Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Mange danske motorcykler uden forsikring

Risiko for at miste hele MC investeringen på få sekunder

Webmaster
19/01-2015 kl. 21:00

Efter dagens store brand hos en motorcykelforhandler i nordjylland, stod det klart at forsikringsvalg bør forklares for de danske motorcyklister. Da kun ca. 50% af de danske motorcykler er kaskoforsikret, står der nu 65-70 motorcykelejere der har mistet hele deres MC investering efter branden, blandt  de 130-140 udbrændte motorcykler.

Rigtig mange danske motorcyklister fravælger kaskoforsikringen grundet udgiften forbundet med den type forsikring. Derfor vælger mange den mere prisbillige ansvarsforsikring, men dette valg er furbundet med store risici.

Er motorcyklen kun ansvarsforsikret, dækker forsikringen kun skader forvoldt af køretøjet. Og kun de skader køretøjet forvolder på andet en køretøjet selv.

Det betyder at alle der vælger den billige løsning med ansvarsforsikring, er i en risikogruppe hvor lidt skal gå galt, for at store summer kan mistes på kort tid. Alle skader på det ansvarsforsikrede køretøj dækkes nemlig ikke. Kun i tilfælde hvor skadesvolder kendes, er der mulighed for dækning fra skadesvolders forsikringsselskab.

Er motorcyklen kun ansvarsforsikret er der ingen dækning ved f.eks flyvende teglsten i storm, opstået brand, vandskader, tyveri og alle andre ikke trafikale skader. Der er ej heller nogen forsikringsdækning ved f.eks påkørsel af dyr eller lignende.

Lige nu har mange den yderst begrænsede ansvarsdækning tæt på livet. De ansvarsforsikrede motorcykler i branden i nordjylland er nemlig tabt, da disse ikke har nogen branddækning, med mindre en sådan dækning tegnet som særskilt forsikring. Om en brand opstår når motorcyklen er parkeret på gaden, i parkeringshuset, eller hos forhandleren, er irelevant for forsikringsselskabet.

Husk. Parkeringshuse, opbevaringsplads hos forhandlere, og andre henstillingsmuligheder er ikke erstatningspligtige hvis noget sker med det parkerede køretøj.

0 personer snakker om “Mange danske motorcykler uden forsikring

  1. Det er frygteligt både for forhandler og kunder med cykler, det er en hver forhandlers værste mareridt. Vi har også vinter opbevaringer og vi ser hellere vore cykler brænde end vor kunders, så længe de er vores er de en del af vor varelager og dermed forsikret. Så vidt jeg ved kan vi ikke forsikre dem da det er et registreret køretøj og dermed kun kan forsikres af ejeren. De dybeste medføleser med ejere og forhandler. middelfartmc.

  2. Det kan hurtigt blive dyrt at købe noget for billigt. Sådan er det også med forsikringer. Det må være surt for den der kun har en ansvarforsikring på deres nu værdiløse motorcykel. Det er vel ikke udelukkende uvidenhed der bringer folk i denne situation, men vel også fordi mange forsøger at spare lidt penge. Ejer man en motorcykel til flere hundrede tusind kroner, så er man vel klog nok til at have en ordentlig forsikring.

  3. Kasko eller ej?

    Det afhænger vel af motorcyklens værdi. Hvis man kører på en forholdsvis billig motorcykel, kan merpræmien for fuld kasko på få år finansiere en betragtelig del af købesummen for en anden motorcykel, hvis nu den første skulle blive skadet udover det fornuftige i at reparere den gamle efter en skade. Det er ligesom at køre i gamle biler; dem kan det ofte heller ikke betale sig at kaskoforsikre.

    Derimod er der stor fornuft i at kaskoforsikre sin motorcykel, hvis merpræmien er uanselig i sammenhæng med dens værdi. Det er derfor ubegribeligt, at folk tager chancen og kun har deres motorcykel til flere hundrede tusinde kroner ansvarsforsikret. Dem, hvis cykler er brændt ihjel og som ikke kan få dem erstattet, har nu lært det på den hårde måde. Det er synd for dem, men "synd for" kan man ikke rigtig købe andet eller nyt for.

    Jeg har valgt at have min motorcykel del-kaskoforsikret. Dermed er den forsikret mod tyveri og brand hele året, også selv om den står på sæsonplader (april til november, inkl.). Der er ikke så dyrt som fuld kasko.

  4. Som nævnt i sidste indlæg må det være relationen mellem køretøjets værdi, risikoprofilen og prisen på forsikringen der skal overvejes og nu kan man så tilføje at man også bør overveje risikoen ved en vinteropbevaring. Jeg har selv 2 mc – en lille cruiser hvor merprisen for kasko blot udgør 400 om året, så den var ikke svær. Den mc har jeg fravalgt kasko – den fra 2006, jeg gav 31000 – men forsikring med kasko koster 5.500 om året; dvs at jeg på ca 6-6 år har betalt for en tilsvarende mc! – Jeg synes at løsningen med en delkasko lyder som en mulighed i 'gråzone' tilfælde – men har aldrig hørt om den tidligere – den burde der måske slås lidt mere trommer for.

  5. @ BRY: Jeg burde måske have tilføjet, at min motorcykel er registreret og dermed forsikret i Tyskland. Jeg er ikke klar over, om danske forsikringsselskaber tilbyder delkasko, men mon ikke? Hvis ikke, er der da her mulighed for at gøre god geschæft.

Skriv et svar