
Fremgang i den danske MC-branche
I en verden mættet af dårlig stemning på sociale medier og krig på tværs af landegrænser, kan man godt hungre efter positive historier. Og netop sådan en fik undertegnede leveret, da jeg for få dage siden var et smut forbi den danske Honda importør for at aflevere den yderst velkørende Hornet 1000, som vi i skrivende stund er ved at udfærdige en test af.
Det viser sig nemlig, at danskerne stadig er sultne efter den følelse man får, når man svinger benet over maskinen, og placerer sig i sadlen på ryggen af verdens ubetinget fedeste transportmiddel.
Da denne skribent har afleveret nøglerne til den store Hornet og har fået stukket en kop kaffe i hånden, indleder jeg samtalen på ganske naturlig vis med spørgsmålet: Hvordan går det så?
Men jeg må vente i et par sekunder inden salgschef Mads Hansen giver et svar, da han lige skal have lagt en dæmper på sit ret store smil.
“Det kører altså godt…” griner Mads Hansen.
Honda er markedsleder for femte år i træk med en markedsandel tæt på 25%, og tallene viser en fremgang i Honda-registreringerne på næsten 17% i forhold til sidste år.
Hertil fortæller Mads, at Honda i denne uge passerer sidste års totalsalg af nye Honda motorcykler, og det er slet ikke så skidt. For traditionelt set er der også godt gang i salget i både september og oktober måned, så det bliver et rigtig fint år for Honda.
Da snakken falder på hvilke modeller fra Honda danskerne køber, siger Mads følgende:
“Årets to store nyheder har ramt plet. CB1000 Hornet – især SP – og GB350S har solgt så godt, at flere forhandlere arbejder med ventelister.”
Mads understreger samtidig, at succesen er bredere end blot et par hits: “Vi oplever stor interesse på tværs af sortimentet og i flere segmenter – fra de lette A2-venlige modeller til naked- og touring-klassen. Det er den brede efterspørgsel, der virkelig bekræfter os i, at vi har et stærkt modelprogram.”
Og som en lille bonus tilføjer salgschefen, at vi godt kan glæde os til næste år, for Honda har en masse lækkerier i støbeskeen. Men det må vi som vanligt vente til november med at dykke dybere ned i.
Afslutningsvis trækker Mads tallene for resten af branchen frem for at tegne et billede af, at det faktisk går ret fint i hele branchen, og altså ikke blot hos Honda.
Her viser tallene, at totalmarkedet på tværs af alle mærker er oppe med omkring 16% sammenlignet med sidste år, og her spørger undertegnede naturligvis ind til, om det er de kinesiske modeller der har skubbet til kurven.
Svaret fra både salgschefen og den allerøverste herre i Honda-bygningen lyder, at kineserne naturligvis spiller en rolle. Men der er altså umiddelbart ikke noget der tyder på, at de danske motorcyklister fravælger allerede etablerede mærker til fordel for kinesiske modeller.
Kort opsummeret kan vi bare sige, at sommeren har været herlig, og det har tydeligvis smittet af på danskerne, som har prioriteret verdens fedeste transportmiddel og hobby.