Test: Supersportsvogn for fattigrøve - Toyota GT86
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: Supersportsvogn for fattigrøve

Baghjulstræk, fed lyd og lavt design til menneskepris
Tommy Rønn
12/01-2016 kl. 17:45

Hvordan får man fed superbil uden det koster millioner? Svaret er let, køb en Toyota GT86 TRD. Det der kendetegner supersportsvognene er lav strømlinet design, motor fortil, træk bagtil, voldsom motor og sprød lyd. Toyota GT86 TRD kan det hele, til det langt under det halve. Kun motorens ydelse røber at GT86 TRD ikke er en ægte superbil.

Toyota GT86 er udviklet i samarbejde med Subaru. Toyota ejer Subaru, så dette samarbejde er oplagt, og da Subaru har nogle af verdens bedste motorer på programmet, nemlig deres boksermotor, kunne Toyota finde en egnet motor på egne hylder. Det der gør denne 2.0 boksermotor så oplagt i en sportsvogn, er det lave tyngdepunkt og skønne kraft-aflevering.

Boksermotor med fantastisk gangkultur

Motoren er en ren sugemotor. Altså helt uden trykfødning som turbo eller kompressor. Derfor er kraftafleveringen så fantastisk, da den bundstærke motor bare bygger mere og mere ydelse på, i takt med omdrejningerne stiger. Sådan bør en motor i en sportsvogn være. Det er helt fantastisk at høre bokseren hvine op mod de 8.000 omdrejninger, mens trækket bare bliver vildere og vildere. Desværre er slutproduktet kun 200 hk ved de mange omdrejninger. En 50-100 hk mere ville klæde den fine vogn, der let ville kunne bære en meget stærkere motor.

Køreegenskaberne i en superbil, med baghjulstræk og motor fortil, er altid inspirerende, og trods det faktum at Toyota GT86 TRD ikke er nogen ægte superbil til mange millioner, formår den lette sportsvogn at aflevere næsten samme skønne feedback som når der køres ægte supersportsvogn. I hver eneste sving får man lyst til at træde lidt ekstra på speederen, så GT86 logrer med halen ud af krogen. Baghjulstræk er bare sjovere.

Barsk lyd fra de 4 afgangsrør

Ved motorvejsfart, af den tyske slags, brøler bokseren veloplagt. Masser af grynt og brøl i kabinen, og man er aldrig i tvivl om GT86 prøver at spille med musklerne. Måske mere end hvad de 200 hk burde, men skidt med det, for lyden er fantastisk. Fra ca. 180 km/t er larmen brutal, på den fede måde, men nok mere larm end hvad man ville ønske på ferieturen fra Danmark til Italien.

På de små sogneveje og på racerbanen, hvor Toyota GT86 er hjemhørende, er den fantastisk, og man glemmer konstant denne bil kan købes fra mindre end den 1/2 million. GT86 inspirerer konstant til leg og ballade, og man skal være meget voksen og klippefast, hvis ikke GT86 får kørslen lokket fra det fornuftige til ren leg. Så voksne var vi ikke, og GT86 vandt på alle køreture.

GT86 leget helst konstant

Til en pris fra ca. 490.000 kr., ca. 100.000 mere for TRD versionen (Toyota Racing Development), med lave skørter, brølende potte, stivere bund og andre sportsdetaljer, kan vi ikke komme på andre biler der tilbyder så megen superbil for pengene. Der er biler der er hurtigere på både bane og motorvej, men der er ingen biler der er sjovere. Fart er nemlig ikke alt. Måden hvorpå farten leveres er af større betydning.

Vi er sikre på GT86 er en bil der kommer til at lave overskrifter mange år frem i tiden. Også om 20-30 år, hvor det ikke vil undre hvis GT86 opnår regulær kultstatus i nyklassiker-kredse.

Del med en ven

0 personer snakker om “Test: Supersportsvogn for fattigrøve

  1. Bob Bob. Supersportsvogn er sku ikke. En sportsvogn ja. Men supersportsvogn? Nej.

Skriv et svar

Giver børn en ny start