Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Punkteret på ferieturen?

Hurtig og nem gør-det-selv løsning

CO; Video af: Peter Bysted
08/03-2020 kl. 10:00

Rigtig mange af os har stået i den utroligt frustrerende situation, hvor en punktering sætter en stopper for videre kørsel.

De mest positive af os vil fremhæve, at det ikke er så galt endda, fordi det kun er den nederste del af dækket som har tabt pusten. Men uanset hvor positivt indstillet man er, så er det en rigtig dårlig ide at køre videre med et dæk, der døjer med at holde vejret.

Ikke bare fordi motorcyklens køreegenskaber bliver meget mystiske, men også fordi dækkene ikke kan holde til den behandling.

Det har vi selv været nødt til ved enkelte lejligheder, og uanset om kørslen er foregået i bil eller på Mc, så har det konsekvent medført, at dækket er blevet fuldstændigt ødelagt i løbet af ganske kort tid.

Derfor er det en rigtig god idé at lappe dækket umiddelbart efter punktering er konstateret. 

Resultatet af 3 kilometers kørsel på autobahn med en hastighed af 2 km/t på et punkteret dæk.

Og nej… her fungerede gør-det-selv løsningen ikke.

Man kan tilkalde assistance

Mange af os abonnerer på vejhjælp, og det letteste er selvfølgelig at gribe knoglen og tilkalde assistance; men der kan sagtens være lang ventetid, og nogle synes det er knap så hyggeligt at stå på den anden side af autoværnet på autobahn i Tyskland, og vente på hjælp i timevis i regnvejr midt om natten.

Eller man kan gøre det selv

De mest utålmodige af os – der har bare et minimum af håndværksmæssig snilde – kan imidlertid vælge en gør-det-selv løsning, hvor dækket lappes på stedet i løbet af få minutter.

Metoden demonstreret i videoen øverst er kun beregnet til slangeløse dæk, men har gennem årene vist sig rigtig pålidelig, efter vi har anvendt den i vildt mange tilfælde på både biler og motorcykler… gennem mange, mange år.

For at komme en ophedet debat i forkøbet, skal vi endnu en gang understrege, at metoden officielt betegnes som en nødløsning, og at den angiveligt ikke er godkendt som permanent løsning.  

Men vi har flere gange stået i et eller andet europæiske land, hvor kommunikation med vejhjælp eksempelvis en søndag aften har været en omstændig affære – og ventetiden på hidkaldt assistance utroligt lang – og det har erfaringsmæssigt vist sig at være så uendeligt meget lettere og tidsbesparende selv at lappe dækket og køre videre.

Selve arbejdet udførelse er der ikke så meget mere at sige til end det du så i videoen, og vi har faktisk også set, at der i flere lappe-sæt er vedlagt en vejledning.

Vi anbefaler

I mange af disse sæt er der vedlagt 3 stk. 13- eller 16 grams patroner, og vi kan anbefale at der medbringes ekstra patroner, hvis mere end én skulle punktere… hvilket vi også har være ude for.

Derudover anbefaler vi at anvende en adapter udstyret med ventil, så man har fuldstændig kontrol over hvornår fyldemidlet fra patronen fyres i dækket.

Selve proppen der monteres i hullet i dækket kan variere i materiale, form og udseende, men proceduren med disse sæt er den samme.

Indkøbsprisen varierer fra under en flad hundredelas til lidt dyrere sæt, hvor man oftest får lækrere grej når der betales lidt ekstra.

Sættene kan købes et utal af steder – herunder meget tænkeligt også hos din lokale Mc-forhandler – og vi er endnu ikke stødt på en motorcykel, hvor sættet ikke kan opbevares eksempelvis under sæde, eller sammen med OE værktøjet.

Blandt de mange varianter findes dette sæt til kr. 189,- hvor værktøjet er forsynet med kraftige håndtag, adapter med ventil og 3 stk. patroner

Stadig utæt efter lapning?

Fiser luften stadig ud af dækket efter lapning, så er det en god idé at rotere dækket, for at se om der eventuelt skulle være flere punkteringer. Det har vi nemlig også været ude for.

Vi har også oplevet at den første prop ikke holdt 100% tæt, og her blev løsningen ganske enkelt at mase endnu en prop i ved siden af den første. Det fungerede upåklageligt på et helt nyt Michelin Road V bagdæk, som kun havde gjort turen Danmark-Nürburgring i en ikke så fjern fortid.

Sparsommelighed eller måske lidt dovenskab betyder, at dækket stadig sidder på motorcyklen, og det får det sgu nok også lov til indtil det er slidt op. Vi har som nævnt i videoen aldrig oplevet sådan en “dækprop” fejle, og har i flere tilfælde kørt nær ved 300 km/t på et lappet dæk.

Den lille “dut” som titter frem slides væk i en fart, og lapningen bliver hurtigt  svær at få øje på.

Ansvarsfraskrivelse

Men husk nu, at ovenstående blot er en beskrivelse af egne erfaringer, at lapning af dæk altid sker på dit eget ansvar, at producenterne ofte fortæller om en hastighedsbegrænsning og at disse lappesæt markedsføres, som en midlertidig løsning indtil et nyt dæk ved først givne lejlighed kan monteres.

Men det er eddermame genialt, at kunne lappe sit eget dæk i løbet af 5-10 minutter under ferieturen sydpå, så vores lappesæt er allerede genopfyldt og røget tilbage under sædet på motorcyklen.

Smid endelig en kommentar, og fortæl gerne om dine egne gode eller dårlige erfaringer med gør-det-selv lapning.

 

0 personer snakker om “Punkteret på ferieturen?

  1. Blot til orientering; Din dækmand bliver ikke glad for at skulle lappe det dæk efterfølgende, med den type nødlapper du bruger (SafetySeal) da de er siliconebehandlede hvilket gør en efterfølgende korrekt lapning besværlig eller i værste fald umulig.

    Brug i stedet for de grå orm fra TipTop som sættes i dækket på samme måde, dog med brug af TipTop cement (lim), så gør du din dækmand glad.

    Mvh.
    Niels (daglig bruger af nødlappeudstyr)

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere