Test: Skarpt fokus på køreegenskaber i ny Kia Ceed
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: fokus på køreegenskaber i ny Kia Ceed

Familiebil der kan lide svingkørsel - den nye Kia Ceed har prioriteret køreoplevelsen
Mathias B. Høj
03/10-2018 kl. 11:30

Dét der med at det gerne må være underholdende at føre en bil, er ikke af højeste prioritet i tiden. Høje SUV'er eller crossovers tager en stadig større del af salgstatistikken, med deres plads og overblik i trafikken. De markedsføres også som velkørende, men underholdende at køre – det er de sjældent, med deres høje tyngdepunkt, høje luftmodstand og ekstra vægt.

Derfor er det nærmest befriende at se biler som den nye Kia Ceed, der er udviklet med et højt fokus på stærke køreegenskaber. Bilen i hatchbackudgaven er blevet 20 mm bredere og 23 mm lavere, men har bibeholdt længden på 4310 mm. Ceed er også tilgængelig i en såkaldt Shooting Brake version, men det er ikke den vi skal teste. Det er mere for at understrege Kia Ceeds køreegenskabsfokus, for shooting brake-konceptet er som regel kun noget bilproducenter binder an med, for biler med med en vis kørselsmæssig underholdningsværdi. Indtil der går helt inflation i begrebet i hvert fald.

Så i bund og grund kan den nye Ceed ses som en helt ny bil – og måske også derfor hedder den nu Ceed og ikke Cee'd, som var den tidligere betegnelse.

MagaCin var også med til den danske præsentation af af den nye Ceed, hvor der viste sig gode køreegenskaber i det nordsjællandske bakkelandskab. Det kan du læse mere om her.

Køreegenskaber

Den lavere højde og ekstra bredde har gjort Ceed'en til en for prisklassen og segmentet meget velkørende bil. Med tilpas krøllede veje kan den næsten være decideret underholdende, med sit konsistente vejgreb. Bremserne er effektive og hvis man stiger direkte fra en bovlam bil og ind i den nye Ceed, er det værd at tage et par bremsetests. Ellers kan nedbremsningen ved lyskrydset blive afviklet væsentlig hurtigere end forventet.

Affjedringen virker ikke hård ved kørsel, men holder alligevel Ceed'en dejlig fast gennem skarpe sving, godt hjulpet på vej af geometrien: den nye Ceed er hele 1800 mm bred. Tidligere version var 20 mm smallere og også 23 mm højere.

Ved motorvejshastigheder kører den klippestabilt – når den har nået motorvejshastigheden. 120 hk motoren virker en smule underdimensioneret ved højere hastigheder. En bred og lav bil har i sagens natur god geometri til højhastighed og sidevind mærker man heller ikke meget til. I byen er bilen let at manøvrere rundt og har en god venderadius. Bakkameraet med hjælpelinjer er brugbart; også ved mørke morgener og aftener.

Motor og transmission

Hvis overvejer du Ceed'en og har en del kørsel i højere motorvejstempo, kan det være en fordel at opgradere motormæssigt. Med blot én person i bilen har den trecylindrede 1.0 L T-GDI benzinmotor med 120 hk udfordringer med accelerationen, og der skal køres med høje omdrejningstal for at foretage overhalinger. Det samme gælder ved landevejshastigheder, hvor opholdet bag fremdriftsudfordrede kølevogne bliver længere end man havde troet.  I forhold til bilens ellers skarpe køreegenskaber, trækker (manglen på) effekten ned, hvis man kan lide at køre lidt sportsligt. Ceed fås også med en 1.4 L benzinmotor (med eller uden automatgear) med 140 hk, fra omkring 15.000 kr ekstra. Hvis det skal være diesel, kan en 1.6 L motor (M/U automatgear) levere 115 eller 136 hk.

