Seks cylindre og masser af power Honda CBX1000
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Klassisk serie: Honda, lyden af ægte motorcykel

Seks cylindre og masser af power Honda CBX1000
02/01-2017 kl. 13:02
Anslået læsetid: 1 Minutter

Honda skabte en ikonisk motorcykel i starten af 70’erne med CB 750 four. I 1978 skabte Honda et nyt ikon, en ny og sofistikeret model med 1047ccm og seks cylindre. Det var Honda CBX, produceret fra 1978 til 1982 med en motor der kunne levere 105hk, det var flagskibet hos Honda dengang. 

I konkurrencen om kunderne stod Honda overfor Kawasaki Z900, efterfølgeren til Kawasaki 750 H2 (totakt vildbassen), Yamaha XS 1100 og Suzuki GT 750. Ikke mindst havde Benelli haft deres 6 cylindrede 750 Sei siden 1972, og måske var det inspiration herfra der satte CBX1000 produktionen i gang. Honda håbede på stor succes i forhold til konkurrenterne med deres CBX1000. Uden tvivl følte Benelli sig ramt af Hondas model, da de i 1979 lavede en 900ccm Sei, også med seks cylindre.

Fabrikken havde udviklet en helt ny motor med seks cylindre, 6 karburatorer, dobbelt overliggende knast og 24 ventiler. Motorblokken var konstrueret med cylindrene monteret 30grader fremad. En ide der fulgte op på tråden fra VM vinderen RC166 fra 1966, også en 6 cylindret motor der var designet af ingeniøren Shoichiro Irimajiri, som igen stod i spidsen for konstruktionen. 

Nogen mente dengang at motoren var meget bred, bevares den var lidt bred, men takket være en konstruktion hvor generator og tændingssystem var placeret bagved cylindrene, gjorde det motoren smallere. Nogle mente endda at det var en fordel med bredden, da pilotens ben på den måde sad i læ bag cylindrene. 

CBX1000 er i dag en af de vigtige samleobjekter af klassiske motorcykler fra 70’erne, sidestillet med Honda CB 750, Suzuki GT 750, Kawasaki 900 Z1 og 750 H2.

Del med en ven

0 personer snakker om “Klassisk serie: Honda, lyden af ægte motorcykel

  1. Husker endnu forsiden på "MC-revy" med et billede af modellen og teksten: "Ny Honda CBX river næsten armene af føreren"
    Selvom der er sket meget siden da, er udseendet og lyden af en CBX stadig fantastisk.

  2. Yep. Har en del gamle MC-Revyer endnu og både CBX'en og Benelli Sei til at stå på hylden :0)
    Læg forresten mærke til, at motoren på en Benelli Sei stort set er identisk med motoren på en Honda CB 750. Der er bare tilføjet en ekstra cylinder på hver side.

  3. FamilyGuy: 900 sei motoren er en udvikling af 750 sei, som har fået længere slaglængde og en boring. 750 sei motoren er ret basalt set, en CB500 Four motor med 2 ekstra cylindere. CB750f motoren har altså ikke meget med Benelli Sei at gøre.

  4. Ja, CB 500 🙁 Ret skal være ret. Har lige fundet en test af den, hvor der bla. står, at flere af reservedelene kan deles med en Honda 🙂
    Hvis det har nogens interesse, så var prisen i 1979 hhv. 54.000 for Benelli 900 Sei og 67.840 for Honda CBX.

  5. Når man nu gerne vil presentere en flot klassiker burde man måske bruge de rigtige dataer.
    Bremseskiver foran = 276mm Bremseskive bag 296mm Fordæk 3,50V 19.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start