Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Hvor svært kan det være

Det kræver lidt tid at blive en dygtig motorcyklist

Klaes Asaa
22/02-2017 kl. 12:00

Nogen tænker at det må være nemt at køre motorcykel, vi har jo alle lært at cykle og en motorcykel har også 2 hjul, så hvad er forskellen? Hvor svært kan det være at tumle en motorcykel? 

En helt almindelig person kan få en cykel til at køre 40km/t på lige vej, ikke særlig lang tid, men det er muligt. En cykelrytter kan komme over 70km/t. En motorcykel kan derimod accelerere fra 0-100 på under 4 sekunder. Det er et stykke over en trædecykel, og lad det være den første information om en vigtig forskel mellem en cykel og en motorcykel. Det tager lidt tid at blive god til at tumle så meget kraft.

På jagt efter den første motorcykel, med al sandsynlighed vil dit liv blive beriget af en transport mulighed på motorcykel. Der er blot nogle vigtige detaljer der skal tages i betragtning før et valg af motorcykel, og før der kan drønes afsted på tur. 

En motorcykel leveres ikke med airbag eller andet sikkerhedsudstyr som i en bil, så indtil det er prøvet nogle gange og der er kommet noget erfaring på kontoen, skal drømmen om bare at hoppe om bord og køre imod solnedgangen omgås med lidt fornuft (selvfølgelig altid med fornuft). En mindre fejltagelse i en bil, ender måske med en skramme på en kofanger, men at begå en fejl på en motorcykel kan give en mindre sjov oplevelse. Kort sagt, det er erfaring og øvelse der gør det til en fornuftig sikker køretur på ryggen af en motorcykel.

Først kræver det grundlæggende et kørekort, og her er en masse læring og forståelse af hvad det indebærer at køre på motorcykel. Men erfaring samles ikke her, det kommer først bagefter. Er det en del år siden at kortet blev taget, uden at det har været ret meget i brug, så er der lidt at indhente.

Selvom man er over 25, bør første valg af motorcykel ikke være en stor og tung maskine med mange kræfter. Der er langt mere glæde og bedre øvelse og ikke mindst gode oplevelser og erfaring at hente på en mindre og let motorcykel. I øvrigt er det også en billigere investering, og værditabet er ikke så stort. Jeg ved godt at en mindre motorcykel ikke er en raket, men den er nemmere at tumle. Kan man tumle en lille og let, så er det langt nemmere at tumle en stor og tung.

Undervejs er det vigtigt med lidt ekstra læring på et kursus et to, det kan rette nogen af de dårlige vaner der kommer ind under huden undervejs, så de ikke bliver til en nedgroet negl. Samtidig vil det udvikle dig i en god retning som motorcyklist.

Falder man en dag af, så er det optimalt at være godt påklædt. Skuldre, albuer, hofter, ryg og knæ skal være ekstra beskyttet i det tøj der bruges. Samtidig skal støvler være af en god og stærk kvalitet, så foden og anklen er godt beskyttet. Selvfølgelig skal der bruges handsker og styrthjelm, og udstyret skal bruges hver gang der køres på en tur, også selvom det er en varm sommerdag.

Som motorcyklist er det vigtigt at være opmærksom og være klar til overraskelser i trafikken, fordi det er nemmere at blive overset, i forhold til store biler. Så tænk over blinde vinkler hos medtrafikanterne, det er rart ikke at blive mast ud i et autoværn eller noget lignende grimt, fordi man er overset.

Verdensmester på kort tid, ah, det sker nok ikke, selvfølgelig går det stærkt med at lære. Fristet af overmod, så kan grænsen hurtigt overskrides for hvad der er klogt og mindre klogt. Nyd motorcykellivet, det er super godt men brug indersiden af toppen.

Skriv et svar