrav. Om få år er samtlige udstyret med med ABS, hvis de vil høre til de "anerkendte mærker"

    Som motorcyklist er jeg måske ikke så vil med alt for mange lovtiltag.

  10. Påbud – nej tak!

    Det må være ens egen beslutning om man vil have det eller ej.

    Hvad bliver så det næste, påbudt elektronik, der forhindrer wheelies?

    Kan sagtens se alle fordelene ved abs, men også se ulemperne ved især tidligere udgaver af abs, som griber ind aaalt for tidlig 🙁

    Et system det kan slåes til i vådt og fedtet føre – ja tak, men jeg vil have muligheden for at slå det fra når jeg skal "lege" (på bane selvf. :-))

    Og, ja hvorfor skal det afgiftsbelægges!?

    Til testkøren på videoen; hvis man krampagtigt holder bremsen trukket selvom cyklen begynder at skride, så er det nok en god ide men abs 😉

  11. ABS er absolut en fordel i regnvejr. Afgiften bør fjenes, og ABS bør være et påbud på nye maskiner. Når bremserne blokeres som på videoen, skal det jo gå galt. Suzuki har en video, der meget mere ærligt viser forskellen med og uden ABS.

  12. Det bliver som det plejer med vores dygtige politikere. Se blot på partikelfilter på dieselbiler. Lovkrav at alle skal have filter, eller betale 1000 kr om året. Uanset at man ikke kan eftermontere et ordentligt filter. Og så kan de sige "Se hvor vi gør en masse for miljøet"

  13. Jeg er klar tilhænger af abs. Og set i lyset af en tysk (?) undersøgelse, der viste, at en tredjedel af alle mc-ulykker (så vidt jeg husker) kunne undgås m. abs, så synes jeg faktisk, at det skal være et lovkrav. Styrthjelm og sikkerhedssele er jo også påbudt ved lov. Hvorfor så ikke gøre det med abs, når teknologien findes.

    Min næste mc skulle meget gerne have abs.

  14. Videoen viser ikke at ABS er bedre end ingen ABS, den viser bare hvad der sker når man bremser som en idiot uden ABS.

    ABS øger utvivlsomt sikkerheden i nogle situationer, men hvis sikkerhed er ens hovedprioritet, skulle man måske overveje helt at droppe mc som transportmiddel…

    Jeg er ikke interesseret i ABS på mine maskiner, medmindre det kan slåes fra som på BMW's modeller, og jeg vil under ingen omstændigheder betale ekstra for det, da jeg har kørt i omegnen af 400.000km på motorcykel og aldrig har savnet ABS.

    Lovgivning om ABS på mc nej tak! – det næste bliver anti wheelie, max 100hk, ikke over 600ccm, refleksvest osv osv

  15. Don T: "…hvis sikkerhed er ens hovedprioritet, skulle man måske overveje helt at droppe mc som transportmiddel.." ha ha, der ramte du hovedet på sømmet! 😀
    Jeg er fuldstændig enig. ABS er godt, ingen tvivl om dét – men hvis man bruger den "ABS", der sidder mellem ørerne, så er man trods alt også rigtig godt kørende. 😉

Skriv et svar