Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: Suzuki Baleno anno 2016

Når verden ikke kun består af mere og mere. Når der skal være råd til at betale husleje. Magacin har testet Suzuki's nye model Baleno 1,2, med mild hybrid teknologi.

Klaes Asaa
18/08-2016 kl. 13:30

Bilen er yderst interessant på det danske marked. Prisen er rigtig, og motorkraften er større end konkurrenterne i prisklassen. Første gang man ser Baleno, er man klar over at den kun har navnet til fælles med sin forgænger. Nyt design har løftet den enormt. Suzuki vælger dog stadig nogle komponenter i interiøret som er lidt low budget. Helhedsindtrykket, det er godt rundet af, det giver en god helhed. 

Baleno er i den svære mellemklasse, lige under “Golf klassen”, sammen med Opel Corsa, Peugot 208, Ford Fiesta, Hyundai i20, osv. Her gælder det om at tilbyde mest mulig plads i kabinen og bagagerummet, i konkurrencen med andre biler i klassen.  Baleno har kompakt motor, pladsbesparende baghjulsophæng og akselafstand på 252cm. Det skaber en rummelighed, der levner fin plads til 4 voksne. Baleno er derfor lidt foran i klassen på størrelse. 355 liter bagagerum er også godkendt.

Baleno er spækket med udstyr 

Suzuki er helt fremme i skoene på udstyr. Alt hvad der er hot på markedet pt. er en del af Baleno. Automatisk nødbremse, aktiv fartpilot, Bi-Xenon forlygter, multimedieanlæg med navigation og bakkamera. Kort sagt, alle de nye lækkerier i bilen.

Hybrid fra Suzuki, mild version

Hybriden fungerer som oplader når man slipper speederen. De gemte kræfter slippes løs når der sættes igang igen. En teknologi som hjælper på benzinøkonomien. Hele 25km/l klarer Suzuki's nye Baleno. Systemet kaldes SHVS. Det er en lille elmotor (ISG), med remtræk direkte på krumtappen. ISG fungerer både som starter og generator. ISG leverer ekstra 50nm når der sættes igang og ved mellemacelleration.

Bykørsel med mange start og stop, det er her benzinøkonomien forbedres.

Køreegenskaberne i Baleno er i en god klasse. En god stabil affjedring, som fungerer godt ved undvige-manøvrer. Samtidig virker den behagelig når det går lige ud. Den spiser altså vejbump rigtig pænt.

Bremser og styrtøj har kontant virkning. Det betyder at styringen er præcis og forudsigelig. Samtidig virker bremserne godt. Bilen stopper effektivt. Den aktive fartpilot skal nævnes i den sammenhæng. Den styrer hastigheden i forhold til den forankørende bil, bremses der foran, bremser Baleno af sig selv. Et godt sikkerhedssystem, med justerbar afstands beregner.

Alt i alt leverer Baleno en god familiebil. Udstyr, motor og karosseri er over standarden i prisklassen, hvorfor en Baleno prøvetur kan anbefales til alle der går i købstanker i den prisfornuftige familieklasse.

Se næste TV om biler for komplet anmeldelse.

Skriv et svar