Pendler-sparegrisen der giver brede smil. Citroen DS3
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Pendler-sparegrisen der giver brede smil

Det er muligt at få sportslige og underholdende køreegenskaber uden at skulle åbne den store tegnebog
Mathias
03/04-2017 kl. 00:14

DS3 er en underholdende bil for pendleren, der gerne vil køre langt på literen, uden at kede sig imens.

DS3 er Citroens bud på en bil i Supermini-klassen, som bl.a. skal konkurrere med MINI, Ford Fiesta og Seat Ibiza. Ønsket om at servere en økonomisk bil med gode køreegenskaber og et iøjnefaldende design er prøvet af mange bilfabrikanter. Og det lykkes sjældent. DS3 er populær som leasingbil og af samme grund er det nu muligt at erhverve sig en let brugt DS3, der har overstået sin ”værnepligt”, til 110.000kr. og opefter. DS3 fremstilles af DS, der siden 2016 har været et selvstændigt firma under Citroen-koncernen. Derfor har nyere DS3’ere ikke Citroen logo.

Harmonisk design

Fra DS’s side er der lagt op til, at man nøje designer sin unikke bil med farvekombinationer i karrosseri, tag, sidespejle, paneler og fælge/hjulkapsler. Ellers er stilen meget rund; kombineret med den for DS3 så karakteristiske omvendte hajfinne ved sidestolpen. Der er tilstræbt lige linjer og harmoni i designet, ikke ulig DS-konkurrenten Mini. Blinklysene er integreret i sidespejlene, som tidens mode dikterer.

DS3 fås kun i tredørsversion og dørene er store, med et behageligt basdrøn, når man lukker dem. Det er der utvivlsomt brugt mange ingeniørtimer på. Bagruderne er små og tonede, og går visuelt over i bagklappen. En lille spoiler øverst på bagklappen giver et lidt sportsligt udseende, og sikkert en del bøvl når bagruden skal vaskes. Men flot ser det ud.

Gode køreegenskaber og dårlig lyd

DS3 er i bund og grund en Citroen C3, der har fået en livstilsoverhaling. Forstået sådan, at man har byttet en del funktionalitet ud med stil. Således adskiller affjedringen sig ved, at være sat hårdere op, hvilket giver bedre egenskaber i sving og ved underholdende kørsel.

Motoren, i denne test en 1,6 e-HDI Diesel, holder i mange tilfælde det lovede forbrug på 28 KM/L. På lige landeveje med fartpiloten aktiveret, er et forbrug på 35 KM/L realistisk, forudsat hastigheden holdes indenfor det lovlige. Accellerationsevnen fra stop til 80 KM/T er højt for en Dieselbil, og momentet fortsætter ligeledes ved motorvejshastighed. Det giver en bil med svingegenskaber og motorpræstationer, som for denne klasse er gode. Det bliver fristende, at tage de små og kurvede veje, frem for motorvejen.

Hastigheder over 120 KM/T giver en del støj i kabinen, både fra dæk, vindmodstand og motor. I den forbindelse er det ekstra beklageligt, at man fra fabrikkens side har valgt, at spare på stereoanlæggets højtalere. Lyden er som en forstærket clockradio fra 1980’erne – masser af rumklang og overstyring. Det kan undre, at man i en bil af de mere livstilsprægede, har valgt at spare her.

Lige så praktisk som en Berlingo er flot

Der er ikke meget praktisk ved en DS3. Passagerer har svært ved at komme ind på bagsædet pga. det lave loft og den sparsomme plads. Det er ikke muligt at få en DS3 med bagdøre; formentligt af designmæssige årsager. Bagagepladsen er på 285 liter, med en højt placeret bagageklap. Her kan hverken være cykel, barnevogn eller tilskud til Småt Brændbart på Genbrugspladsen.

Endnu mere besynderligt er det, at der ikke er en kopholder. Til gengæld er der mulighed for at indsætte duftampuller, så blæserne kan give indtrykket, at man kører gennem en Lavendel-lund. Den prioritering giver virkelig grobund for de mange fordomme om franske ingeniører. Især når man kan få kaffeduft som duftampul, men man ikke kan have sin takeawaykaffe med i bilen.

Komfort

Man sidder lavt placeret i en DS3, som det sig hør og bør i en bil med sportslige køreegenskaber. Selvom førersædet kan reguleres i højden, er der stadig udsyn til firhjulstrækkernes undervogne. Sæderne er også tilstræbt en smule sportsligt præg, men det kunne være ønskeligt at sædernes sider i højere grad hjalp til at holde overkroppen på plads ved kørsel gennem sving. Ligeledes ville det passe bedre til biltypen, hvis forsædets vinkel tilgodeså en mere go-cart-lignende siddestilling. Hvor bagdelen er lavere placeret end lårene og vægten dermed centreres omkring bagerste del af sædet og mod ryglænet.

DS3 dommen

DS3 er et godt bud på en pendlerbil til pendleren uden passagerer eller meget bagage. Køreegenskaberne er underholdende og designet interessant. Til prisen på brugtmarkedet, er DS3 en lille agil bil, der giver smil under kørslen. Den ligger godt i svingene og har kræfter nok til overhalinger. Men der er enkelte svipsere som dårlige højtalere og en lidt anstrengt siddestilling.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start