Når pigerne skal vælge - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Når pigerne skal vælge

Tre bybiler mixet det med meningerne fra to mødre
Andreas Hedelund Jørgensen
24/03-2010 kl. 12:00

”Det bliver da ikke svært at vælge, hvilken bil der er bedst af de tre. Det er da klart Peugeot 107, som vinder, da det er en europæisk bil, ” lød det, på det tidspunkt solide argument, I kor, da Mette Jakobsen og Tine Håkonsen blev præsenteret for de små sparegrise.

Denne åbenlyse selvfølge blev dog en anelse mere nuanceret, da de en efter en gav de tre biler kærlige, trafikale udfordringer. De tre biler er på papiret næsten ens. Blandt andet er prisen lige onkring 100.000 kroner per bil, og de kører nogenlunde lige langt på literen osv osv..

Derfor er det helt andre kriterier, der stilles op, når fruen I stuen leger auktionarius og slår med hammeren på det tidspunkt, der er afgørende for familens beslutning om køb af bil. ”Hvis jeg skulle vælge Kia Picanto, skulle det være, fordi jeg kan styre elruderne til bagsæderne”, lød en af de lidt mere alternative argumenter for at stille Kia Picanto permanent i familiens garage, da Tine fik Kias udgave af en de små biler stillet til rådighed for en periode.

Dog afslog hun dog bilen hurtigt som vinder, da den var udstyret med et design, der ifølge moderen var alt for neutralt og kedeligt. Så stor er den vist heller ikke. Du skal ikke kaste med sten, når du selv bor i et glashus, lyder en god, gammel cliché. Denne sproglige udtryksform har også kastet sit lys mod bilernes holdeplads.

Tine Håkonsen var ikke længe om at bakke Mettes holdninger op om størrelsens betydning. “ Jeg synes helt klart, at Hyundai i10 prøver at være større, end den egentlig er. Den prøver ligeseom at være en stor bil. Og det er den bestemt ikke.” Sådan skød Mette Hyundai i10s design ned. Og med bilens lidt højere udtryk skilller den sig også lidt ud fra de to andre konkurrenter, der efter begge smagsdommeres vurdernger ikke skjuler, at de er i besiddelse af de små dimensioner.

Så deres første antagelser om, at den klare vinder i dysten naturligvis måtte være den franske Peugeot 107 syntes at holde stik. Men efter at den også fik en snæver rundbarbering af de to kyndige minibilsspecialister, så Peugeot 107s skæbne helt anderledes ud end første indtryk.

Begge var enige om, at bilen klart var den mest friske af de tre, men det friske pust fra bilens motorrum havde også sine fejl. Ifølge Mette og Tine var det rart med den raske motor, men parallelt med det havde en dårlig ånde sin egen kørebane. “Den larmer som ind i h….. Det er jo en traktorlyd”, konstaterede Mette i en skarp vending, mens hun med et knyttet slag bankede sin højre hånd betsemt ned i bordet.

Og uafhængigt af hindanden var Tine ikke sen til at følge op på Mettes iagttagelse. Dog kunne hendes vurdering måles i den moderate ende af sprogskalaen. “Den larmer simpelthen for meget,” vurderede hun.

Stillingen er uafgjort. Efter at have fulgt de to smagsdommeres smertefulde fysiske fodaftryk og verbale lussinger, lod det umiddelbart til, at de tre biler fra ende til anden skulle smides over bord. Men som altid kan kvinders holdninger måles i stensolide argumentationsteknik. Og denne gang var ingen undtagelse. Bedst som vi troede, at rundekredspædagogikke ns forlængede arm kom ind og spillede os et pus med en vattet uafgjortsløsning, fandt de to en vinder.

Afgørende faktorer som blandt andet design, lyd fra radion og aflæggeplads fik betydning for resultatet. “Jeg vælger Kia Picanto som min bil,” sagde Mette og fulgte op med skudsikker retorik. “Den ser glad ud, den lille Kia. Det kommer som en stor overraskelse for mig. Jeg synes i øvrigt, at det er den bil af de tre, som kører bedst, ytrede hun.

Tine var ligeledes også tæt på at kåre Kia Picanto som vinder, men modsat Mette syntes hun ikke, at den så glad ud, men tildelte Kiaén en sur smiley for bilens kedelige design. Hun mente, at den ærefulde titel derfor måtte tildeles Peugeot 107. Med argumentaionen om, at det trods alt er en europæisk fabrikant, og køreegenskaberne var lidt bedre hos det franske bud. Og med stemmerne 1 – 1 fandt pigerne en vinder eller rettere to vindere.

Måske er den korrekte betegnelse én taber. Nemlig Hyudai i10 med bgrundelsen om, at man ikke skal lyve om størrelsen. Et studie i kvindelig intuition og retorik gør sig nu også på vores felt. Det stærke køn har talt igen.

Tillykke med den ærefulde pris til Kia og Peugeot.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start