I byen er effekten rigelig og start-stop automatik hjælper til at holde forbruget nede. Og apropos forbrug, er det til gengæld et sted hvor motoren excellerer mere. Det er, ifølge bilens informationsdisplay, ikke svært at komme over 20 km/l og Kias forbrugstal på 18,5 km/l virker ikke så urealistisk med et almindeligt kørselsmønster.

Den manuelle sekstrins gearkasse er lækker at betjene. Nem og med den helt rigtige klikken når man skifter. Udvekslingen mellem gearene virker tilpas til, at motoren arbejder optimalt ved alle lovlige hastigheder i Danmark. Og nej, optimalt er ikke nødvendigvis det samme som hurtigt.

Komfort og karosseri

Kabine og instrumentbræt er trods en opdatering stadig i den konservative ende, rent visuelt. Det har den fordel, at det er nemt at finde funktionsknapperne, som sidder så det er nemt at justere eksempelvis klimaanlægget under kørsel. Menuerne i informationsdisplayet er også blevet nedtonet rent visuelt, så det er nemmere at finde rundt. Lidt som det minimalistiske design man finder i den nye Ford Fiesta. Det er dejlig nemt at have med at gøre.

Instrumentbrættet er for den største del beklædt med blødt materiale og overflader med billig, hård plast er der ikke meget af. Helt på højde med, og muligvis over, en del af Ceed'ens konkurrenter.

Forsæderne er lettere sportsorienterede med sæder som også støtter i siden, men uden at være mere faste end at det stadig er komfortabelt. Rent komfortmæssigt kan det undre, at det midterste armlæn er placeret så langt bagude, at det er svært at hvile armen samtidig med at man styrer med rattet. Hvis vi vel at mærke skal ud i I-landsproblematikker i petitesseafdelingen for meget forkælede chauffører.

Passagerpladsen bagtil er mindsket med 16 mm i forhold til den forrige Cee'd og voksne vil have problemer med at få plads til benene. I hvert fald hvis man nærmer sig 1.80 m., men til gengæld er der ikke de store problemer i højden. Den nye Ceed giver til gengæld mere plads i bredden, til gunst for de kortbenede med anseelig skulderbredde.

Også bagagerumspladsen er vokset betydeligt siden dengang Ceed skulle staves med apostrof: 15 L ekstra er blevet føjet til, så der nu er en kapactitet på 395 L, hvilket er over gennemsnittet for klassen. Så må man vurdere om passagerplads eller bagageplads er det vigtigste.

Alternativer og konkurrenter

For at sammenligningsgrundlaget skal være validt, er det værd at nævne, at test-Ceed'en er udstyret med et 17' alufælgesæt, som alene koster 14.000 kr. Den testede udstyrsversion koster 230.000 kr fra fabrikken, med et tillæg på 5000 kr. for lakering og 3000 kr. for tonede ruder og de nævnte fælge

.

Den mest oplagte konkurrent som også er lækkert kørende, Opel Astra, koster i et lignende udstyrsniveau fra 225.380 kr. Den nyligt opdaterede Ford Focus i Titanium udstyrsniveauet har en startpris på 236.635 kr, mens en VW Golf passerer 283.000 kr, før udstyrsniveauet er nogenlunde sammenligneligt. Hvis køreegenskaber er vigtige, er det svært at komme udenom Honda Civic, som skal op i Elegance udstyrsniveauet for at matche Kia'en. Her er prisen omkring 244.380 kr., men der følger så også bl.a. adaptiv fartpilot og et bagagerum på 478 L med.

Konklusion

Det er forfriskende at køre en bil, der har fokus på gode køreegenskaber i et prisniveau hvor de fleste kan være med. Sammenlignet med konkurrenternes priser er Kia'en attraktiv, når man begynder at medregne standardudstyr. Lækkerhedsniveauet er højt og bilen virker godt gennemarbejdet.

Det største minus er den begrænsede plads til passagerernes ben, men til gengæld er der masser af bagageplads. Hvis du overvejer en Ceed og for alvor vil gøre brug af de køreegenskaberne, kan det anbefales at tage en version med en kraftigere motor.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start