Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Disse tre MC fra Årets MC fortjener ekstra ros

Tre maskiner der klarer sig fremragende indenfor hver deres felt: BMW F 750 GS, Honda CB 300R og Harley-Davidson Fat Bob

Mathias B. Høj
28/05-2018 kl. 10:57

Årets MC 2018 var et sandt stormløb af velkørende motorcykler. Vi bliver konstant overrasket over, hvor hurtigt produktudviklingen går. Vinderne blev udtrukket til sidst, men derfor behøver man ikke være enig i, at det var de korrekte. Her er i hvert fald tre maskiner som jeg personligt gerne vil slå lidt ekstra på tromme for.

BMW F 750 GS

Multikunstneren BMW F 750 GS var velfortjent i finalen. For mig at se, kunne den også sagtens være kommet videre end det, for det er svært at skælde ud over noget. Startprisen på 110.090 kr er absolut rimelig for en maskine på det niveau og med de køreegenskaber. Kubikfetichister vil givetvis indvende at 853 cc er i den lave ende for så stor en maskine. I så fald kan det tilrådes at prøve en tur, for motoren er fremragende og leverer en solidt moment. Både fra stilstand, men også ved motorvejshastigheder. Eneste anke kan være, at man mærker motoren for lidt – men det er naturligvis en smagssag.

Affjedringen er lækker og velfungerende, også når man bestemmer sig til at køre af bumlede traktorstier, på steder hvor man ret beset ikke har noget fornuftigt at gøre.

Siddestillingen i 815 mm højde er behagelig og det ultralille kåbeglas mere effektivt end hvad man kunne forvente. Men forvent ikke at sidde i læ på motorvejen, for selv ikke BMW behersker naturlovene.

BMW'en vejer 224 kg fuldtanket, men den virker ikke så tung. Det brede styr letter styringen og når svingene bliver skarpe er den let at have med at gøre, selvom det er en høj maskine. Hvordan det forholder sig med sidetasker og topboks, har vi ikke kunnet teste.

Harley-Davidson Fat Bob

Vi kan lige så godt få det slået fast med det samme: nej, det er ikke motorcyklen med verdens allerskarpeste køreegenskaber eller den motorcykel der giver mest motorcykel for pengene. Fat Bobs kompetencer ligger andetsteds – den har karisma, sjæl, personlighed og en udstråling som giver opmærksomhed og vender hoveder. I min optik er det opdaterede design ramt lige i skabet og det er den ondest udseende Harley man kan købe – synes jeg. Det skulle den også gerne til en pris på 290.900 kr.

Men nu skal man ikke forledes til at tro, at det er ikke er en oplevelse at køre på den. For det er det. Udover at man skal vænne sig til at være centrum for opmærksomhed konstant, er det værd at bemærke motoren. Milwaukee Eight Big Twin 114, som testmaskinen var udstyret med, mærker man hele tiden. For en Harley skal bestemt ikke være vibrationsfri; det ville være helligbrøde. Vibrationerne  er ikke generende, men stadig så brutale at det sikkert vil skræmme en nybegynder. Ellers vil accelerationen helt sikkert. Motorens moment er voldsomt og på de første ture bør man gøre sig selv den tjeneste at lære at dosere energien opmærksomt. Motorcyklen vil fremad og den tilbagelænede kørestilling kan nemt forstrække armene på chaufføren, samtidig med, at man sidder med et dumt grin og ved, at man kommer til at gøre det samme ved næste lyskryds. Sådan en effekt kommer ikke gratis, men heldigvis har tanken kapacitet til 13,6 L.

Fordækket er bredt som moden foreskriver. Det gør sjældent noget godt for præcision i sving og man skal vænne sig til Fat Bob'en. Det er ikke en let cykel at håndtere når svingene bliver skarpe og kørslen sportslig. Til cruising på landevej er sagen en anden og her virker motorens rumlen næsten beroligende og selvom siddestillingen ikke hører til de mest komfortable, har man alligevel lyst til at køre videre.

Fedt når producenter laver motorcykler som kræver noget af deres chauffører.

Honda CB 300R

Til A2-kørekortskategorien kunne Honda CB 300R for min skyld godt have været en vinder. Hondaen har skarpere køreegenskaber end hvad den umiddelbart ser ud til. Den ligner en veldesignet, men forholdsvis fornuftig naked bike, men kører faktisk lidt hen ad en KTM Duke 390. Muligvis som resultat af en stejl kronrørsvinkel.

Af samme grund er siddestillingen ret oprejst – som på en Duke – og med det brede styr er det oplagt at more sig på de små veje. Og det var præcis hvad vi gjorde, for den er skarp i sving og vådvægten på kun 143 kg gør den let at tumle. Cyklen er smal og dermed tilgængelig for chauffører af vidt forskellig højdemæssig herskomst.

Den encylindrede 283 cc motor leverer 30 hk og her er det igen værd at huske den lave vægt. Motoren er effektiv, uden man bliver hevet bagover af effekt. Til at stoppe igen er der på forhjulet en enkelt 296 mm bremseskive, mens der bagtil er en 220 mm. De er let doserbare og dermed også brugervenlige overfor nyerhvervede A2 kørekortindehavere.

Prisen på 62.000 kr er en smule over hovedkonkurrenten i kategorien, Benelli Leoncino til 50.000 kr. Men det er også 10.000 kr under årets vinder i A2 kategorien, Kawasaki Ninja 400.

Skriv et svar