Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Grundkursus er rå indlæring

Vi har været på et af de mange grundkurser

Tommy Rønn
20/04-2010 kl. 15:00

Grundkurserne starter op helt fra bunden, hvor en af de første øvelser er så simpel en ting som at trække med motorcyklen. Noget nybegyndere kan finde svært da motorcykler kan føles tunge. Når disse basale ting er på plads, fortsættes med øvelseser i kørsel.

Vognbaneskift, kontrastyring, og katastrofeopbremsninger er noget af det grundkurserne bruger meget af deres energi på. Altså trafik-sikkerheds øvelser.

Igen og igen
Vognbaneskift bliver øvet i en uendelighed til alle husker den livsnødvendige orientering. Det foregår helt enkelt ved at kursisterne kører rundt omkring en opkeglet firkant, hvor der skiftevis kigges over venstre skulder, og skifter til venstre vognbane. Så orientering over højre skulder og skift til højre vognbane.

Ideen med en sådan øvelse, er at orienteringen før vognbaneskift skal ligge på ryg-graden og det ser ud som om det virker, for efter 40-50 minutters øvelse fejlede ingen kursister den livsvigtige orientering.

Breeeems
Katastrofe øvelserne foregik ved at presse eleverne til at bremse hårdere og hårdere. Da maksimum bremse var på plads, fortsatte øvelsen, til også katastrofe situationerne kunne klares perfekt gang efter gang. Denne øvelse viste tydeligt, at minimum halvdelen kunne forbedre deres bremseevne væsentligt.

Grundtekniske kurser udføres af almindelige motorcyklister eller kørelærer, alt efter udbyder.

Hos nogle udbydere medbringer man selv madpakke til frokosten, hos andre er kursusprisen inklusive fuld forplejning.

Deltagerne på kurset vi deltog i var overvejende dem som branchen kalder det grå guld. Dem som ikke har kørt på motorcykel i en årrække, og derfor er rustne og forsigtige. Netop til denne gruppe, med svigtende evner, er det svært ikke at imponeres af de grundtekniske kurser.

Prisen for et grundteknisk kursus er mellem ca. 1.000 kr og 1.300 kr. for mellem 9 og 12 timers undervisning.

Er du nybegynder eller af den nervøse type kan et grundtekniskkursus anbefales. Alle kan naturligvis lære noget, men de svageste får klart det bedste udbytte.

Grundteknik er ikke et svingteknisk kursus, da svingteknikken ikke forbedres, ej heller undervises i. De grundtekniske kurser er et sikkerhedskursus hvor energien ligger i trafik-tekniske sikkerhedsøvelser. Der trænes primært ting som kontrastyring, undvigemanøvrer, bremseøvelser, uvendinger samt tales sikkerhedsteori.

Kurset vi fulgte var fra DMC, men det er udført meget lig andre grundtekniske kurser. Undertegnede har selv undervist på et utal af kurser, og gør det stadig, hvilket kun overbeviser mig yderligere om grundkurser er en god ide.

Skriv et svar