Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Hysterisk men dejlig

Honda Civic Type R er for rigtige mænd

Tommy Rønn
14/09-2010 kl. 13:30

Vi har kørt en kort tur i Hondas lille racerbil. Civic Type R er racerbil tilbage til rødderne. Her er ikke trykfødning og automatgear, men kun vilde omdrejninger og rå gearskift der gælder.

Motoren er Hondas V-Tech maskine. Den kræver omdrejninger for at blive rigtigt stærk, men Honda har alligevel formået at bygge et fornuftigt bundtræk i det hårdt pumpede 2,0 maskinrum.

I Type R skal chaufføren altid være klar. Befinder Type R sig ikke ved det rigtige omdrejningstal, får den tørre klø i lyskrydsduellerne af de trykfødte konkurrenter. Rammes moment og effekt er der ikke meget der følger denne hurtige mini-racer.

Kabinen er også en racer værdig. Man sidder som er man klar til indtagelse af klodens racerbaner. Dog tilsat en fornuftig mængde luksus, uden det bliver prangende. Det rigtige miks til en landevejsracer.

Køreværket er utrolig kontant og direkte. Man føler denne bil kan sendes uendeligt hurtigt ind i sving. Kun Opel Corsa OPC har tidligere imponeret med denne oplevelse. Desværre foregik vores korte prøvetur på landevejen, så vi fik ikke muligheded for at køre Type R helt til grænsen.

Type R er fyldt med rå data. 0-100km/t på 6,6 sekundt. Og det passer, for dette kunne selv vi opnå. Opgivelsen på 235 km/t har vi dog ikke testet, men det lyder plausibelt med 201 hk i et så lille aerodynamisk karosseri.

Prisen på 417.400 kr. virker ikke voldsom, for en så velafstemt racer. Opel Corsa der magter de samme data koster kun 300.000 kr. men er ikke helt så forfinet, men lige så hurtigt på racerbanen.

Denne vilde Honda Civic Type R tiltaler i hvert fald os, for dette er racer tilbage til rødderne.

Motor 4-cylindret i-VTEC-aluminiummotor med 16 ventiler
Ddobbelt overliggende knastaksel
Variabelt ventilløft og -timing samt balanceaksler
Slagvolumen, cm3 1998
Cylinderdiam. x slaglængde, mm 86×86
Kompression 11,0
Maksimal effekt, hk(kW) ved o/min. 201(148)/7800
Maksimalt drejningsmoment ved o/min, Nm 193/5600
Brændstofsystem PGM-FI
Brændstoftype Blyfri 95

Ydeevne
Tophastighed, km/t 235
Acceleration, 0-100 km/t 6,6

Brændstofforbrug 93/116/EF*
Blandet kørsel, km/l 11,0
Landevejskørsel, km/l 14,3
Bykørsel, km/l 7,9
CO2-udledning, g/km 215
Tankvolumen, l 50

 

0 personer snakker om “Hysterisk men dejlig

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere