Hvor meget hjælper en slingrestabilisator egentlig?
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Slingrestabilisatoren – hvor effektiv er den?

De fleste moderne campingvogne er i dag udstyret med en friktionstabilisator, der skal hjælpe med at forhindre, at vognen begynder at slingre. Hvor effektiv er den?
Ole Mose
12/11-2016 kl. 06:00

De fleste moderne campingvogne er i dag udstyret med en friktionstabilisator, der begrænser vognen i at begynde at slingre. Stabilisatoren virker på den måde, at den har bremsebakker, der klemmer mod kuglen på anhængertrækket. Ideen er, at det gør det sværere for vognen at bevæge sig frit.

Et rædselsscenarie
En slingrende campingvogn er nok noget af det værste, man kan opleve på vej på ferien. Derfor vil de færreste undvære deres stabilisator. En undersøgelse fra England viser dog, at effekten af stabilisatoren er meget begrænset.

University Of Bath
På University Of Bath har man i mange år interesseret sig for trailere og man har forsket i bl.a. problemet med “yaw”, som er en mere formel betegnelse for den bevægelse fra side til side, en slingrende campingvogn laver.
I en undersøgelse fra 2009 anslog  man, at en stor del af  ulykker med campingvogne skyldtes slinger. 

Man valgte derfor at undersøge tingene nærmere. Man havde fokus på en lang række parametre som akselafstand, det trækkende køretøjs vægt, hastighed, aerodynamik, vægtfordeling på campingvogn, effekt af friktionstabilisator og meget andet.

Inerti

Når det kan være så svært at komme ud af problemet med en slingrende campingvogn skyldes det såkaldt yaw enerti. Det er det, der får vognen til at blive ved med at trække fra side til side
Hvis vægten samles omkring akslen, begrænser man denne faktor i modsætning til, hvis man placerer vægten i vognens for- og bagende. 

Kugletrykket

Kugletrykket er en af de vigtigste faktorer. Det er et uheldigt faktum, at en campingvogn med begrænset vægt på krogen, er nemmere at manøvrere rundt med på pladsen. Undersøgelsen beskriver det som et problem, da man mener, det er årsag til, at mange kører med et for lavt kugletryk.

Stabilisatoren

Man undersøgte effekten af friktionstabilisator med forskellige kombinationer af kugletryk, hastighed og vægtfordeling i vognen. 
Når alle parametre er værst, altså høj hastighed, lavt kugletryk og dårlig vægtfordeling, har man størst effekt af stabilisatoren. Effekten er dog sjældent ret høj. 5-10 km./t lavere hastighed er mindst lige så effektiv.
Med en vellæsset vogn med den rette vægtfordeling, vil man stort set ikke mærke nogen forbedrende effekt af en friktionstabilisator, viser undersøgelsen.

Tung vogn, let bil!

Undersøgelsen viste overraskende nok, at vægtforholdet mellem bil og vogn havde meget begrænset betydning i forhold til problemet med slinger. Der er dog helt andre faktorer, der gør, at der er fornuft i at sætte begrænsninger for, hvor meget en bil maksimalt må trække.

Hvordan kommer man ud af en situation med slinger

En medarbejder fra universitetet fortæller i en anden forbindelse, at der ikke er “en altid virksom” løsning.
For det første må man under ingen omstændigheder styre kontra, da det blot forstærker effekten af enertien.
At øge hastigheden er heller ikke nogen løsning, da øget hastighed kun forstærker problemet.
Endelig kan man heller ikke bremse sig ud af situationen, da man risikerer at knække vogntoget sammen.
Den eneste mulighed er at lette foden fra speederen og holde rattet i ro.
Når vognen begynder at følge bilen igen, kan man naturligvis bremse mere kontant.

Nye stabilisatortyper

Det grundlæggende problem, når man skal ud af en situation med slinger, er, at man ikke kan bremse vognen alene. Havde man en speciel kontakt i bilen, så man kunne aktivere campingvognens bremser, var man en del bedre stillet.
Det er der forskellige producenter, der har fået øje på. En metode er, at man installerer en eller flere sensorer i vognen, som reagerer, når de mærker, vognen begynder at slingre. Sensoren aktiverer vognens bremser ganske let. Der er tale om en meget svag opbremsning, men det er tilstrækkeligt. 
AL-KO's ATC system kan monteres på eksisterende campingvogne. De kræver dog 13-polet stik og prisen ligger et pænt stykke over kr. 5.000,- og dertil kommer montering.

AL-KO ATC

Herunder kan du se en video, der viser, hvordan systemet fungerer.

Er standard på mange nye campingvogne i dag

De fleste nye Fendt campingvogne har som eksempel monteret systemet fra ny. 
Det fungerer på den måde, at der er en lille markør på trækket, som er rød som udgangspunkt. Når vognen kobles til og strømmen sluttes, skifter den til grøn.Man kører derefter 100 meter og tjekker igen at der stadig er grønt. Man kan få en lille ekstraboks til bilen, så man kan holde øje med tingene uden at skulle ud.

Den sikre, billige og simple metode
1) Hold hastigheden nede.

2) Sørg for at du kører med maksimalt kugletryk. Dog ikke mere end din krog er godkendt til.

3) Undlad at placere meget vægt i vognens bagende, også selv om du kompenserer med vægt i forenden.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start