Nyt fra skribentens garage – efterårsudgave
Tidligere i år, inden motorcykelsæsonen for alvor sprang i gang, inviterede jeg MagaCin’s læsere med indenfor i mit hjemmeværksted, for at dele med jer, hvad hvad skulle ske med min egen Yamaha Ténéré 700, men også min kones Suzuki Bandit 650 fra 2008, og ikke mindst hvilke nye dele de to maskiner skulle begaves med.
Og nu er det blevet tid til at se på, hvad erfaringerne med de forskellige stumper har været.
Noget af det mest spændende der skulle testes, var Chigee AIO 5 Lite, som er en smart enhed der giver dig mulighed for at optage din kørsel, holde øje med pilfingre og blinde vinkler, samt en masse andre snedige features.
Det kan du se mere om, hvis du klikker på linket ovenfor.
En selvstændig test af de Anakee Wild-dæk fra franske Michelin, som sidder på Ténéréen, fik jeg faktisk fremstillet inden denne tekst blev publieret, og den kan du finde her.
Eller også kan du fornøje dig med nogle af de andre dæktest der at finde her på MagaCin.
Tilbehør fra Camel ADV
Noget af det, som jeg bestilte hjem i vinterpausen, var lidt lækkerier fra amerikanske Camel ADV, som blandt andet en ny bremsepedal.
Bagbremsen på T7’eren har ikke det bedste ry, og det er med rette.
Nogle af internettets mange tastaturkrigere får det næsten til at lyde som om, at Yamahaens bagbremse slet ikke virker, men det er altså ikke tilfældet – den bider bare ikke så hårdt som du måske kunne ønske, og vandringen på pedalen er lige lovlig lang.
The Fix kalder Camel ADV deres pedal, som skal træde til i stedet for originalen.
Pedalen er udført i noget markant kraftigere gods, end den som Yamaha har valgt, og det er muligt at vælge forskellige spidser til, hvor jeg valgte den foldbare af slagsen.
Du behøver ikke en halv ledvogtereksamen for at montere pedalen. Du er godt hjulpet af den medfølgende vejledning, og producenten har også lagt monteringsvideoer ud på nettet, som guider dig.
Det store spørgsmål er så, om The Fix også virker. Og til det må jeg svare entydigt ja, da bagbremsen har fået klart mere bid, og vandringen bestemt også er blevet reduceret.
Den amerikanske pedal transformerer ikke bagbremsen til noget i verdensklasse, og muntre typer på T7-fora har også forslået at den skulle hedde The Better, men en klar forbedring er den pedalen helt bestemt.
Forbedringen har også sin pris, nemlig 215 euro, og så må den pedal også siges at være betalt.
Lidt billigere var den fjeder til min støtteben jeg bestilte i samme omgang.
19 euro var det hele, og den noget kraftigere fjeder lever bestemt op til det lovede – nu er det slut med et støtteben, som dingler utidigt, blot fordi vejen er til den bumlede side.
Endnu billigere var den pakning, som også røg med i indkøbskurven.
Camel ADV lover, at med den monteret, pibler benzinen ikke ud af tanken, hvis du er så uheldig at parkere din Ténéré på siden.
75 kroner kostede den lille gummiring, som bare skal sidde under benzindækslet, men desværre er den ikke pengene værd.
Tankdækslet kræver noget mere kraft for at skulle lukkes, benzinen finder stadig vej ud af dunken, og pakningen er allerede nu gået i stykker.
Den tjekkiske forbindelse
Da jeg kørte på den polske TET i fjor, stak jeg også næsen ind i Tjekkiet, da TET-ruten bragte mig tæt forbi.
Det var nu ikke i den forbindelse jeg opdagede LSK-electronics, men via interwebbets snørklede algoritmer.
Den tjekkiske producent fremstiller, blandt flere ting, en ABS-dongle til Ténéré 700, som gør det muligt at slå ABS-funktionen fra på baghulet, også mens du er i bevægelse – vældig praktisk, når underlaget veksler mellem både fast og løst.
Naturligvis er det også muligt at slå ABS-systemet helt fra, ligesom du kan originalt.
Desværre skal du holde stille for at gøre det, men dog er der den eklatante fordel, at når din motorcykel har været slukket, husker LSK-donglen, at du har deaktiveret ABS, og du skal ikke bøvle mere med det.
Det kunne have være dejligt, hvis det havde været muligt at koble systemet helt fra under kørsel også, men ellers har jeg ikke noget negativt at sige om produktet.
Små 1.300 kroner er selvfølgelig en slags penge, for nogle ledninger, et par stik og noget printplade indkapslet i en 3D-printet æske. Men du betaler også for den udvikling der ligger bag produktet, og mens disse linjer skrives, kan du forudbestille en dongle til 2025-udgaven af T7’eren.
Nye spejle
Min kones Bandit er også blevet begavet, hvilket betød at de firkantede forkromede spejle er blevet skruet af, og erstattet af nogle, som med sit runde design passer bedre, i hvert fald i min optik, maskinens udtryk – i hvert fald på afstand. For kommer du tættere på, kan du godt at se, at det ikke er spejle fra øverste hylde.
