Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Revolution eller flop

Super turbo med ”kæmpe” effektforøgelse til din mc

Klaes Asaa
08/01-2017 kl. 10:46

Overskriften er et reklame stunt og ikke helt i tråd med virkeligheden, ikke desto mindre findes der en lidt spændende eller morsom ny opfindelse. Ifølge producenten skulle den kunne give din motorcykel op til 25% flere Hk og Nm. Man kan vælge at nyde tanken og fokusere på at det kunne være fedt, eller gå all in og købe en ”Bolt-on drum charger”, men om det virker vil jeg lade være helt op til dig! 

En brøkdel af prisen for en turbo, og langt mindre kompliceret at montere. Friskt nyt initiativ, som simpelthen presser luft ind i indsugning og dermed kan øge kræfterne. Det svarer ikke til styrken i en turbo, men det kan levere et tryk på helt op til 0,6bar, hvilket ikke er helt på turbo niveau, men på vej.

Ideen er den samme som for en turbo lader, udstødningsgassen bruges til at skabe ekstra tryk i indsugningen. Men i stedet for at bruge en hurtigt snurrende turbine foregår det på en simpel mekanisk måde. Det sker ved at montere et ekstra rør fra udstødningen, som ender blindt i drum chargeren(dc). Ideen er så, at når der så skabes tryk fra eksplosionen i cylinderen, bliver der sendt varm luft med tryk ind i dc, luften presser en carbonfibermembran flad i dc(fjederpåvirket), når trykket falder igen returnerer gummimembranen til ”klar til tryk”. Tryk der stiger og falder, fungerer bedst når der kun anvendes en cylinderudstødning og uden for mange omdrejninger på motoren (membranen med fjedren er langsom til at returnere). På indsugningssiden er der et andet membransystem, der forhindrer indsuget luft i at fise ud i det fri igen, så det kan presses ind i indsugningen, i takt med at udstødningen laver en puls på membranen på udstødningssiden. 

Placeringen af dc skal være imellem 60-80cm fra udstødningen på motoren, for at virke bedst muligt. Nu kunne man tro at dc bliver meget varm, men det er ikke tilfældet siger fabrikken, fordi luften bare pulser frem og tilbage, bliver den aldrig mere en 50grader. 

Hvad motorcyklen så kan få af effekt forøgelse, afhænger af trykket der kan leveres. På en enkelt membran dc kan trykket der leveres blive ca. 0,3bar og på en dobbeltmembran ca. 0,6bar. Det er kun gummimembranen og membranpladerne der bevæger sig i tryk processen og det hele er sat sammen i en rund lagkagekasse i plastik. 

Apropos lagkagekasse, så er betingelserne for effekt, at carbonfibermembranen har en vis størrelse. Tilkoblet en lille cylinder på op til 250ccm kan dr ”nøjes” med 220mm membran og er vi på eksempelvis 400ccm, så er 270mm membran nødvendig. 

Så hvis du har en række fire på 1000ccm, og skal bruge lidt ekstra power, lad os sige fra 180hk + 25% = 225hk, skal du bruge 4stk dc dobbeltmodel med 220mm membran + 4 blinde udstødningsrør til hver enhed, og ikke mindst placere slanger til indsugning fra 4 stk. dc. 

Efter min mening hoppede kæden vist af her! 

På en KTM390 med en cylindret motor, er det praktiske lidt mere tilgængeligt. Her er det 1 af alting, selvom lagkagekassen skal være den store othello model med 270mm membran, forstås i dobbelt versionen. Vel, det går vel lige an med en enkelt drum charger, selvom der egentlig ikke er plads til den. '

På Eicma 2016, vistes dc frem på en KTM390, og ifølge producenten leverede dc 15% ekstra power til Duken, helt uden justering på et dyno felt. 

Jeg tænker at der går nok lidt religion i sådan et stykke ekstra udstyr, der måske virker? Det er uden tvivl en sjov opfindelse, og der vil helt sikkert være nogen der tør prøve om det virker.

0 personer snakker om “Revolution eller flop

Skriv et svar