Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: Renault Mégane GT 1,6 205 EDC

Mégane GT 2016, flot bil fra Renault med meget teknik

Klaes Asaa
18/12-2016 kl. 13:28

Mégane GT er gennemført teknik og har en fin balance. Spændende bil i ”GT” klassen, hvor I’et lige er smuttet undervejs – kort sagt ”Grand Tourismo” med indsprøjtning, hvor tiden har gjort at I’et er mindre vigtigt i dag end da det første gang kom hos folkevogns GTI i 1976. I dag har alle biler indsprøjtning, derfor er det ikke vigtigt mere. 

Mégane ser ret godt ud, sej metallicblå farve. Fronten har et flot design hvor forlygter forenes med ekstralygterne og grillen på en god måde. Flot Alu på fælgene i et sportsligt design, taler sit eget sprog, og fortæller at GT har noget at byde på. Inde i Mégane opleves sædet som noget man tager på, formstøbt med høje sider, her sider man godt. Fornemmelsen af Racerbil er lige et øjeblik til stede i gadebilen Mégane GT. 

Der er lidt mere lir når du er flyttet ind i Mégane, rattet føles lækkert og der er padle shift på rattet. Nu begynder oplevelsen af ”fed bil” for alvor at snige sig ind i din bevidsthed. Skift ned i gear til venstre og op til højre, man kan uanset program/map valg altid selv overtage gearskiftet. Blot tryk på en af ”padle” armene, og bilen skifter gear efter dit ønske. Det er teknologi direkte fra racerverdenen og det virker. 

Bilen er speciel, den styrer ikke blot på forhjulene også baghjulene kan dreje. 4Control kaldes systemet, de forreste hjul styrer præcist som på alle andre biler. Op til 60 km/t drejer baghjulene en anelse den modsatte vej af forhjulene, på den måde drejer bilen hurtigere og skarpere end andre biler. Over 60 km/t drejer baghjulene en anelse samme vej som forhjulene, og så er bilen pludseligt mere stabil. Alt andet lige kan Mégane GT køre hurtigere i sving. Mégane kan med 4Control systemet lave undvige manøvre med højere hastighed, og kombineret med ESP-systemet er det virkelig godt. 

En lidt hård undervogn, men rimelig komfort, den skal kunne levere gode køreegenskaber, og det kan en gyngehest ikke ret godt. Styreegenskaberne er ret gode, den drejer derhen hvor du beder om. Præcise bevægelser på rattet, bilen følger vejen stabilt. Præstationen er anerkendt og selvom langt på literen ikke er livretten.

0 personer snakker om “Test: Renault Mégane GT 1,6 205 EDC

  1. Tømmy Rønn: Du bliver nød til at få styr på fakta!! c",)

    En Golf GTI har 220 hk (230 hk hvis det er en performance), ja det er rigtigt en Golf VI GTI har 210 hk, men går ikke ud fra du sammenligner en ny bil med en udgået model??

    Hvilken pris er den rigtige for den nye Megane? De 370.225kr. eller som i skriver på filmen 379.995?? 🙂

    PS: I artiklen med Opel Corsa OPC siger du OPC står for Opel Performance Car – dette er heller ikke rigtigt, det står for Opel Performance Center.

  2. Vil gerne vide hvordan bilen styrer, om der er lidt komfort tilbage i den og om den er 'pengene værd'?

Skriv et svar