De er dog pæne nok, og skulle de blive lidt ridsede af den ene eller anden årsag, er der ikke så meget at blive ked af. Spejlene udfører deres opgave, omend at billedet bagud forstyrres en smule mere af vibrationer sammenlignet med originalerne, men ikke i en grad, så vi overvejer at skrue dem af igen.
Lidt i læ
Min bedre halvdel er stadig relativt ny på to hjul, og derfor er det endnu ikke blevet til lange stræk på den indkøbte maskine. Dog ytrede hun tidligt et ønske om, at kunne sidde lidt i læ, når turenes varighed strækker sig lidt.
Til det formål kiggede jeg i vinter efter små lygtekåber, som ville kunne yde en smule ly, men samtidig undgå et udtryk, der fik Suzukien til at ligne noget, som forulykkede i det lokale byggemarkeds plexiglasreol.
Valget faldt på en tonet sag fra Puig der, ligesom de nye spejle, kunne passe sammen med motorcyklens designudtryk. Monteringen var nem, blot fire skruer skulle løsnes, og to nye beslag monteres og endelig skærmen.
En nem proces, hvis det ikke lige var for en genstridig bolt som måtte bores ud, og helicoil sættet graves frem.
Puig skærmen udfører sin opgave til stor tilfredsstillelse.
Vinden kan stadig mærkes i håret, hvis jeg altså havde noget og ikke bar hjelm, men den lille skærm tager lige præcis så meget vindtryk fra bryst og skuldre, at motorvejskørsel i længere tid, er blevet markant mere udholdeligt.
Ser vi på resultatet sammenholdt med skærmens pris på omtrent 300 kroner må man sige, at pengene er givet godt ud.
Varme pølser
Ligeledes komfortrelateret, blev der henimod sæsonafslutningen sidste år, udtrykt ønske om varmehåndtag. Den slags findes i alle prislejer, men jeg landede på et par fra Koso, som naturligvis kan levere noget varme, men heller ej er alt for tykke, hvilket er et irritationsmoment i almindelighed, og i særdeleshed hvis dine hænder er til den klejne side.
Egentlig havde jeg besluttet mig for, at montere dem med relæ, således at de ikke kan stå og dræne batteriet for strøm. Men inden jeg skruede dem på, gennemlæste jeg installationsvejledningen og opdagede, at Koso-håndtagene har indbygget spændingsbeskyttelse.
Det vil sige, at falder spændingen på batteriet, slukker håndtagene af sig selv, og du vil stadig være i stand til slå gang i motorcyklen.
Mageligheden fik dermed lov til at sejre, og det indkøbte relæ er foreløbig blevet parkeret i kurven med reservedele, til et andet projekt i fremtiden.
Håndtagene virker fuldstændig som de skal, og kan levere varme pølser i fem niveauer.
Sådan en opgradering til 450 kroner, bør du bestemt ikke snyde sig selv for, hvis du har tendens til kolde hænder.
Forbedrede bremser
Suzuki Bandit 650 er en motorcykel, som er bygget til at ramme en pris, hvorfor alle komponenter på den, ikke er hevet ned fra øverste hylde.
Blandt andet af samme grund valgte MagaCin’s redaktør, at gå radikalt til værks med sin motorcykel af samme mærke og model, hvilket blev til en føljeton i seks dele, som du kan finde lige her.
Samme niveau er vi ikke nået til herhjemme, men der hvor jeg for alvor gerne ville gøre noget godt for den efterhånden 17 år gamle motorcykel, siden den blev en del af inventaret, er bremserne.
Et godt sted at starte, hvis du gerne vil have bedre bremser, er at opgradere slangerne fra kedelig gummi til nogle stålarmerede af slagsen.
Modsat vindskærm og varmehåndtag, er der tale om en lidt større operation, når alle bremseslanger- og rør skal afmonteres, og ikke mindst når de nye skal på igen.
Særligt udluftningen, selvom det i princippet er simpelt, kan være godt være en længerevarende proces.
Så er du usikker på projektet, eller ikke har en ekspert i baghånden, kan det godt være det skal overlades til folk med erfaring udi den slags.
Bøvlet og sliddet har nu vist sig være godt givet ud, for bremserne, særligt fortil, har fået et helt andet bid end før, hvilket helt sikkert også skyldes de bremseklodser i sintermetal, men primært må tilskrives de nye slanger.
Træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen, og vi taler ikke om bremser på niveau vi ser på moderne motorcykler, hvor senest Kawasaki Ninja 1100 SX har imponeret undertegnede.
Alligevel har opgraderingen på den front, trods en udgift på mere end 2.500 kroner, været udgiften værd.
Går du rundt med tanker om større eller mindre opgraderinger? Eller har du allerede været i sving? Del endelig dine erfaringer med os i kommentarsporet.

