Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

4 takt slår 2 takt?

Mon 2 takterne nogensinde bliver indhentet af 4 takt

Klaes Asaa
26/12-2016 kl. 11:04

I tidernes morgen eller bare for godt 30 år siden, altså dengang i 80’erne hvor de stærkt rygende og knap så miljøvenlige 2 takt maskiner havde deres storhedstid på motorcykel markedet. Kendt for en hidsig lyd og en pæn del omdrejninger, men samtidig også for en eksplosiv kraft når det helt rigtige omdrejningsområde blev ramt under acceleration. Det var dengang der var noget der hed R40 fra Castrol, en vegetabilsk olie der lugtede som en grillbar når den blev brændt af i en 2 takt motor. 

Sådan kunne jeg blive ved, som inkarneret 2 takt elsker har jeg været der, og har nydt de mange kilometer jeg har trukket min 2 takter fordi den satte stemplet, når den blev varmere en godt var. Selvfølgelig har jeg ikke nydt det, og jeg var træt af holdbarheden. Evindeligt skrueri på motoren, justeringer, tuning og ingen selvstarter, men det var sjovt eller var det? 

Dengang var 4 takterne, altså hvis de skulle være stærke, mange kubikker. Ofte lidt tunge tillige med, så et match mellem en 250ccm 2 takt krævede en del kubik i 4 takt klassen. Der er så gået nogle år siden og udviklingen har lukket 2 takt, dels af miljøhensyn, men vel også fordi holdbarhed og bøvlet med den ekstra olie i benzinen ikke er særlig praktisk til hverdagsbrug. 

Honda CBR250RR er nu på vej til at nå ydelsen på de gamle 2 taktere. Deres 2017 model yder 45 hk, se artiklen HER. Honda vil introducere CBR250RR i 2017 i Asien, så selvom du drømmer om en CBR250RR er der ikke store chancer for at få en.

Det nærmer sig med hastige skridt fortidens ydelse på en 250ccm 2 takt. Som gade version havde Kawasaki KR-1S og KR-1R, der blev produceret i 1989 med blot 10.000 stk., en ydelse 65 hk og en tophastighed på 225 km/t. Aprilia RS250 havde endnu mere, nemlig 72hk og slog dermed konkurrenterne Suzuki RGV250, Yamaha TZR250 og Honda NSR250R. Aprilia RS er dermed historisk set den vildeste 250ccm 2 takter der er blevet produceret til almindelige forbrugere. 

Det er ikke lykkedes at slå 2 takt, men vi har aldrig været så tæt på med en 4 takt motor som vi er nu. Om det må lykkes fabrikkerne kan kun tiden vise.

0 personer snakker om “4 takt slår 2 takt?

Skriv et svar